|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۲۰۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
خودم یکی از موسسان اتحادیه کارگری در ایران هستم و تشکل کارگری ایران را بنیان‌گذاری کردم. البته خودم هم به عنوان کارگر مشغول به کار بودم و پیش از انقلاب در کارخانه جنرال فورد کار می‌کردم. آن زمان من در کارهای ساختمانی حضور داشتم بنابراین از نزدیک مسائل کارگری و پیچ‌وخم‌های آن را می‌شناختم.
  علی ربیعی گفت: در ایران 60 تا 80 سال است که برنامه‌های توسعه پشت هم اجرا می‌شود اما سفره‌های کارگران کماکان خالی است و قدرت خرید جامعه مزدبگیر مناسب نیست.

 علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در اولین روز از اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری گفت: امیدوار هستم موضوعات و مباحثی که امروز مطرح می‌شود؛ شاهد بهبود وضعیت کارگران در جهان باشیم. من برای سومین بار است که در جمع شما هستم. دفعات قبل در بروکسل و در تهران در این اجلاس حضور داشتم و امروز هم به عنوان وزیر کار در این جلسه هستم.

ربیعی افزود: خودم یکی از موسسان اتحادیه کارگری در ایران هستم و تشکل کارگری ایران را بنیان‌گذاری کردم. البته خودم هم به عنوان کارگر مشغول به کار بودم و پیش از انقلاب در کارخانه جنرال فورد کار می‌کردم. آن زمان من در کارهای ساختمانی حضور داشتم بنابراین از نزدیک مسائل کارگری و پیچ‌وخم‌های آن را می‌شناختم.

ربیعی افزود: آشنایی با رنج زیستی کارگران، مرا در این راه بسیار یاری رساند. من به عنوان یک کارگر ناامنی شغلی و فشارهای محیط کار را از نزدیک تجربه کرده‌ام لذا حالا که به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیکاری و رفع فقر مبارزه می‌کنم، از همان تجربیات بهره می‌گیرم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برنامه‌ریزی برای قشر فقیر جامعه به منظور اجرای عدالت و کم کردن نابرابری و توزیع برابر فرصت‌های اجتماعی ضروری است و ما هم سرمایه‌گذاری‌های خود را روی این امر بنا کرده‌ایم.

وی افزود: کماکان باید بی‌وقفه تلاش کنیم تا اشکال نابرابری را از چهره جوامع خود بزداییم. در ایران 60 تا 80 سال است که برنامه‌های توسعه پشت هم اجرا می‌شود اما سفره‌های کارگران کماکان خالی است و قدرت خرید جامعه مزدبگیر مناسب نیست. بنابراین یکی از سیاست‌هایی که از زمان ورودم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال کردم، پیش گرفتن مزد از تورم بوده است. افزایش مزد قاعدتا باید بیشتر از تورم باشد تا قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کند اما این امر نیاز به برنامه‌های جامع‌تری دارد.

ربیعی در ادامه با اشاره به درگیری کشورهای سوریه و عراق با جنگ و تروریسم گفت: حمله آمریکا به عراق و کشورهای دیگر موجب شده است که سه میلیون نفر از نیروهای کار کشورهای همسایه دیگر به کشور ما مهمان باشند و این یعنی اینکه سه میلیون فرصت شغلی در اختیار آنهاست. به هر روی وظایف انسانی ما حکم می‌کند که پذیرای آنها باشیم. علاوه بر اینها در سوریه، سودان و یمن با فقر و جنگ مواجه هستند و منفعت جویی‌هایی که در آنها وجود دارد شرایط را برای کارگران سخت کرده است. به‌گونه‌ای که کارگران آنها مشکلات ویژه خود را دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سعی کردیم در این مدت آموزش فنی و حرفه‌ای را در کشور بیشتر از گذشته معیار ورود به مناسبات بازار کار قرار دهیم چراکه به پرورش نیروی متخصص نیازمندیم. در این راه باید با کشورهایی که در این راه دغدغه‌مند هستند دانش خود را به اشتراک بگذاریم.

ربیعی با بیان اینکه امروز با مساله تکنولوژی در مناسبات بازار کار مواجه هستیم و به ابهامات پیش روی نیروی کار افزوده‌اند، گفت: تکنولوژی موجب شده که نیروی کار آینده خود را شفاف نبیند بلکه با ابهامات مواجه شود. تکنولوژی همچنین ماهیت روابط کارگر و کارفرما را از خود متاثر کرده است لذا تیپو‌لوژی و خواسته‌های کارگران متفاوت شده است و امروز خیلی بیشتر از گذشته کارگر تحصیل‌کرده داریم که انتظاراتشان از بازار کار به کل متفاوت است. علاوه بر اینها تغییرات جمعیتی و جوان شدن سن متقاضیان ورود به کار هم یک چالش عمده است. به هر روی تغییرات اجتماعی جامع‌شناسی کار را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با تاکید بر اتحاد تشکلات کارگری گفت: مادامی که در بروکسل با هم ملاقات می‌کردیم در اتحاد خود علیه ظلم تاکید داشتیم و حالا هم باید همه توان خود را به‌کار گیریم تا با نظامی که با بی‌رحمی با کارگران مواجه می‌شود، مقابله کنیم. درست است که من به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این اجلاس حضور دارم اما پیش از آن خود را یک کارگر عضو اتحادیه کارگری می‌دانم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین