|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۰۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۴
معاون شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت‌های مختلف در لهستان خواستار سرمایه‌گذاری در تهران هستند، از احتمال خرید اتوبوس و واگن مترو از لهستان و نامگذاری خیابانی به نام تهران در ورشو خبر داد.
 مهدی حجت، معاون شهرداری تهران در تشریح دستاوردهای سفر هیئتی از شهرداری تهران به ورشو با اشاره به رابطه تاریخی خوب میان ایران و لهستان اظهار کرد: به‌ غیر از ۴۰۰ سال رابطه حسنه میان این دو کشور، در پایان جنگ جهانی دوم ۱۲۰ هزار نفر از آوارگان رانده‌ شده لهستانی از طریق سیبری وارد انزلی شدند که ۲۰ هزار نفر از آن‌ها کودک بودند. در آن شرایط که ایران خود کشوری جنگ‌زده بود، به بهترین وجه از آوارگان لهستانی پذیرایی کرد و این موضوع موجب شکل‌گیری خاطره‌ای خوش در ذهن مردم این کشور شد.

وی افزود: از سوی دیگر زمانی که آلمان و روسیه لهستان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کردند، ایران و عثمانی دو کشوری بودند که این موضوع را به رسمیت نشناختند. این مورد نیز موجب شکل‌گیری رابطه خوب میان ایران و لهستان شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به دلایل انتخاب ورشو برای سفر هیئتی از شهرداری تهران به این شهر گفت: یکی از دلایل انتخاب این شهر آن بود که آنچه آن‌ها در آن دارای نقطه قوت هستند با ایران تناسب دارد. در واقع لهستان کشور بسیار پیشرفته و صنعتی نیست اما در عین‌ حال به دلیل ارتباط با اتحادیه اروپا به نسبت پیشرفته است و می‌تواند تجربیاتش برای ما ارزشمند باشد.

حجت با تأکید بر تجربیات خوب کشور لهستان در حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد: در این کشور هم شرکت‌های اتوبوس قوی مشغول به کار هستند و هم واگن‌های مترو خوبی توسط کارخانه‌های لهستان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: در این سفر موضوعات مربوط به ضوابط ساخت‌وساز در شهر بعد از ویرانی جنگ جهانی دوم و نحوه ساماندهی سیستم حمل‌ونقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ضمن اینکه شرکت‌های مختلفی که در لهستان و ورشو بودند، بسیار تمایل داشتند که در تهران سرمایه‌گذاری کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به ملاقات هیئتی از شهرداری تهران با مقامات لهستان گفت: در این سفر با شهردار ورشو، معاونین شهرداری، اعضای اتاق بازرگانی، مسئولان محیط زیست ورشو و مسئولان حمل‌ونقل این شهر جلسات مشترکی را برگزار کردیم. همچنین با معاون وزیر زیربنایی و استاندار جلساتی را برگزار کردیم.

حجت در ادامه به مهم‌ترین محورهای مذاکره در جلسات پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعات مبادله تجربیات با طرف لهستانی بود. به‌ طور مثال در خصوص سیستم مدیریتی، شهر ورشو شورای شهری متشکل از ۶۰ عضو دارد و یک کمیسیون اصلی به‌عنوان کمیسیون نظارت موضوعات را بررسی می‌کند. بقیه کمیسیون ها نیز حسب احتیاج به صورت مقطعی شکل می گیرند به طوری که ۱۳ کمیسیون در شورای شهر موضوعات شهری را بررسی می کردند.

وی با بیان اینکه جلسات شورا در ورشو هر دوماه یک بار تشکیل می‌شود، تصریح کرد: تنها یک سوم از شهر ورشو که بسیار کوچکتر از تهران است و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، دارای طرح تفضیلی است و بقیه شهر آزاد است. همچنین در این جلسات متوجه شدیم که اعضای شورا تنها در مورد درصد ابعاد زمین، مقدار سطح اشغال و ارتفاع ساختمان نظر می دهد و آن طور که طرف لهستانی مطرح کرد، شهرداری هیچ گونه کنترلی در مورد نمای ساختمان ندارد.

وی با تاکید بر سیستم حمل‌ونقل مناسب شهر ورشو اذعان کرد: در این شهر چندان مسئله پارکینگ و پارک خودروها وجود نداشت؛ چراکه با وجود یک خط مترو به دلیل سیستم اتوبوس رانی دقیق و منظم و فعالیت تراموا، حمل و نقل شهروندان به خوبی انجام می شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به وجود المان هایی از ایران در پایتخت لهستان گفت: در یک بوستان کوچک ورشو یادمان یک فرشته نصب شده بود که به سمت آسمان می رود. به گفته مسئولان این شهر این یادمان مربوط به قضایای مهاجرت آوارگان لهستانی به ایران است. در کنار این یادمان سنگی وجود داشت که با الفاظ لطیف از مهمان نوازی ایرانی ها تقدیر می کرد. سفیر ایران درخواست کرد تا بالای این سنگ یادمانی درست شود که این موضوع مورد توافق مسئولان ورشو قرار گرفت.

حجت عنوان کرد: همچنین قرار گذاشتیم تا مجسمه "فردریک شوپن" پیانیست معروف لهستانی در بلوار مشاهیر اراضی عباس آباد نصب شود و آن ها نیز مجسمه ای از یکی از مشاهیر ما همچون سعدی حافظ یا مولانا را در شهر خود نصب کنند.

وی با بیان اینکه سفر به لهستان می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌برداری خوبی باشد، گفت: در این مدت با بیش از ۵۰ شرکت علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری صحبت کردیم که برخی از آن‌ها شرکت‌های واسطه‌ای بودند که طی ۵ تا ۶ سال گذشته در ایران حضور داشتند. همچنین با شرکتی که در حوزه نورپردازی در کشورهایی همچون عربستان مصر دبی فعال بودند مذاکره کردیم و طرف مقابل علاقه‌مندی خود را برای حضور در ایران به‌طور جد مطرح کرد.

به گفته معاون شهردار تهران احتمال دارد در آینده موضوع خرید اتوبوس‌ها به‌طورجدی تری موردبحث و بررسی قرار بگیرد.

حجت در مورد نحوه ساخت‌وساز در شهر ورشو، بیان کرد: از آنجا که لهستان بعد از جنگ جهانی به بلوک شرق متصل شد و نظام آن کمونیستی بود، موضوع مالکیت زمین چندان مطرح نبوده است؛ بنابر این شهرداری روی زمین‌های دولتی ساختمان ساخته است و ساختمان‌ها در مالکیت شهرداری و اجاره مردم است.

وی درباره نحوه برخورد مدیرت شهری در بافت فرسوده ورشو گفت: ۹۰ درصد این شهر مجدداً ساخته‌شده است و شهرداری شهر را به دو بخش کهنه و جدید تقسیم می‌کند. در واقع در این شهر بناهای قدیمی که ارزشمند بوده، بازسازی‌شده و مابقی نیز دوباره ساخته شده است. عمر ساختمان‌های مدرن در این شهر نیز حدود ۱۵ تا ۲۰ سال است البته نکته مهم این است که مسئولان شهری ورشو بخشی از بافت فرسوده این شهر را که سنگ‌فرش است، در تابستان به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران اختصاص می‌دهند.

معاون شهردار تهران با اشاره به کلیات دستاورد سفر هیئتی از شهرداری تهران به ورشو اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردها اطلاع پیدا کردن از نحوه مواجه شهرداری و شورای شهر با مسائل متنوع موجود در شهر همچون بافت فرسوده، حمل‌ونقل، امنیت و فضای سبز است. همچنین در این سفر با امکانات شهری ورشو به‌ویژه د حوزه حمل‌ونقل آشنا شدیم.

حجت ادامه داد: ارتباط دو شهر تهران و ورشو از دیگر دستاوردهای این سفر بود. به‌طور مثال ما در تهران خیابانی به نام ورشو داریم و آن‌ها نیز بوستانی به نام تهران دارند. طی گفت‌وگوهای چند روز گذشته قرار شد تا شورای شهر ورشو موضوع نام‌گذاری خیابانی به نام تهران را موردبحث و بررسی قرار دهد.

وی همچنین به موضوع سیستم مدیریت پسماند در ورشو که پیش تر در جلسه میان شهردار تهران و سفیر لهستان در تهران مطرح شد، پرداخت و تصریح کرد: برحسب ادعایی که مسئولان ورشو مطرح می کنند سیستمی که برای زباله سوز در این شهر وجود دارد، در دنیا بی نظیر است. در این سیستم لازم نیست زباله از ابتدا جداسازی شود. هر مقدار از زباله هم که وارد دستگاه می شود در دمای ۱۵۰ درجه پخته و استریل می شود. از این رو در این روند دیگر بوی بد زباله مطرح نیست.

معاون شهردار تهران گفت: بعد از این مرحله زباله روی تسمه نقاله هایی که حالت غربالگری دارد، قرار می گیرد و با اشعه لیزر تک تک اجزایی که وجود دارد جدا می شوند. در انتها یک کود قابل استفاده باقی می ماند که تقریباً مانند خاک است. البته، این موارد شامل زباله های بیمارستانی و ساختمانی نمی شود.

حجت با اشاره اینکه لهستان ۶ سال است که از تکنولوژی فوق استفاده می کند، عنوان کرد: اتحادیه اروپا ۵ سال فرصت تست این روش را به لهستان داد که آن دوره تمام شد و یک سال است که زباله ها در ورشو به صورت حرفه ای با این روش بازیافت می شوند.

وی با بیان اینکه دوره بازگشت سرمایه در این روش ۵ ساله است، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران لهستانی اعلام آمادگی کردند تا با توجه به حجم بالای زباله در تهران در چند نقطه این سیستم را راه اندازی کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان گفت: در مجموع در سفر هیئتی از شهرداری تهران به لهستان موضوعات مربوط به اتوبوس، واگن مترو و بازیافت به طور جدی مورد بحث قرار گرفت و به احتمال زیاد در آینده پیگیری می شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین