کد خبر: ۲۰۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
در تمام جوامع علوم‌تربیتی و روان‌شناسی این مسئله را بررسی کرده ولی در ایران و به‌خصوص دولت قبل که همه چیز با شعارهای پوپولیستی حل و فصل می‌شد، این آزمون‌ها را افزایش دادند که عواقب بسیار بدی هم به‌همراه داشت.
  وزیر آموزش‌و‌پرورش در دولت چهارم گفت: حذف آزمون‌های ورودی در مقطع ابتدایی و گزینش‌ها پشتوانه تحقیقاتی دارند و به‌زودی هم منتشر می‌شود ولی مواردی مانند تغییر ساختار آموزش‌و‌پرورش و حذف مقطع راهنمایی هیچ پشتوانه‌ای نداشت.

سیدکاظم اکرمی یکی از افرادی است که موافق حذف آزمون‌های ورودی در مقطع ابتدایی مدارس است و در این باره در کافه خبر به «خبرآنلاین» گفت: «اگر دانش‌آموزان به صورت یکسان بالا بیایند این احساس مزیت از بین می‌رود و از دوره ابتدایی خودشان را تافته جدا بافته و جدا از دیگران حساب نمی‌کنند. وجود این مدارس خودمحوری، خودخواهی، خودبرتربینی و خودشیفتگی را به‌وجود می‌آورد و این شبهه را برایشان پیش می‌آورد که ما باید فرمان جامعه را به دست بگیریم و رهبری کنیم و دیگران باید از ما فرمانبری کنند. همین مسئله باعث شده است که در دنیا بگویند دانش‌آموزان را باید در مدارس یک سطح قرار دهیم و از آن بین به دانش‌آموزانی که ارزیابی بهتری داشتند کارهای بیشتری بدهیم.»

او در ادامه می‌گوید: «در این شرایط نه کسی احساس خودبرتربینی می‌کند نه کسی احساس عقب‌ماندگی. وقتی این جدایی‌ها صورت می‌گیرد هر دو طرف آسیب می‌بینند. در تمام جوامع علوم‌تربیتی و روان‌شناسی این مسئله را بررسی کرده ولی در ایران و به‌خصوص دولت قبل که همه چیز با شعارهای پوپولیستی حل و فصل می‌شد، این آزمون‌ها را افزایش دادند که عواقب بسیار بدی هم به‌همراه داشت. مهم‌ترین پیامد منفی آن هم هدر رفت میلیون‌ها پول اضافی بود؛ میلیون‌ها پولی که صرف کتاب‌های کمک‌درسی می‌شد و صداوسیما هم برای جبران هزینه‌های خود تا می‌توانست تبلیغ می‌کرد.» اکرمی درباره پشتوانه تحقیقاتی طرح‌های آموزش‌و‌پرورش نیز می‌گوید: «حذف آزمون‌های ورودی در مقطع ابتدایی و گزینش‌ها پشتوانه تحقیقاتی دارند و به‌زودی هم منتشر می‌شود ولی مواردی مانند تغییر ساختار آموزش‌و‌پرورش و حذف مقطع راهنمایی هیچ پشتوانه‌ای نداشت.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین