|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۲۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
افزايش قيمت تبليغات صدا سيما تبلیغات یک خودرو را به 800 هزار تومان رسانده و رسانه اي كه معترض افزايش قيت خودرو است خود سهمي 4 درصدي در اين افزايش قيمت ها داشته است!
يكي از مدعيان امروز صنعت خودروسازي كشور كه اخيراً ژست هاي جالبي در خصوص افزايش قيمت ها به خود مي گيرد و تبديل به طلايه دار منتقدين اين حوزه شده سازمان صدا و سيما است كه از زواياي مختلف به اين موضوع مي پردازد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، در گذشته كيفيت، رضايت مشتريان و موضوعاتي در خصوص نحوه عرضه خودرو در بازار جملگي بهانه هايي بودند كه صدا و سيما به عنوان دستاويز انتقاد از صنعت خودروسازي كشور از آن ها استفاده مي كرد، اما بعد از اعلام افزايش قيمت ها، به نظر می رسد اين سازمان عریض و طویل دوباره سرنخ مدنظر خود را براي ادامه روند قبل يافته است.

اين سازمان در اظهار نظرهای خود به افزايش 5 تا 8 درصدي قيمت خودروها در روزهاي اخير استناد كرده و ضمن گره زدن آن به قيمت هاي دو سال قبل مدعي افزايش سه برابري قيمت خودرو در بازار شده است.

تمامي اين موارد در حالي است كه سازمان صدا و سيما كه مدعي دفاع از حقوق مردم و مشتريان شده است بايد بداند كه تمامي موارد مطرح شده از طريق اين رسانه داراي پاسخ هاي مشخص هستند و چه بهتر است اگر اين سازمان به جاي ايفاي نقش كنوني خود در قالب متكلم وحده در جامعه، گوش شنيدن اين پاسخ ها را هم داشته باشد.

1- طبق اعلام شوراي رقابت افزايش قيمت انجام شده درسال 93بين 5 تا 8 درصد بوده كه اين افزايش از كليه قيمت هاي افزايش يافته در كشور كمتر است.

2- افزايش قيمت خودرو از سال 83 انجام نشده است و از سال 83 كه به عنوان مثال پرايد حدود 7 ميليون و 500 هزار تومان قيمت داشت در مدت زمان 10 سال به قيمت 19ميليون رسيد يعني قيمت يك پرايد طي 10 سال 6/2 برابر شده است يعني كمتر از سه برابر همه اجناس كه بعد از افزايش نرخ ارز با رشد شديد در قيمت ها مواجه شدند.

3- اگر معيار افزايش قيمت قبل از افزايش قيمت دلار از 1100 به 3300 باشد بايد گفت قيمت پرايد طبق ليست قيمت هاي وزارت صنعت ، معدن و تجارت 9 ميليون و 500 هزار تومان بوده و با رسيدن به قيمت 19 ميليون دو برابرشده در حالي كه بهاي ديگر كالاها بيش از سه برابر افزايش يافته است.

4- قيمت مواد اوليه از آهن گرفته تا محصولات پتروشيمي حداقل رشد 7/2 درصدي داشته و تا 8 برابر نيز افزايش داشته و همين مواد هستند كه شاكله اصلي يك خودرو توسط آن ها ساخته مي شود، پس هنگامي كه مواد اوليه با افزايش قيمت مواجه شده، آيا نبايد رشد بهاي خودروهاي توليدي را امري عادي و قابل انتظار تلقي كرد؟

5- هزينه هاي افزايش دستمزد و حمل و نقل و خدمات هم بين 20 الي 300 درصد رشد كرده و خود به عنوان يكي از عوامل افزايش قيمت ها تلقي مي شود.

6- در آخر نكته قابل تامل در صدا و سيما قيمت آگهي هاي صدا و سيما است، براي يك فروش و عرضه خودرو در يك پروسه فروش علاوه بر هزينه هاي مطبوعات، تبليغات محيطي نياز است كه از طريق صدا و سيما تبليغات ويژه اي انجام مي پذيرد كه به طور ميانگين براي فروش هر دويست خودرو مي بايست يك نوبت تيزر تبليغاتي از طريق تلويزيون پخش شود؛ اگر متوسط قيمت پخش تيزر تلويزيون در سال 91 در يك برنامه به طور ميانگين 20 ميليون تومان بوده باشد پس براي هر خودرو مبلغ 100 هزار تومان به جهت افزايش هزينه هاي اجاره ماهواره و گران شدن تجهيزات فرستنده و هزينه هاي ديگر سازمان قيمت پخش يك تيزر تلويزيوني در سال 93 در يك برنامه متوسط حداقل160 ميليون شده است. به عبارت ديگر متوسط افزايش 8 برابري براي پخش تيزر ، زيرنويش و رپرتاژ آگهي اتفاق افتاده و اگر معيار قبلي را در نظر بگيريم با اين افزايش قيمت يك تبليغ از صدا سيما براي يك خودرو به 800 هزار تومان افزايش پيدا كرده و رسانه اي كه معترض افزايش قيت خودرو است خود سهمي 4 درصدي در اين افزايش قيمت ها داشته است!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین