|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۲۰۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم با تعداد قابل توجهی از زنان روبرو می شویم که سهم مهمی در اتفاقات بشری داشته اند. در این نوشتار هم با زنان تاثیرگذار جهان و ۱۴ زن که دنیا را تغییر دادند آشنا می‌شویم.
اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم با تعداد قابل توجهی از زنان روبرو می شویم که سهم مهمی در اتفاقات بشری داشته اند. در این نوشتار هم با زنان تاثیرگذار جهان و ۱۴ زن که دنیا را تغییر دادند آشنا می‌شویم.

۱. جین آستین ۱۷۷۵ـ۱۸۱۷
با زنی از حوزه ادبیات شروع می کنیم. زنی که در فرهنگ بریتانیا تاثیر به سزایی گذاشت، هرچند خودش در دوران کوتاه زندگی به آن واقف نبود.
جین آستین در دوران نوجوانی نوشتن رمان را آغاز کرد. او در شش رمان درباره زندگی در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم نوشت.
چهار تا از این کتاب‌ها در یک دوره چهار ساله منتشر شدند که نشان دهنده سرعت نویسنده در نگارش بود. ‘عقل و احساس، غرور و تعصب، مانسفیلد پارک و اما’ کتاب‌هایی بودند که در زمان حیات او چاپ شد.
دو کتاب دیگر او پس از مرگش منتشر شد. کتاب هفتم او هیچ گاه به پایان نرسید.
آستین در دورانی که زنده بود کتابهایش را بدون نام چاپ می‌کرد و هیچ کس نمی دانست که نویسنده کتاب، چه کسی است.
همه قبول دارند که او هیچگاه در دوران عمرش، اعتباری را که لایقش بود، دریافت نکرد.
حال با گذشت حدود ۲۰۰ سال از مرگ جین، میلیون ها نفر عکس او را در جیبشان دارند، از زمانی که عکسش روی اسکناس ۱۰ پوندی جدید چاپ شد تا نشانی باشد از تاثیری که او از خود به جای گذاشته است. و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۲. فلورانس نایتینگل ۱۸۲۰ـ۱۹۱۰
اگر بخواهیم از قهرمانی واقعی نام ببریم که تمام زندگی اش را صرف کمک به دیگران کرده است، او فلورانس نایتینگل است. فلورانس در سال ۱۸۲۰ در ایتالیا متولد شد، کاملا خلاف سنت رفتار کرد و به یک پرستار قهرمان در دوران جنگ بدل شد.
او در شهر فلورانس در یک خانواده متمول به دنیا آمد، خانواده ای که پس از ورودش به حرفه پرستاری از او متنفر شدند.
قبل از اینکه کارش را در لندن شروع کند نامه ای از وزیر جنگ دریافت کرد که از او خواسته بود تا تیمی را آماده کرده به منطقه کریمه برود و از سربازان بریتانیایی مراقبت کند.
این نخستین باری بود که یک زن به شکل رسمی اجازه می‌یافت که در ارتش فعالیت کند.
وضعیت در منطقه بسیار نامناسب بود، به طور مثال تختخواب به اندازه کافی وجود نداشت، همه چیز کثیف بود و همه جا پر از موش بود.
وقتی در نوامبر سال ۱۸۵۴ به منطقه رسید، پزشک ارتش حاضر نبود با او کار کند، اما این باعث نشد نایتینگل مایوس شود و خیلی زود شروع به تمیز کردن محوطه کرد و سربازان بیشتری نیز برای تمیز کردن بیمارستان به او پیوستند.
او شب ها در بیمارستان به سربازانی که به شدت مجروح بودند سر می‌زد و تلاش می‌کرد تا آنها شرایط بهتری داشته باشند. به همین دلیل بود که او به نام زنی چراغ به دست شناخته شد.
زمانی که به خانه برگشت به عنوان یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت. حتی ملکه ویکتوریا نیز برای او نامه ای نوشت و از او به خاطر کارهایش قدردانی کرد. این امکان وجود ندارد که شما هر روز از ملکه نامه تشکر آمیز دریافت کنید.
فلورانس نایتینگل به یک شخصیت مهم در بهبود وضعیت سلامتی سربازان در دوران جنگ بدل شد. شخصیتی جهانی که تاثیری عمیق برجای گذاشت. و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۳. املین پنکهرست ۱۸۵۸ـ ۱۹۲۸
املین پنکهرست زنی بود که گروه "سافروجت” را برای کسب حق رای زنان در بریتانیا ایجاد کرد.
این زنان از راه‌های مختلف حتی راه‌های خشن برای رسیدن به خواسته خود استفاده می کردند.
املین به همین دلیل با زندان بیگانه نبود. بعد از جنگ جهانی اول به این نتیجه رسید که می تواند از مساله جنگ نیز بهره ببرد. او دیگر اعضای گروه را نیز به استفاده از همین راه ترغیب کرد.
وقتی مردان در میادین جنگ بودند، بسیاری از زنان مانند املین کارهایی انجام می دادند که به طور سنتی کار مردان بود.
آنها احترام زیادی کسب کردند و نشان دادند که زنان چه قدر به جامعه کمک می‌کنند و به همین دلیل سزاوار رای دادن هستند.
در سال ۱۹۱۸ بود که قانون به گروه خاصی از زنان یعنی زنانی که بیش از ۳۰ سال داشتند، حق رای داد. این قدمی بسیار بزرگ برای حق برابر زن و مرد بود، و بسیاری برای این حق جنگیدند که به همین دلیل باید از املین قدردانی کرد. و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۴. ماری کوری ۱۸۶۷ـ۱۹۳۴
ماری کوری دانشمندی لهستانی بود و یکی از شناخته شده ترین زنان دانشمند در دنیا است. او در ورشو لهستان متولد شد و سپس به فرانسه رفت. ماری کوری کشفیاتی داشت که دنیا را عوض کرد.
او در فرانسه شوهرش پی‌یر را دید که او نیز دانشمند بود.این دو با هم در حوزه علم فعالیت های چشمگیری داشتند و در سال ۱۹۰۳ توانستند جایزه نوبل دریافت کنند.
هرچند این جایزه برای ماری کافی نبود و در سال ۱۹۱۱ به دلیل اقداماتش در حوزه رادیواکتیو مجددا جایزه نوبل را از آن خود کرد.
او در خلال فعالیت هایش در این حوزه دو ماده جدید کشف کرد؛ پولونیوم و رادیوم.اما چرا اقدامات او به این حد مهم بود؟ خب او توانست با پیشبرد و توسعه رادیوتراپی، امکانی برای درمان بیماری‌های جدی فراهم سازد.
این کشفیات همچنین در حوزه اشعه ایکس توانست پیشرفت هایی را ایجاد کند که در حال حاضر در تمامی بیمارستان ها مورد استفاده است.خب حالا متوجه شدید که اگر زمانی در بیمارستان نیاز به اشعه ایکس داشتید، باید از چه کسی تشکر کنید و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۵. کوکو شانل ۱۸۸۳ـ۱۹۷۱
از حوزه علم که خارج شویم به یکی از چهره های ماندگار در حوزه مد می‌رسیم. کوکو شانل زنی بود که چهره مد را برای همیشه تغییر داد.
او در فرانسه متولد شد و از سنین جوانی دوزندگی را آموخت. نخستین مغازه‌اش را در اوایل ۱۹۰۰ باز کرد و شروع به طراحی کلاه کرد. او سپس تمرکزش را بر طراحی لباس گذاشت و در ادامه در سال ۱۹۲۰ اولین عطر خود را به بازار عرضه کرد.
با گذشت نزدیک به یک قرن از آغاز فعالیت کوکو شانل، شانل شماره پنج هنوز معروفترین عطر دنیاست. همه اینها از یک مغازه کلاه فروشی آغاز شد، ارزش شانل در حال حاضر میلیاردها پوند است.

۶. کاترین هپبورن ۱۹۰۷ـ۲۰۰۳
کاترین هپبورن یک نماد مد است، اما اقدام او سبب تغییر باور مردم نسبت به زنانگی شد.
یکی از اقدامات او این بود که پوشش زنان را به چالش کشید. هالیوود در بین سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ بیشتر زنان را با پیراهن و دامن نشان می داد، اما کاترین شلوار می پوشید. او همچنان به عنوان یک زن مستقل در حین بازی، خودش کنترل کار را به دست می گرفت، موضوعی که تا آن زمان معمول نبود.
او زمانی گفت: من زندگی بسیار خوبی دارم اما در مقایسه با زندگی پدر و مادرم من بسیار خسته کننده‌ و کسالت‌آور هستم. خب کاترین، ما و میلیون ها نفر دیگر اینچنین فکر نمیکنیم.

۷. مادر ترزا ۱۹۱۰ـ۱۹۹۷
مادر ترزا در سپتامبر سال ۲۰۱۶ مقام قدیسی گرفت. ترزا در ۱۲ سالگی به عنوان یک کاتولیک تصمیم گرفت به هند برود تا پیام مسیحیت را به آنجا برده و به مردم کمک کند.
او این کار را کرد. ترزا در ۱۹۲۹ به هند رفت و همان جا ماند و به افراد فقیر به ویژه در کلکلته کمک می کرد. او کارش را از سوی خدا می‌دانست.
ترزا در دورانی که هند بود خیریه‌ای تاسیس کرد که در حال حاضر هزاران عضو در ۹۰ کشور دنیا دارد و به مردم فقیر کمک می کند.
مادر ترزا در سال ۱۹۷۹ جایزه نوبل را به دلیل فعالیت هایش از آن خود کرد. او درخواست کرد برنامه شام مفصل بعد از مراسم لغو و تمام پول آن صرف مردم فقیر کلکته شود. گفته می شود او تنها دو چیز داشت، یک سطل و دو لباس ساری. و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۸. مارگارت تاچر ۱۹۲۵ـ۲۰۱۳
مارگارت تاچر فعالیت سیاسی خود را از دانشگاه آکسفورد آغاز کرد. او رییس انجمن محافظه‌کاران دانشگاه بود. سپس برای نمایندگی پارلمان در منطقه دارفورد اقدام کرد، اما هر دو بار به رقیبش در حزب کارگر باخت.
او در سال ۱۹۵۹ توانست نماینده پارلمان از منطقه فینچلی در لندن شود.اما تاریخ حضور پر رنگ او در عالم سیاست در سال ۱۹۷۹ ثبت شد. زمانی که او رهبر حزب محافظه کار بریتانیا شد.
اواخر همان سال بود که خانم تاچر نخستین نخست وزیر زن تاریخ بریتانیا شد.او نظرات بسیار محافظه‌کارانه‌ای داشت و به همین دلیل به عنوان زن آهنین شناخته می‌شود.
خانم تاچر در ۱۹۹۰ مجبور به استعفا شد و عنوان نخست‌وزیری که طولانی ترین دوران نخست‌وزیری را در قرن بیستم داشت، برایش ثبت شد.
به دلیل نوع نگاه سیاسی مارگارت تاچر، برخی او را دوست دارند و برخی علاقه‌ای به او ندارند. برخی معتقدند او بریتانیا را در دوران سخت اقتصادی نجات داد و گروه دیگر فکر می‌کنند او زندگی میلیون ها کارگر را از بین برد. اما در هر حال خانم تاچر تاثیر خود را بر سیاست بریتانیا گذاشت.و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۹. ملکه الیزابت، متولد سال ۱۹۲۶
ملکه بریتانیا در سن ۹۱ سالگی یکی از زنانی است که تاثیر به سزایی در جهان داشته است.با گذشت ۶۶ سال از تاجگذاری ملکه الیزابت، او طولانی ترین زمان سلطنت در دنیا را به خود اختصاص داده است.
او کشورش را در دوره‌های خوب و بد دیده و ۱۲ نخست وزیر داشته است.وقتی پدرش درگذشت، او تنها ۲۵ سال داشت.
ملکه زن بسیار پرکاری است. کارهای مهم او عبارتند از ریاست کشورهای مشترک المنافع، ریاست کلیسای انگلیکن و ریاست نیروهای مسلح.او همچنین وظایف مهمی چون برنامه سالیانه افتتاح مجلس را دارد.

۱۰. هیلاری کلینتون، متولد ۱۹۴۷
نام یکی از زنانی که بارها شنیده‌اید هیلاری کلینتون است.او در سال ۲۰۱۶ نخستین زنی شد که از میان دو حزب اصلی آمریکا برای کاندیدای ریاست جمهوری برگزیده شد. او نماینده دموکرات ها بود. اما انتخابات را نبرد و دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه پیروز شد.
در اواخر سال ۲۰۱۷ او اعلام کرد که دیگر به دنبال فعالیت‌های قبلی‌اش نیست. اما حاضر است دیگر علاقمندان به ویژه زنان را در این امر یاری کند.به نظر می رسد او در تلاش است تا اثری از خود برای آیندگان به جا بگذارد. و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۱۱. اوپرا وینفری، متولد ۱۹۵۴
اوپرا وینفری زنی است که به ندرت از تیتر رسانه ها دور می‌ماند.او در نوجوانی به تلویزیون پیوست. نخستین زن آفریقایی آمریکایی بود که در سن ۱۹ سالگی گوینده خبر شد و حالا یکی از معروفترین و محبوب‌ترین مصاحبه کننده ها در دنیا است.
او نخستین بار در سال ۱۹۸۶ در شو اوپرا وینفری مشهور شد، این شو ۲۵ سال اجرا می شد تا اینکه او شبکه خود را راه اندازی کرد.خانم وینفری از جمله خیرین سرشناس دنیاست.

۱۲. جی کی رولینگ، متولد ۱۹۶۵
لازم نیست بگوییم که این زن چگونه دنیا را تغییر داد.او در کتاب‌هایش شخصیت های دوست داشتی را به دنیا معرفی کرد. مشخصا درباره هری پاتر صحبت می کنیم.
ممکن است الان به نظر عجیب بیاید، اما خانم رولینگ در ابتدا برای انتشار کتاب‌هایش با مشکل روبرو بود. او همچنین کتابش را با نام دیگری به نام رابرت گالبرایث منتشر میکرد، هر چند برخی از انتشاراتی‌ها حاضر به انتشار کتاب های رابرت گالبرایث نبودند. آنها می گفتند آقای گالبرایث باید دوره نگارش بگذراند.خانم رولینگ نخستین زن رمان نویس است که میلیاردر شده است. و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.

۱۳. جسیکا انیس هیل، متولد ۱۹۸۶
هر کدام از ما ستارگان ورزشی داریم که جسیکا انیس هیل، قهرمان دو میدانی یکی از آنها است که در المپیک ۲۰۱۲ درخشید. او نخستین مدالش را در سال ۲۰۰۶ در استرالیا گرفت. او در سال ۲۰۰۹ هم مدال طلای مسابقات جهانی آلمان را از آن خود کرد. پس از المپیک تصاویر او بر بیلبوردها و تبلیغات دیده می شد، اما هیچ کدام از اینها نتوانست باعث استرس و فشار بیش از حد بر او شود. او پس از چندین سال موفقیت در ورزش اعلام بازنشستگی کرد.

۱۴. ملاله یوسف‌زی، متولد ۱۹۹۷
ملاله یوسف‌زی یکی از معروفترین دختران دانش‌آموز در جهان است. او در حال حاضر ۲۰ ساله است. وقتی ۱۱ سال داشت، به عنوان یک دانش‌آموز پاکستانی خاطراتش را بدون نام درباره زندگی تحت قوانین طالبان در شمال غرب پاکستان منتشر می‌کرد.
او در این خاطرات درباره علاقه‌اش به تحصیل و اینکه دختران چگونه به مدرسه بروند، می‌نوشت. طالبان در تلاش بود تا تحصیل دختران را ممنوع کند.
بسیاری از مردم در سراسر جهان نوشته‌های این دختربچه را می خواندند. او به عنوان کسی که برای حق تحصیلش می‌جنگید، شناخته می شد. اما طالبان از این وضعیت خوشش نیامد و این باعث شد در اکتبر ۲۰۱۲ به ملاله حمله کند. ملاله مجروح شد اما جان سالم به در برد.
ملاله در ۱۴ سالگی جایزه صلح نوبل را برد و جوانترین فرد در جهان شد که چنین جایزه ای دریافت کرده است.این تنها جایزه او نبود. ملاله در این سالها جوایز بسیاری دریافت کرد. او در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد درس می‌‎خواند و همچنان به مبارزه خود برای حق تحصیل دختران در سراسر جهان ادامه می‌دهد.و به همین دلیل او در فهرست زنان تاثیرگذار جهان جای گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین