|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۲۰۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
عرصه دریا اساسا عرصه پیچیده و سختی است، از بین ۲۰۰ کشور دنیا ۴۴ کشور در خشکی محصور هستند و سایر کشورها باید حضوری معنادار در حوزه دریا داشته باشند و ازامتیازات دریا بهره مند شوند.
  فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: عصر امروز را باید عصر دریا نامیدند و هدف از گسترش دانش دریانوردی شکستن انحصار جهانی است.

حسین خانزادی در کنفرانس ملی مدیریت دانش و نخستین جشنواره ملی تجربه برتر با بیان این که ارتباط معناداری بین نیروی دریایی و مباحث دریا وجود دارد گفت: این نشان از پیوستگی مهم بین حوزه فناوری و دانش است که از سویی اهمیت برجسته فناوری و دانش را در حوزه دریا به ویژه نیروی دریایی مشخص می کند.

وی تاکید کرد: عرصه دریا اساسا عرصه پیچیده و سختی است، از بین ۲۰۰ کشور دنیا ۴۴ کشور در خشکی محصور هستند و سایر کشورها باید حضوری معنادار در حوزه دریا داشته باشند و ازامتیازات دریا بهره مند شوند.

اهم اظهارات خانزادی به شرح زیر است:

* دو سوم سطح کره زمین را دریا فرا گرفته است اما تعدادی از کشورها در حوزه تجارت بیشترین سهم را دارند که این ها یا دریانوردان ماهری هستند و یا در صنعت دریانوردی و کشتی حرفی برای گفتن دارند. کشورهای اسکاندیناوی، اروپایی و آسیای جنوب شرقی جز این کشورها هستند. از بین حدود ۱۵۰ کشور تنها به تعداد انگشتان دست صاحب فناوری پیچیده دریانوردی هستند.در منطقه ما از بین ۳۶ کشور که در دریا حضور، نقش و مشارکت دارند تنها ایران، هند و پاکستان، سریلانکا و بنگلادش از فناوری دریانوردی برخوردارهستند.

* پیچیدگی فناوری های عرصه دریا و سختی حضور در دریا باعث شد با وجود عرصه دریا با وجود مشاع بودن در اختیار چند کشور قرار بگیرد. این امر نشان دهنده ارزش دانش بوده که برای جمهوری اسلامی و نیروی دریایی حائز اهمیت است. فناوری موجب شده عرصه دریا به ویژه در حوزه تسلیحات نظامی، دانش ها و فناوری های جدید و اشکال جدید از حضور در دریا رقابتی و ناپایدار باشد و به این دلیل عصر امروز را عصر دریا نامیدند.

* درارتباط با علم و فناوری دو موضوع اکتساب دانش و بحث نگهداری و حفظ دانش مطرح است. طی سال های گذشته درنیروی دریایی از مجموعه فناوری ها بهره برده شده است که بخشی از آن با نقصان مواجه شد.در مقاطع مختلف تلاش شد که نیروی انسانی خود را تیز کنیم مصداق تیز شدن در موضوع دانش و نیروهای مسلح هوشمندانه طراحی شده است. مقام معظم رهبری در تدابیر خود در سال ۹۴ سه ویژگی را برای یک نظامی برشمرده اند که ایمان، شجاعت و دانش را از شاخصه های اصلی یک نظامی به فرموده رهبری است.

* اگر دانش نباشد ابزارهای ما در مقابل ابزارهای شیاطین کند می شود و اگر یک نظامی مسلح به دانش نباشد با تمام توانایی هایی که دارد ابزارهای اصلی کند خواهد بود. مقام رهبری براین موضوع تاکید داشتند که علم و دانش را از دیگران یاد بگیرید اما نباید فراموش کرد چیزی که به عنوان علم و دانش برای ما مطلوب است این است که مجموعه دانش کشور و دانشجوها درمسیری حرکت کنند که در ترازهای جهانی حرف هایی برای گفتن داشته و برای شکستن انحصار جهانی بر دریا گام بردارند.

انقلابی بودن شرط بقای انقلاب اسلامی است

مهر نوشت:

سردار غلامحسین غیب پرور پیش از ظهر پنجشنبه در اجتماع بزرگ رزمندگان شهرستان بابل در مصلی این شهرستان اظهار داشت: شرط بقای انقلاب انقلابی بودن است و زمانی که روحیه انقلابی بودن را از دست دهیم، فاتحه انقلاب خوانده است.

وی با تاکید بر اینکه مراقب نفوذ فرهنگی دشمن باشیم اظهار داشت: نفوذ در صفوف اتحاد کار دشمن است و باید از تمام مسائل امنیتی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حفاظت کرد. این نفوذ از حماقت دشمنان است زیرا فرزندان اسلام در تمام صحنه ها حضور دارند، گاه در صحنه های ۸ سال دفاع مقدس و گاهی اوقات هم فرسنگها دورتر در حلبچه به دفاع برخواسته اند و هر جایی که انقلاب نیاز به ایستادگی داشت مردم درنگ نکردند و آنجا که ایثار ی لازم بود، شک نکردند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفان کشور با بیان اینکه کار دشمن، دشمنی کردن است گفت: دشمنان امروز شامل صهیونیستهای خبیث، تفاله های سلطنت طلب و امپراطوری های شیطان صفت هستند که با مردم مظلومی که اسلام طلبند در جنگ هستند و اگر مردم اسلام طلب، دین را کنار بگذارند این خبیثان این مردم را حمایت خواهند کرد زیرا در اصل جنگ آنان با اسلام است. بخشی از این قصورها مربوط به بی توجهی بعضی از مسئولان است زیرا در سرزمین پهناوری مانند ایران که دارای ثروت های زیادی است به خاطر توجه نکردن به سخن امام و نامگذاری اقتصاد مقاومتی، مشکلاتی را به وجود می آورند.

وی در عین حال تصریح کرد: فرهنگ دینی ما آن قدر غنی است که می تواند پاسخگوی بسیاری از مسائل باشد و امروز در جبهه مدرن، جنگ ما جنگ در فضای مجازی است و باید سوادمان را در فضای مجازی بالا ببریم تا بتوانیم با آنان مقابله کنیم.نباید بگذاریم که دشمن ما را با دنیا فریب دهد و باید با روحیه انقلابی پای این انقلاب ایستادگی کنیم زیرا ما به دنیایی که آنان برای ما می سازند تعلق نداریم، ما از جنس سنگرهایی با خاکریزها هستیم.

هدف علوم دفاعی قطع وابستگی و رسیدن به استقلال است

ایسنا نوشت:
محمد حسین دادرس در کنفرانس ملی مدیریت دانش که در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر برگزار شد با اشاره به پرداختن به علم و هدایت بشر اظهار کرد: رسالت علم باید به درستی تبیین شود. علم به رفع نیاز بشری در همه حوزه ها باید بپردازد. این علم در کشورهای اروپایی سعادت بشری و هدایت بشر را دنبال نکرد به این علت که از علوم انسانی دورو برگرفته از آموزه های دینی نبود.

جانشین فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به این که این علم ابتدا موجب انباشت سلاح و جنگهای زیادی شد گفت: علمی که اروپا را عالم کرد و توانمندی و قدرت زیادی ایجاد کرد از اخلاق و مبانی دینی دور بود و به جای سعادت بشری به ده ها میلیون کشته در جنگ جهانی اول و دوم رسید. علمی که به آن پرداخته می شود اگرچارچوب و قاعده ای برای آن تعیین می شود مسیر و مقصدش باید معلوم باشد تا به هدف برسد.

وی با تاکید بر این که اگر علمی با تهذیب همراه نباشد به نابودی بشرمی انجامد عنوان کرد: شما دانشجویان و هئیت های علمی دانشگاه های علوم دریایی اخلاق مدار هستید و قواعد اخلاقی برگرفته از پایه های دینی در زندگی شما جاری است. در بنیه دفاعی باید سراغ علمی رفت که کشور را از وابستگی درآورد و ما را به استقلال و عزت برساند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین