|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۲۰۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت شهید عماد مغنیه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت، گفت: این مراسم اولین مراسم علمی است که در یک چارچوب اساسی برگزار می شود.
 فرمانده نیروی قدس سپاه گفت: رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود و در اعمال این رژیم نیز هیچ علامتی از پایداری ندارد و مملو از وحشت  و دست و پا زدن های ناشی از فروپاشی است.

 سردار سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم گرامیداشت دهمین سالگرد شهادت شهید عماد مغنیه، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت، گفت: این مراسم اولین مراسم علمی است که در یک چارچوب اساسی برگزار می شود.

وی با با بیان اینکه نام عماد مغنیه برای دشمن رعب آور و برای دوستان نشاط آور بود، افزود: در آغاز او نام مختار را برای خود برگزید اما در ادامه نام رضوان را برگزید و در نهایت هم به رضوان الهی پیوست.

فرمانده نیروی قدس سپاه با تاکید بر اینکه پس از ارتحال امام راحل در بین شخصیت های غیر روحانی شخصیتی همانند عماد مغنیه ندیدم، اظهار داشت: در زمان شهادتش یک اندوه عمومی را در عالم اسلام به وجود آورد و این نه مختص لبنان که تمام عالم اسلامی بود.   

سردار سلیمانی با بیان اینکه در این همایش شخصیت های بسیاری مقالات مختلفی درخصوص شخصیت عماد مغنیه تهیه کرده اند، اظهار داشت: من هم در حد بضاعت خود برای اولین بار می خواهم پیرامون دوست عزیزی صحبت کنم که دوره مهمی از عمر خودم را با او به سر بردم.

وی افزود: شخصیتی که قدر و اساس او تاکنون در بین جوانان جهادی و مجاهد عالم اسلامی اعم از شیعه و سنی و حتی غیر از آن، در عالم مسیحی کسانی که در راه حق مبارزه می کنند مجهول و ناشناخته مانده است.

فرمانده نیروی قدس تصریح کرد: نه این کنگره می تواند قدر آن شهید را معلوم کند و نه کنگره های دیگری؛ این همت اساسی از سوی تمام قلم به دستان، هنرمندان، کارگردانان و شخصیت هایی که توانمندی ظهور و بروز چنین شخصیت هایی را دارند امروز بر همه آنها واجب است که با شناساندن شخصیت آنها یک راه روشن تری برای شناخت او ایجاد کنند.

سردار سلیمانی با بیان اینکه امروز دهمین سالگرد شهادت شهید مغنیه، این اسطوره زمان است، خاطرنشان کرد: این کلمه اسطوره برای افراد مختلف خیلی بر زبان ما جاری می شود، اما حقیقتا من نمی شناسم در بین مجموعه مجاهدانی که به شهادت رسیدند و چه آنهایی که در معرض و انتظار شهادت هستند و در جبهه مقاومت هستند اسطوره ای همانند عماد مغنیه باشد.  شخصی که شهادتش موجب بهت جهان شد و اندوه بزرگی را در عالم اسلامی به وجود آورد.

وی افزود: اگر آرزو و آرمان خاکی باشد انسان را در جایگاه خاکی نگه می‌ دارد و اگر این دو عامل فرا دنیایی باشد جایگاه انسان به را فراخاکی می ‌برد، در این میان تعلق، عامل تشخیص اراده انسان است، اگر ما بخواهیم انسان‌ها را بشناسیم و نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسیم باید به تعلق آنها نگاه کنیم و ببینیم که تعلق آنها بالا یا پایین است.

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه تعلق می ‌تواند در موضوعات متعالی انسان را متعالی و در موضوعات خاکی انسان در جایگاه زمینی نگاه دارد، تصریح کرد: اگر دیدید در جایی شخصیتی همانند امام خمینی(ره) برخلاف مسیر جریان حرکت می‌کند و امر محالی را تبدیل به ممکن کرد، این مهم به آرزوها و آرمان‌های امام برمی‌ گردد و این نشان می‌ دهد که امام یک آرزو و خواست زمینی نداشت و فراتر از آن رفت، اگر انسان تعلقش به شهادت بود، در وقت خبر و پیروزی همان حالی را دارد که در وقت شکست دارد و اثری به روی او نمی ‌گذارد.

وی با اشاره به سقوط خرمشهر در جنگ و اعلام این خبر به امام راحل، گفت: ما سعی داشتیم این خبر زمانی به امام راحل بدهیم که به قلب ایشان شوکی وارد نشود زیرا تازه از بیمارستان قلب مرخص شده بودند. وقتی که امام برای اقامه نماز ایستاده بود آرام به او گفتند خرمشهر سقوط کرد. گفتند آن را پس می گیریم و این ناشی از قدرت تعلق است.

سردار سلیمانی گفت: تعلق در شخصیت انسان بسیار مهم است و اگر کسی بخواهد به جایگاها متعالی برسد باید تعلق فرادنیایی داشته باشد، مغنیه هم شخصیتی بود که در بین دیگران زندگی عادی انسانی داشت اما هیچ یک از عوامل دنیوی محور تعلق او نشد، حتی فرزند هم محور تعلق او نبود، از آنجایی که یک وظیفه سنگین تر نسبت به آن وظیفه بود او سعی می‌کرد وظیفه را در مقابل عاطفه قرار دهد.

فرمانده نیروی قدس با بیان اینکه عماد مغنیه در جنگ چریکی متخصص بود تصریح کرد: قدرتی که مافوق دشمن و حتی فراتر از تخصص او بود داشتن تعلق او به مسائل فرا دنیایی بود، کسی که خبر فوت به او می‌دهند اگر تعلق فرادنیایی داشته باشد اندکی ناراحت می‌شود ولی اگر تعلق دنیایی داشته باشید قطعا وحشت می‌کنید؛ امری که عماد را از همه برجسته‌تر کرد تفاوت او در آرزو و تعلقش بود، زیرا فراتر از مسائل مادی و دنیوی بود.

وی تاکید کرد: همه کسانی که در کارهای ویژه دست دارند بعضا ممکن است در عمل خود یک تخصص پیدا کنند و حرفه‌ای شوند، انسان اگر در موضوعی حرفه‌ای شد می‌توان او را مثل آمریکایی‌ها دانست که در بلک واتر آموزش‌های نظامی را می‌دهند اما این مهارت کافی نیست، بلکه معنویات نیز نیاز است، عماد مهارتش در کنار ایمان او بود و پیوسته یک حریم بین عمل و ایمان او ایجاد می‌کرد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه آن چیزی هم که در فلسطین در محاصره می بینید و به رغم همه نامردمی هایی که از ناحیه حکومت های عربی صورت می گیرد وجود دارد و مجاهدان در صحنه ایستاده اند، به تعلق برمی گردد، اظهار داشت: تاثیر تعلق در آرزو و اراده انسان امر مهمی است که اگر کسی می خواهد به جایگاه متعالی برسد باید این موضوع را برای خود و در یک جایگاه عالی قرار دهد. عماد رضوان الله تعالی علیه شخصیتی بود که ممکن بود در جمعی با شما می نشست، بخورد و بیاشامد و زندگی عادی انسانی داشته باشد اما هیچ یک از عوامل مادی دنیوی محور تعلق او نشد.

سردار سلیمانی افزود: برای چنین انسانی فرزند هم محور تعلق نمی شود. شهدا عاطفی ترین انسان ها بودند. اما چون تعلق بالاتری و وظیفه سنگین تری نسبت به  وظیفه وجود داشت، این عاطفه نسبت به این تعلق زمین گیر بود و برعکس هم باشد همین خواهد شد.  

وی ادامه داد: اگر تعلق برعکس شود، انسان هر فریادی را از هر مظلومی نمی شوند و هر صحنه دردناکی را نمی بیند و مشغول چیزهای پست می شود و این اثر تعلق، با مراقبت مهار می شود.

سردار سلیمانی افزود: انسانی که تعلقش پایین است اگر خبر مرگ را به او بدهند وحشت می کند ولی در حالات امام حسین(ع) می شنوید هر چه به ظهر عاشورا نزدیک تر می شد چهره امام(ع) برافروخته تر می شد،  شرایط بر او اثر نداشت و وحشتی او را نمی گرفت. رمز استقامت در میدان هم که چرا بعضی ها می ایستند و برخی تحمل نمی کنند و فرار می کنند باز هم به فلسفه تعلق برمی گردد.

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه امری که عماد را از همه برجسته تر در بین دوستان و مجاهدان کرد و او را تبدیل به یک خورشید کرد، تفاوت در آرزو و تعلق عماد مغنیه بود، تصریح کرد:آرزو و تعلق او ماورای خاکی و مادی بود. آنی نبود که می دیدم و می شنیدم. آنی نبود که در جمع ما بود. این تعلق بعضی وقت ها ناپیداست. ممکن است در صحنه ای ببینم، بگریم و متاثر شوم اما این تأثر لحظه ای است؛ به دلیل تعلق سنگین تر دیگری که میخ من را بر زمین محکم کوبیده است و ریسمان های قطوری به پای من بسته است، نمی گذارد این تاثر و تعلق عمق پیدا کند.

سردار سلیمانی افزود: این مهمترین ویژگی عماد مغنیه بود که کمتر می بینم پیرامون او این موضوع گفته شود. همه کسانی که در کارهای ویژه دست و نقش دارند بعضا ممکن است در عمل خود یک تخصص پیدا کنند و حرفه ای شوند. انسان اگر در موضوعی حرفه‌ای شد آن وقت مثل این حرفه‌ای هایی است که آمریکائی‌ها در بلک واتر تربیت می کنند و این انسان، انسان ناجی نیست. اگر فن و حرفه در اختیار آن تعلق بالای معنوی قرار نگیرد مخرب و به مانند بولدوزری است که هر بنائی را منهدم می کند.

وی افزود: عقل، علم و شجاعت عماد در کنترل ایمانش بود. ایمان او پیوسته یک حریمی را بین عمل و اقدام او ایجاد و مراقبت می کرد.  قبل از اینکه حزب الله لبنان تشکیل شود، او با مجاهدت هایی که می کرد به نوعی حزب الله تشکیل داده بود.

سردار سلیمانی ادامه داد: در جریان فعالیت حزب بعث در لبنان و ترور شخصیت ها، عماد در سن ۱۹ سالگی از شخصیت ها دفاع کرد. در جریان ترور آیت الله فضل الله و آقای کورانی کسی که لباس رزم پوشید و حزب بعث را در لبنان منهدم کرد، عماد بود اما به دلیل تواضع مثال زدنی خود هیچ گاه نگفت که من این کار را انجام داده ام. عماد در حالی که خالق بسیاری از پیروزی ها بود هیچ گاه خود را عامل پیروزی معرفی نکرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اینکه عماد همواره در خط مقدم مقابله با دشمن بود، تصریح کرد: او نزدیک ترین حالت را برای شناسایی دشمن حفظ می کرد. نام او در همه سازمان ها معروف بود اما هیچ کس او را نمی شناخت. به یاد دارم در جلسه ای فردی به او اعتراض کرد تو چه کسی هستی که هر روز به اینجا می آیی، می خوری و می روی؟ باید ظرف ها را بشوری. عماد به او  گفت تو درست می گویی و ظرف ها را شست.

سردار سلیمانی با بیان اینکه تواضع و دینداری پشتوانه اقدامات بزرگ شهید مغنیه بود، خاطرنشان کرد: عماد یکی از مهمترین کارهایی که انجام داد این بود که توانست از یک جامعه پیوسته کتک خورده از دشمن یک جامعه در جایگاه عالی بسازد. عماد مسئول نبود، قائد بود و از جلو حرکت می کند و از جلو فرمان می دهد. در تمام عملیات ها عماد بدون استثنا محور اصلی بود و امکان نداشت بدون حضور او عملیاتی در میدان صورت گیرد.

وی یادآور شد: عماد به رغم اینکه مربی بود و متربیان فراوانی در خدمت داشت، مانند یک شاگرد و انسان نیازمند به کسب تجربه می پرداخت. با برادران فلسطینی و عراقی می نشست و از تجربیات آنها برای کادر سازی استفاده می کرد. بسیاری از کادرهای حزب الله که در کشورهای مختلف آموزش دیده اند تربیت شدگان مکتب عماد بوده اند. او نیروهای خود را به گونه ای تحمل می کردکه قدرت تحمل ناملایمات را داشتند.

فرمانده نیروی قدس سپاه با  بیان اینکه عماد مرد غافلگیرکردن دشمنان بود، اظهار داشت: کسی که اولین بار توانست پهپاد دشمن را کشف کند و تصاویر آن را به صورت آنلاین در عملیات انصاریه دریافت کند، عماد بود که این اقدام برخواسته از نگاه ویژه او بود.

وی افزود: یکی از اقدامات اساسی نیروی دریایی رژیم صهیونیستی، قطع کردن راه بیروت با جنوب لبنان از طریق دریا بود اما عماد در جنگ ۳۳ روزه، غافلگیری جدیدی برای دشمن ایجاد کرد و در زمانی که دبیر کل حزب الله لبنان گفت الان می بینید، همزمان موشک شلیک شده و ناو رژیم صهیونیستی به گونه ای غرق شد که این نیرو کاملاً از صحنه جنگ خارج شد.

سردار سلیمانی یکی از ویژگی های مدیران استراتژیک را استفاده از فرصت ها برشمرد و تصریح کرد: عماد از امیدها و ناامیدی ها ایجاد فرصت می کرد و از بدترین شرایط که در آن دشمن بیشترین امکانات را داشت او تولید فرصت می کرد. زمانی که در جنوب لبنان اسرائیل به بیروت رسید و تمام ساکنان بیروت آواره شدند، عماد با یک حمله غافلگیر کننده به باشگاه افسران رژیم صهیونیستی تومار آنها را در هم پیچید و بیروت را نجات داد.

وی یادآور شد: وقتی حادثه کودتا در جنوب لبنان اتفاق افتاد و نیروهای لحدی که بخشی از ارتش لبنان بودند که به رژیم صهیونیستی پیوسته بودند، عماد همین تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با استفاده از ضعف اعتقادی این نیروها و کشتن مزدوران اصلی نه تنها این نیرو را به اضمحلال و نابودی کشاند، بلکه رژیم صهیونیستی را نیز از لبنان فراری داد.

سلیمانی تأکید کرد: آن روز بدون اعتنا به ملاحظات امنیتی، آنچنان دشمن را تعقیب کرد که عمده تجهیزات خود را جاگذاشتند.

سردار سلیمانی با بیان اینکه عماد پیوسته معتقد بود برای زمین گیری دشمنان اسلام باید همه نقاط جهان اسلام را به پایگاه هایی برای جهاد تبدیل کنیم، گفت: این فکر توانست غزه را به یک دژ تسخیرناپذیر تبدیل کند و امروز غزه و لبنان نقاط اضطراب دائمی دشمنان است و اساس فروپاشی رژیم صهیونیستی نیز از همین نقاط خواهد بود.

سردار سلیمانی اظهار داشت: عماد بارها با کسانی که دشمنی با حزب الله داشتند به خانه هایشان می رفت و با آنها مباحثه می کرد و سعی در قانع کردن آنها داشت. زمانی که سخنان او اثر نمی کرد برافروخته می شد و خطاب به آن فرد می گرفت من رضوان نیستم بلکه عماد مغنیه هستم. او مانند یک شمشیر در وقت خود فرود می آمد و مانند برق ناپدید می شد.

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه عماد فقط تحت امر حضرت آیت الله سیدحسن نصرالله بود، اظهار داشت: البته من در مقام تعیین مقام فقهی نیستم اما می دانم که او آیتی الهی است که در مقابل دشمنان خدا ایستاده است. عماد در مقابل این شخصیت کم نظیر همواره متواضع بود. ممکن بود در موضوعی که سیدحسن نصرالله امر می کرد عماد نظر مخالفی داشت اما خود را ملتزم به پیروی می دانست.

وی افزود: گاهی می دیدم که سیدحسن ناراحت بود و عماد تا صبح با او می نشست و تا ناراحتی او را برطرف نکرده او را ترک نمی کرد چرا که معتقد بود او است که به لبنان اعتبار داده است.

سردار سلیمانی گفت: شهادت عماد عالمی را ویران کرد و عالمی را خوشحال کرد. عالم اسلام را در اندوه و عالم دشمن را در شادی فرو برد.

فرمانده نیروی قدس سپاه با بیان اینکه اسلام دارای قدرت مولد است، گفت: درست است عماد شخصیت غیرقابل تکرار در نوع خود است اما اسلام درون خود شخصیت های جدیدی را تربیت می کند. نکته ای که دشمن می داند و باید با جدیت بیشتر آن را بداند این است که قصاص خون عماد شلیک یک موشک و یا کشتن یک نفر نیست.

وی تاکید کرد: قصاص خون عماد و همه عمادهایی که در فلسطین و لبنان و ایران به شهادت رسیدند برچیدن رژیم کودک کش صهیونیستی است. دشمن می داند این امر حتمی است و در کنار همه شهادت هایی که اتفاق می افتد روزانه دهها کودک با نشانی عماد متولد می‌شود و جای خالی آنها را پر می کند.

وی با بیان اینکه وعده الهی صادق است و حتما تحقق پیدا خواهد کرد، گفت: هیچ شبی را نمی خوابیم مگر اینکه به دشمن فکر کنیم. رژیم صهیونیستی ماندنی نخواهد بود و در اعمال این رژیم نیز هیچ علامتی از پایداری ندارد و مملو از وحشت  و دست و پا زدن های ناشی از فروپاشی است.

فرمانده نیروی قدس سپاه در پایان گفت: امروز وسعت جبهه مقاومت گسترش یافته و راه عماد مغنیه و جهاد مغنیه و دیگر شهدای مقاومت ادامه خواهد یافت. از خداوند سبحان خواهانیم که ما را در این مسیر با با نجات اسلام و مسلمین توفیق دفاع دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین