|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۹
کد خبر: ۲۰۱۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
دانشیار و فوق تخصص غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سبک زندگی بشر تأثیر بسزایی در سلامت فرد دارد، امروزه شیوه زندگی بسیار دچار تحول شده است و نوع تغذیه و عدم ورزش عوامل دیگری از ابتلا به این بیماری هستند.
 دانشیار و فوق تخصص غدد درون‌ریز دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سبک زندگی بشر تأثیر بسزایی در سلامت فرد دارد، امروزه شیوه زندگی بسیار دچار تحول شده است و نوع تغذیه و عدم ورزش عوامل دیگری از ابتلا به این بیماری هستند.

«زهره موسوی» امروز در آیین افتتاحیه اتوبوس دیابت شهر مشهد در تالار شهر با اشاره به علت و معضلات بیماری دیابت، اظهار کرد: عضوی از بدن به نام لوزالمعده وظیفه تولید انسولین را دارد. یک سلول برای دریافت قند به انسولین نیازمند است، بنابراین ممکن است انسولین کم‌تر ترشح شود و یا عملکرد خوبی نداشته باشد، منجر به بروز این بیماری می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که «عمده‌ترین علت مرگ‌ومیر بیماران دیابتی، سکته قلبی است»، ادامه داد: بیماری دیابت یعنی افزایش قند خون منجر به گرفتگی عروقی بزرگ و کوچک می‌شود. درگرفتگی عروق بزرگ، فرد مبتلا دچار سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود که در نهایت منجر به مرگ‌ومیر می‌شود. در گرفتگی‌های کوچک آسیب‌هایی در نواحی بدن مانند چشم، کلیه و... را خواهیم داشت.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: این بیماری در سطح جهانی روبه افزایش است و علت افزایش آن عمدتاً اضافه وزن و کم‌تحرکی است. آمار شیوع دیابت 6.4 تا 12.9 درصد در سراسر دنیا است، یعنی از هر 12 نفر یک نفر به این بیماری مبتلاست که این میزان حدود 50 درصد از این بیماری مطلع نیستند.

موسوی با اشاره به این‌که «بیماری دیابت یک بیماری مزمن و پیش‌رونده است»، عنوان کرد: طبق آماری در آمریکا افراد بین 25 تا 40 درصد از بیماری قند مطلع نبودند که علت این نیز می‌تواند عدم وجود علایم خاصی در فرد مبتلا باشد. بر این اساس انجمن‌های بسیاری در سراسر جهان در جهت پیشگیری و درمان این بیماری فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که «نحوه تشخیص بیماری با یک تست قند خون ساده انجام می‌شود»، خاطرنشان کرد: انجمن دیابت آمریکا هر ساله بیانیه‌ای مرتبط با بیماری دیابت صادر می‌کند تا بیماران و پزشکان در این خصوص راهنمایی شوند، البته باید بتوانیم قبل از تشخیص بیماری آن را پیشگیری کنیم.

این فوق تخصص غدد درون ریز با بیان این‌که «عوامل مختلفی مانند کم‌تحرکی، اضافه وزن و عوامل موروثی و... می‌تواند عاملی برای ابتلا به این بیماری باشد»، تصریح کرد: سبک زندگی بشر تاثیر به‌سزایی در سلامت فرد دارد. امروزه شیوه زندگی بسیار دچار تحول شده است و نوع تغذیه و عدم ورزش عوامل دیگری از ابتلا به این بیماری هستند.

موسوی با تأکید بر این‌که «90 درصد بیماران دیابتی دچار دیابت نوع دو هستند»، عنوان کرد: حدود 10 درصد از کودکان به دیابت مبتلا هستند، این نیز انواع بیماری دیابت است. شایع‌ترین بیماری دیابت در کودکان از دیابت نوع یک است و به دلیل این بیماری اختلال خود ایمنی در لوزالمعده است که انسولین تخریب می‌شوند و کودکان باید به طور مداوم انسولین مصرف کنند. البته لازم به ذکر است که دیابت نوع دو به علت کم‌تحرکی در کودکان نیز دیده شده است.

وی با اشاره به این‌که «نوع دیگر دیابت، دیابت بارداری است»، خاطرنشان کرد: این بیماری در زمان بارداری بروز می‌کند. آمار بروز در بارداری نیز بالاست. بین 10 تا 20 درصد خانم‌ها در سن بارداری یا در حین آن مبتلا به بیماری دیابت می‌شود، البته این بیماری بعد از بارداری کم می‌شود، اما اگر فرد مبتلا کم‌تحرکی و اضافه وزن داشته باشد، فرد به طور کامل به این بیماری مبتلا می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که «بیماری دیابت باعث بروز افسردگی در افراد مبتلا می‌شود»، اظهار کرد: این امر تأثیر بسیاری  در کاهش کارآیی، خلاقیت و نوآوری در فرد مبتلا دارد. بنابراین باید به سمت غربال‌گری این بیماری حرکت کنیم و آموزش لازم به افراد  داده شود.

موسوی با تأکید بر این‌که «مهم‌ترین علت در پیشگیری و کنترل بیماری دیابت آموزش است»، تصریح کرد: زندگی بی‌تحرکی حاصل زندگی تکنولوژی و فعلی بشر است. افراد باید به طور مداوم میزان  قند خون خود را کنترل کنند افراد بالای 45 سال باید قند خون خود را به طور مداوم چک کنند و هم‌چنین سایر افرادی که اضافه وزن دارند باید غربالگری شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین