|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۸
کد خبر: ۲۰۱۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
یک اتاق فکر در گزارش سالانه خود اعلام کرد ممکن است پکن، مسکو و واشنگتن در حال آماده شدن برای رویارویی نظامی احتمالی باشند.
 یک اتاق فکر در گزارش سالانه خود اعلام کرد ممکن است پکن، مسکو و واشنگتن در حال آماده شدن برای رویارویی نظامی احتمالی باشند.

به گزارش ایندیپندنت، یک اتاق فکر در گزارش سالانه خود اعلام کرده است چین و روسیه در حال رقابت نظامی با آمریکا و متحدان واشنگتن هستند و غرب دیگر نمی‌تواند بر دست بالاتر خود در بحث استراتژیک و نظامی حساب کند.

گزارش سال 2018 درباره موازنه نظامی که از جانب اتاق فکر «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» منتشر شده است هشدار می‌دهد در حالی که جنگ میان قدرت‌های بزرگ جهان اجتناب ناپذیر نیست، واشنگتن، مسکو و پکن اکنون به طور نظام‌مند در حال آماده شدن برای یک مقابله نظامی احتمالی هستند.

در این گزارش، جزئیاتی درباره برنامه چین مبنی بر تقویت و گسترش ارتش بزرگ خود منتشر شده است.
این برنامه، شامل بهره‌برداری از جنگنده «چنگدو جی-20» در سال 2020، خواهد بود که به این ترتیب، انحصار تولید جنگنده‌های پنهان‌کار از دست آمریکا خارج خواهد شد. در این میان، سامانه موشکی هوا به هوای «پی ال-15» چین قرار است به فناوری اسکن الکترونیکی رادار مجهز شود که اکنون کشورهای معدودی آن را در اختیار دارند. پیشرفت‌هایی نیز در بخش نیروهای دریایی چین صورت گرفته است.

برنامه توسعه نظامی چین طی 15 سال گذشته به این معنی است که این کشور اکنون ناوچه‌های سبک، ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها و زیردریایی‌های بیشتری از مجموع تجهیزات دریایی ژاپن، هند و کره جنوبی دارد.

همچنین، این گزارش نشان می‌دهد ظرفیت کشتی‌های جنگی و کمکی چین که تنها در 4 سال گذشته به بهره برداری رسیده اند، از تمام کشتی‌های نیروی دریایی فرانسه بیشتر است. آغاز بهره‌برداری از رزم‌ناو تیپ 055 چین نشان می‌دهد این کشتی قابلیت استقرار در ساحل اروپا را نیز دارد. پایگاه دریایی چین در جیبوتی، واقع در شاخ آفریقا، این کشور را قادر می‌کند در فواصل دور نیز عملیات‌هایی انجام دهد.

با این حال، در این گزارش آمده است سرعت رشد نظامی در روسیه به دلیل مسائل صنعتی و مالی نسبت به چین اندکی کُندتر است. با وجود این، روسیه بخشی از قابلیت‌های نظامی خود را در سوریه به نمایش گذاشته است.

جان چیپمن، دبیرکل و مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در این‌باره گفت: «برخی از دولت‌ها در غرب در انتظار دستیابی به فناوری‌هایی آینده‌گرا هستند تا گامی بلند رو به جلو بردارند و قدرت نظامی خود را بیش از پیش تقویت کنند؛ با این‌حال، هیچ تضمینی برای موفقیت آن‌ها وجود ندارد.»

وی افزود: «تحولات تسلیحات چین و پیشرفت این کشور در فناوری‌های پیشرفته دفاعی در آینده صرفا به منظور رسیدن به جایگاه نظامی آمریکا نخواهد بود، بلکه این کشور را به یک قدرت نوآور در صنایع دفاعی در جهان تبدیل خواهد کرد. غرب دیگر نه بر نوآوری و تولید محصولات دفاعی در جهان و نه در تامین‌مالی برای آن‌ها، انحصار ندارد. در واقع، ممکن است این چین باشد که گام بلندی را در این جهت برخواهد داشت. اما چین برای استفاده بهینه از توانایی‌های خود، باید چنین بهبودهایی را متوجه آموزش، سیاست‌گذاری و تاکتیک نیز کند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین