|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۰
کد خبر: ۲۰۱۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
به دلیل این اشتراکات شهروندان دو کشور در تهران و آفریقای جنوبی احساس راحتی می‌کنند و برای من نیز تجربه زندگی در ایران لذت‌بخش بود.
 سفیر آفریقای جنوبی در تهران تاکید کرد: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و از کسانی که اقدام به تحریم علیه ایران می‌کنند، می خواهیم که این اقدام را متوقف کنند.

 ویلیام مکس‌وایتد که پنج سالی است به عنوان سفیر آفریقای جنوبی در تهران مشغول به فعالیت است با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و آفریقای جنوبی اظهار کرد: به دلیل این اشتراکات شهروندان دو کشور در تهران و آفریقای جنوبی احساس راحتی می‌کنند و برای من نیز تجربه زندگی در ایران لذت‌بخش بود.

این دیپلمات عالیرتبه آفریقای جنوبی در موردتعاملات اقتصادی ایران و این کشور تصریح کرد: پیش از تحریمهای سال 2010 حجم تعاملات اقتصادی بین دوکشور حدود سه میلیارد دلار بود که حدود 33 درصد آن را صادرات نفتی ایران به آفریقای جنوبی شامل می شد. ولی بعد از تحریم‌ها به خاطر مشکلات بانکی سطح روابط تجاری دو کشور کاهش پیدا کرد و اکنون این روند به 750 میلیون دلار آمریکا رسیده است.

وی با بیان اینکه پس ازبرجام و برداشتن تحریم‌های شورای امنیت سطح روابط دو کشور افزایش پیدا کرده ولی همچنان مشکلات بانکی یکی از مشکلات اصلی در تعاملات دو کشور است، ادامه داد: آمریکا تحریم های یک جانبه خود علیه ایران را حفظ کرده و این یکی از موانع اصلی پیشبرد فعالیت های تجاری است. در آفریقای جنوبی پنج بانک اصلی داریم که کشورهای دیگر در آن شریک هستند و چون تحریم‌های آمریکا بر روی این بانکها تاثیر می گذارد،  این موضوع بانکهای آفریقای جنوبی را جهت تعامل با ایران با مشکلاتی روبرو کرده است و ما در حال رایزنی با اوفک( دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) هستیم تا بتوانیم با کسب مجوزهای لازم این مشکل را تاحدودی رفع کنیم.

این دیپلمات عالیرتبه آفریقای جنوبی با بیان اینکه از حجم فعلی معاملات بین دو کشور راضی نیستیم و باید این رقم افزایش پیدا کند افزود: در جریان سفر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران دو کشور توافق کردند که تا سال 2020 حجم معاملات را به بیش از دو میلیارد دلار افزایش دهند و این موضوع شامل نفت نمی شود. در حقیقت دو کشور توافق کردند که معاملات بین دو کشور را به بیش از دو میلیارد دلار غیرنفتی افزایش دهند.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران با اشاره به اینکه به تازگی و در جریان سفر ظریف به آفریقای جنوبی سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی برگزار شد، به فعالیت‌های کمیته‌های تخصصی این کمیسیون برای پیگیری توافق‌های دو کشور در راستای گسترش تعاملات اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم که سرمایه‌گذاری مشترک بین بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور افزایش پیدا کند و از این امر حمایت می کنیم.

این دیپلمات ارشد آفریقای جنوبی در مورد تعاملات اقتصادی دو کشور با پول رایج در ایران و آفریقای جنوبی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم دلار و یورو را از مبادلات اقتصادی حذف کنیم، تصریح کرد: البته این موضوع نیز قابل قبول نیست که تحت سلطه یک ارز باشیم و به خاطر آن تعاملات اقتصادی را محدود کنیم. ما کشورهای در حال توسعه نباید اجازه دهیم که تحت سلطه یک کشور و یک ارز قرار بگیریم . ما باید به دنبال حق انتخاب‌های دیگری نیز باشیم و راهکارهایی را برای این محدودیت‌ها پیدا کنیم.

ویلیام مکس‌وایتد با اشاره به اینکه در تلاش هستیم که قرارداد مبارزه با پول‌شویی و حذف مالیات مضاعف را بین ایران و آفریقای جنوبی به امضا برسانیم، تاکید کرد: هیچ کشوری برای ما نمی‌تواند تعیین تکلیف کند که با چه کشوری معامله کنیم و با چه کشوری معامله نکنیم.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران همچنین به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه اشاره کرد و افزود: این تنش‌ها به سطح خطرناکی رسیده و کشورهای منطقه دیگر  نمی‌توانند این همه خصومت را تحمل کنند.

وی درهمین چارچوب به اختلافاتی که بین ایران و عربستان وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: ایران و عربستان دو بازیگر اصلی در منطقه هستند و خصومت بین آنها نمی تواند ادامه پیدا کند. بسیار مهم است که تنش‌ها در منطقه مهار شود چراکه اگر تنش‌ها در خاورمیانه افزایش پیدا کند، این موضوع برای کل جهان مشکل آفرین خواهد بود.

این دیپلمات ارشد آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به وجود برخی از بحران‌ها در کشورهای خاورمیانه تاکید کرد: بحران در این کشورها باید توسط مردم آنها حل و فصل شود و دیگر کشورها موظف هستند که شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که مردم این کشورها بتوانند در یک فضای مناسب با هم گفت‌وگو کنند و در مورد سرنوشت‌شان تصمیم‌گیری کنند.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران همچنین با اشاره به اینکه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران رفع شده و در همین چارچوب ما معتقدیم دیگر تحریم‌ها علیه ایران غیرقانونی هستند، خاطر نشان کرد: از کسانی که اقدام به تحریم یک جانبه علیه ایران می کنند می خواهیم این تحریمها را متوقف کنند چراکه ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را چندین بار اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه رفع تحریم‌های ایران به نفع آفریقای جنوبی است، گفت: ما در برابر تحریم‌های یک جانبه می ایستیم چراکه آنها را غیرمشروع می‌دانیم.

ویلیام مکس وایتد در ادامه گفت‌وگوی خود با برنامه سفیران که از شبکه پنج سیما پخش شد، با تاکید براینکه با حرف نمی‌توان تروریسم را از بین برد و باید با آن مقابله کرد، در مورد تهدیدهای ترامپ علیه ایران تصریح کرد: تهدید مقوله‌ای است که دنیا به آن احتیاجی ندارد. تهدید علیه ایران مورد قبول ما نیست. به خصوص اینکه ایران از لحاظ تاریخی آغاز کننده جنگ علیه دیگران نبوده است.

وی با بیان اینکه مطرح کردن اینگونه تهدیدات کمکی به حل مسائل نمی‌کند، ادامه داد: اینگونه تهدیدها منجر به افزایش مشکلات می‌شود و صلحی را به همراه نخواهد داشت.

 برنامه سفیران که از روز دوشنبه از شبکه پنج سیما پخش می‌شود برنامه‌ای ضبط شده است و به نظر می‌رسد مصاحبه این برنامه با سفیر آفریقای جنوبی چند هفته پیش انجام شده چرا که در حال حاضر مکس وایتد ایران را ترک کرده و قرار است فرد جدیدی جایگزین وی به عنوان سفیر این کشور در تهران شود.

هنوز نام سفیر جدید آفریقای جنوبی در تهران اعلام نشده و طبق اعلام سفارت این کشور در تهران انجام امور دیپلماتیک و قانونی برای تعیین سفیر جدید این کشور در تهران بین وزارت خارجه‌های ایران و آفریقای جنوبی در حال انجام است.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین