|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۰۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
صرف نظر از این‌که دندان شما با استفاده از چه ترکیباتی پُر شده است، جدی گرفتن مراقبت‌های لازم پس از آن ضرورت دارد.
صرف نظر از این‌که دندان شما با استفاده از چه ترکیباتی پُر شده است، جدی گرفتن مراقبت‌های لازم پس از آن ضرورت دارد.

به یاد داشته باشید که دلیل پُر کردن دندان، بازگرداندن دندان آسیب‌دیده به روال عادی است و شما هم قطعا می‌خواهید که این روند حداقل تا چند سال ادامه پیدا کند. بنابراین، داشتن آگاهی لازم درباره مراقبت صحیح از دندان‌های پُرشده، به حفظ این دندان‌ها کمک می‌کند. در ادامه با مهم‌ترین نکات برای دندان‌های پُرشده آشنا می‌شوید.


۱. حساسیت‌پذیری دندان پُرشده
اگر به‌ تازگی دندان‌تان را پُر کرده‌اید، ‌باید بدانید که احتمال دارد حساسیت نسبت به نوشیدنی‌ها و مواد غذایی سرد و گرم را تا ۳ ماه تجربه کنید. اگر این حساسیت بیشتر از ۳ ماه ادامه پیدا کند، باید سریع‌تر دندان‌پزشک خودتان را از چنین اتفاقی مطلع کنید.


۲. پرهیز از بعضی مواد غذایی
- از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد و گرم پرهیز کنید، چون می‌توانند مواد درون دندان پُرشده را منبسط یا منقبض کنند. وقتی که این ماده خاص منبسط می‌شود، قدرت و پایداری آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ضعیف می‌شود.
- مواد غذایی سفت‌وسخت می‌توانند دندان پُرشده را بشکنند. بنابراین، از جویدن و خوردن مواد غذایی سفت و تُرد و نوک‌تیز پرهیز کنید.
- مواد غذایی چسبناک می‌توانند به دندان پُرشده بچسبند و درنهایت به شکل‌گیری حفره در آن منجر شوند.


۳. موقعیت دندان را بررسی کنید
همیشه با سپری کردن چند ساعت از پُر کردن دندان، محل قرارگیری دندان پُرشده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دندان مورد نظر دقیقا در جایش قرار داشته باشد. بعضی از افراد با حالت غیرعادی دندان پُرشده در دهان مواجه می‌شوند و نمی‌توانند دهان خودشان را کاملا ببندند. در این صورت نزد دندان‌پزشک بروید تا مشکل‌تان را برطرف کند.


۴. مراقب درد باشید
بیمارانی که دندان‌شان به پُر کردن اساسی نیاز داشته است، معمولا درد را هم تجربه می‌کنند. با این‌ حال، ا‌حساس فشار و تیر کشیدن در اطراف لثه می‌تواند به معنای این باشد که دندان‌ پُرشده بیش از حد به دندان‌های دیگر نزدیک است و در نتیجه حساسیت لثه را برانگیخته می‌کند. این مشکل در صورت استفاده از مواد نقره و آمالگام برای پُر کردن دندان شایع‌تر است، اما ندرتا در صورت استفاهد از مواد کامپوزیتی جدید اتفاق می‌افتد.


۵. مراقبت روزانه از دهان و دندان
حفظ بهداشت دهان و دندان، باید اولویت شما باشد. در حالت تقریبا عادی و با توجه به مواد مورد استفاده برای پُر کردن دندان، هر دندان پُرشده می‌تواند حدود ۵ سال دوام بیاورد، اما مراقبت صحیح و کامل از بهداشت دهان و دندان می‌تواند این مدت‌زمان را حتی طولانی‌تر کند.
- دندان‌ها را با استفاده از خمیردندان مناسب مسواک بزنید حساسیت‌شان را کمتر کنید و همچنین باعث تقویت دندان پُرشده شوید. برای انتخاب این خمیردندان بهتر است با دندان‌پزشک مشورت کنید.
- حتما روزانه ۲ بار مسواک بزنید و یک بار از نخ‌دندان استفاده کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین