|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۰۱۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
یک عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، بی‌عدالتی، تحجر و نفاق را از مهمترین آفاتی دانست که حضرت علی(ع) در دوران حکومتش با آنها مبارزه کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم در مراسم شب بیست و یکم ماه رمضان در حسینیه دارالزهرا(س) اظهار کرد: بزرگان عالم هرکدام در مقطعی تأثیرگذار بودند اما حضرت علی(ع) از این ویژگی برخوردار است که در هر قلمرویی پیشرو، اسوه و الگوست.

وی با بیان اینکه "مجموعه دوران خلافت و زمامداری علی(ع) چیزی جز مقابله و رویارویی با آفات و خطرات نبوده است"، افزود: اولین آفتی که مولا برای هر حکومت و جامعه تشخیص داد و سراسر عمرش با آن مبارزه کرد، «تبعیض» و «بی‌عدالتی» در یک جامعه است؛ بویژه اینکه علی (ع) برای عدالت و عدالت‌خواهی چنان معنایی قائل است که عدالت را تنها در عرصه زندگی اقتصادی نمی‌بیند بلکه انسان را دارای حق و حقوق می‌انگارد و از آن جهت عدالت را برای جامعه و انسان ضروری می‌شمارد.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه تصریح کرد: اگر برخی افراد در سایه برداشت غلط، عدالت را به گونه دیگری تفسیر و معنا می‌کنند، به این دلیل است که می‌خواهند مفهوم عدالت را مثل بسیاری از واژگان دیگر تحریف کنند اما عدالت به معنای گداپروری نیست.

مقدم با بیان اینکه "جوامع شرقی به دنبال عدالت‌خواهی و جوامع غربی به دنبال آزادی‌خواهی بودند"، تصریح کرد: همچنان که در شرق تنها به بُعد اقتصادیِ عدالت توجه شد، غربی‌ها هم به معنای واقعی آزادی دست نیافتند.

وی بها دادن به حقوق انسان را به معنای عدالت توصیف کرد و گفت: چنانچه در یک جامعه حقوق انسانی نادیده گرفته شود یا انسان‌ها در یک جامعه کرامت نداشته باشند و زمامداران تصور کنند مردم برده آنها هستند یا شایستگان در جایگاه خود قرار نگیرند و شایسته‌سالاری رعایت نشود، در چنین جامعه‌ای عدالت معنی پیدا نمی‌کند.

معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)، رعایت قانون را از ملزومات اجرای عدالت دانست و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) تبعیض و بی‌عدالتی را اولین آفت برای جامعه می‌دانستند و در مقابل، کسانی بودند که تاب و تحمل عدالت ایشان را نداشتند؛ مثل گروه ناکثین به سرکردگی طلحه و زبیر و عایشه که تاب و تحمل عدالت علی را نداشتند.

مقدم، تحجر و خشک‌مغزی را دیگر آفات حکومت دینی از نگاه امیرالمؤمنین عنوان کرد و گفت: بدترین نوع جهل، جهل دینی است که یک نوع جهل مرکب است. حضرت علی (ع) نیز بخشی از عمر خود را در راه مبارزه با این جهل که مصداق آن خوارج بودند سپری کرد. این تفکر متعلق به افراد ظاهربین است که هر اندیشه نوعی را به عنوان بدعت و ناهمگونی به اسلام محکوم کردند و کارشان افراط گرایی و خشونت‌طلبی است.

این عضو مجمع روحانیون مبارز تأکید کرد: اگرچه خوارج منقرض شده‌اند اما این اندیشه و ذهنیتی که از متن جامعه دینی برمی‌خیزد و فقط لایه‌های زیرین را می‌بیند و کمترین بهایی به عقل و اندیشه نمی‌دهد از خطراتی بوده که همیشه جامعه دینی را تهدید کرده است و امروز هم بزرگترین تهدیدی که اسلام را به خطر می‌اندازد، همین خطر است از القاعده و طالبان و داعش تا طالبان‌های درونی.

مقدم در توصیف متحجران نیز گفت: ‌این‌ها کسانی هستند که در برابر چند تار موی زن و پوشش آدم‌ها داد و فریاد می‌کنند اما کمترین توجهی به آبرو، حیثیت، خون و عمر مردم ندارند و قبال تاراج شدن حقوق مردم حساس نیستند. این افراد در مقابل مسائلی که به تصورشان مهم است حساسیت‌های عجیب و غریب نشان می‌دهند اما کمترین احساس مسئولیتی در قبال یک مشت آدم‌هایی که هشت سال کمترین اعتنایی به حقوق و منافع ملی مردم نداشته‌اند و قطعنامه‌های شورای امنیت را ورق پاره می‌خواندند و ما را لب پرتگاه قرار دادند، نداشتند.

وی اضافه کرد: در هیچ کجا پیدا نمی‌شود که مجموعه‌ای حیثیت جامعه و سرمایه ملت را تاراج کنند و پاسخگو نباشند. این ملت هزینه‌ها داده است و هنوز هم این افراد می‌گویند دل‌نگرانیم! خوب دل‌نگران باشید اما ای کاش آن روزی دل‌نگران بودید که چوب حراج به سازمان برنامه و بودجه این مملکت زده‌اند و طرح هولوکاست اجماع جهانی علیه ما به وجود آورده‌اند و قطعنامه‌های شورای امنیت را کاغذپاره خواندند.

مقدم با بیان اینکه "تحجر آن هم از نوع دینی آن از سخت‌ترین آفت‌ها برای یک جامعه است"، افزود: اگر جامعه از عقلانیت دور بیفتد دچار خطر می‌شود متأسفانه امروز موهومات در جامعه ما غوغا می‌کند که این برای جامعه ننگ است. ما پیروی دینی هستیم که می‌گوید بهترین عبادت در شب قدر گفت‌وگوی علمی است تا بتوان سطح شعور را افزایش داد اما متأسفانه در جامعه امروز ما خرافات، موهومات، پندارها و خواب و خواب‌نمایی‌ها غوغا می‌کند.

این عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه با طرح این پرسش که "چرا عده‌ای از آگاهی، شعور و شناخت مردم می‌ترسند؟" در پاسخ به این پرسش تأکید کرد: وقتی که یک ملت آگاهی داشته باشد، حق را از باطل و سره را از ناسره تشخیص می‌دهد و گمراه نمی‌شود.

مقدم اضافه کرد: یک جامعه بالنده و باشعور، جامعه‌ای است که اسیر خرافات و موهومات نمی‌شود. علی (ع) بخشی از زندگی‌اش را در راه مبارزه با جهل و جهالت گذراند زیرا در این بستر است که ظلم و استبداد رشد می‌کند اما اگر ملتی آگاه باشد زیر بار زور نمی‌رود و برای خودش کرامت و ارزش قائل است.

وی با اشاره به مبارزه امام علی (ع) با نفاق و دورویی تصریح کرد: علی(ع) مردی اخلاقی است که سیاستش را به اخلاق پیوند زد. اگر در تاریخ بشریت سیاست‌مداران توانستند در مسیر پشت کردن به اخلاق به قدرت برسند علی نشان داد که می‌توان یک سیاست‌مدار اخلاقی بود زیرا اخلاق اصل است و سیاست وسیله‌ای برای تحقق بخشیدن برای آن است.

معاون بین‌الملل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) همچنین تأکید کرد: علی(ع) برای تحقق عدالت و آزادی کوشید و به همه نسل‌ها نشان داد دشمن هر ملتی، جهل،‌ استبداد و تبعیض و بی‌عدالتی است.

وی با اشاره به برخی وقایع منطقه گفت: بسیاری از جنایاتی که امروز کنار گوش ما رخ می‌دهد توسط همین افراد خشک‌مغز، تندرو و افراطی است که علی (ع) را به شهادت رساندند. این جهل مقدس ثمره دینداری جاهلانه است؛ جهل مقدسی که از یک انسان یک جنایتکار می‌سازد تا هزاران نفر را "قربة الی الله" به کشتن دهد.

به گفته این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، پیام حضرت علی(ع) این بود که دین در سایه شناخت،‌ عدالت و صداقت معنا پیدا می‌کند.

مقدم در پایان تأکید کرد: نظام اسلامی شمشیری دولبه است و به میزانی که می‌تواند راهگشا باشد، اگر راه خودش را گم کند سر از تعصب و خشونت در می‌آورد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین