|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۵
کد خبر: ۲۰۱۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
هنوز علت بازداشت فعالین محیط زیست مشخص نیست و مقامات قضایی اعلام کرده اند که نمی توانیم در این مقطع توضیحاتی را ارائه بدهیم و به موضوع بعد امنیتی داده اند. با تلاش‌هایی هم که من شخصا انجام داده ام جز موارد کلی چیز دیگری به دستم نرسیده است.
 علیرضا رحیمی نوشت: قابل پیش‌بینی است که فضای صحن در جمع‌آوری امضا برای روشن شدن ابهامات اتفاق تلخ خودکشی یک فعال محیط زیست در زندان و پاسخگو بودن نهادهای ذیربط توسط نمایندگان به شدت فعال شود.

علیرضا رحیمی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در یادداشتی به خبر خودکشی کاووس سیدامامی واکنش نشان داد. در این یادداشت که در کانال تلگرامی رحیمی منتشر شده آمده است:

خبر خودکشی دکتر کاووس سید امامی در زندان علاوه بر دانشگاهیان و محققان حوزه های محیط زیست و جامعه شناسی، موجبات تحیر و نگرانی نمایندگان مجلس را نیز رقم زد.

همزمانی حدودی این خبر تلخ و رازآلود با دیدار هیات نمایندگان مجلس از زندان اوین و بررسی مرگ سینا قنبری و نیز تاخیر غیرقابل قبول مسئولین ذیربط برای بازدید اخیر نمایندگان از اوین، و از سوی دیگر خبر رسانی توسط خانواده آن فقید بجای اطلاع رسانی توسط دستگاه مسئول، موضوع این حادثه را حساستر کرده است.

امروز عصر مجلس جلسه علنی برای ادامه رسیدگی به لایحه بودجه دارد.قابل پیش بینی است که فضای صحن در جمع آوری امضا برای روشن شدن ابهامات این اتفاق تلخ و پاسخگو بودن نهادهای ذیربط توسط نمایندگان به شدت فعال شود.

نمایندگانی از فراکسیون امید بویژه بدنبال ارائه تذکر، طرح سئوال از وزیر دادگستری و مکاتبه با روسای قوا هستند.

در این حین موضوع تحقیق و تفحص از سازمان زندانها در گروههای تلگرامی نیز از روز گذشته بین بعضی نمایندگان مطرح شده است که نشان از نگرانی جدی انها دارد.
نکته قابل توجه اینجاست که اگر چه زندانها فی نفسه ظرفیت لازم برای ورود نظارتی مجلس و نمایندگان را دارد اما چرا باید مرگی در زندان رخ دهد و موجی از نگرانی و سئوال در افکار عمومی ایجاد شود بعد نمایندگان تحقیق و تفحص را کلید را بزنند؟

موارد مشابه را در همین مجلس دهم داشته ایم که فاجعه ای عیان شده بعد تحقیق و تفحصی آغاز شده و در نهایت نیز بجز قرائت گزارش آن در صحن تحولی اصلاحی در بیرون اتفاق نیافتاده است.

به همین دلیل شخصا معتقدم دستگاههای مسئول باید پاسخگوی افکار عمومی و مجلس در مرگ این استاد فقید باشند و علت عدم اطلاع رسانی مستقیم خود باشند مجلس نیز توان نظارتی خود را باید فعال کند و از مقامات ذیربط مطالبه گر باشد.

اما اساسا توازن اقدامات نظارتی مجلس با اثر بخشی در اصلاح رویه ها و عملکردها موضوعی است که قبل از هر اقدامی لازم است مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.

دو آفت مهم تحقیق و تفحصهای مجلس خصوصا در فضاهای احساسی، نداشتن استراتژی و برنامه عمل و همچنین ضعف مدیریت در طول اقدامات است که کارآمدی تحقیق و تفحص ها را با ابهام جدی مواجه میکند. مصادیق زیادی برای تاثیر این عوامل ضعف در نتایج تحقیق و تفحصهای پر هزینه و کم ثمر وجود دارد.

جا دارد رییس محترم مجلس در خصوص واقعه تلخ مرگ استاد فقید سید امامی در اقدامات نظارتی نمایندگان همراهی موثری داشته باشد.

قوه‌قضائیه باید پاسخگوی خودکشی‌های اخیر باشد

همچنین ایلنا نوشت:

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این‌که مسئولیت حفاظت از جان زندانیان برعهده سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه است، از ارائه درخواست رییس هیات بازدید از زندان‌ها برای ملاقات نمایندگان با بازداشت‌شدگان اعتراض‌های دی‌ماه در استان همدان خبر داد.
محمد کاظمی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده بازداشت فعالان محیط زیست و خودکشی یکی از چهره‌های دانشگاهی این حوزه در زندان اوین اعلام کرد: به هر حال قوه قضاییه یک قوه مستقل است و طبیعتاً مسئولان این قوه باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: صحبتی در رابطه با ورود مجلس یا کمیسیون قضایی به این پرونده نشده است؛ به هر حال این یک پرونده قضایی است و مجلس چندان امکان ورود به آن را ندارد.

عضو هیات رییسه کمیته قضایی و حقوقی فراکسیون امید مجلس یادآور شد: قوه قضاییه مستقل است و باید پاسخگو باشد. آن‌چه مسلم است بنابر قانون حفاظت از زندانیان برعهده سازمان زندان‌ها است و آن‌ها باید جوابگو باشند که علت خودکشی این زندانی چه بوده است.

کاظمی گفت: ما اخیراً کمیته‌ای به منظور بازدید از زندان اوین تشکیل دادیم و رییس کمیسیون قضایی در راس این کمیته، در این رابطه وظیفه و مسئولیت دارد. به هر حال سازمان زندان‌ها مسئولیت حفاظت از جان زندانیان را برعهده دارد و باید درمورد خودکشی این زندانی پاسخگو باشد.

عضو هیات بازدید از زندان اوین همچنین اعلام کرد: درخواست رییس هیات بازدید از زندان‌ها برای ملاقات بنده با زندانیان استان همدان تقدیم رییس قوه قضاییه شده و هم‌اکنون منتظر پاسخگویی از جانب دستگاه قضایی هستیم.

وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری در راه مجلس

همچنین اعتمادآنلاین نوشت:

محمود صادقی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس در خصوص آخرین پیگیری‌هایش درباره بازداشت فعالین محیط زیست، گفت: امروز بعدازظهر و در مجلس باید این موضوع را پیگیری کنیم. تاکنون پیگیری اینکه حال این افراد چگونه است و چه کاری انجام می دهند، مشخص نیست اما در حال پیگیری سوال از حداقل از دو یا سه وزیر هستیم.

وی تاکید کرد: می خواهیم از وزیر اطلاعات، وزیر دادگستری و وزیر کشور که مرتبط با این موضوع هستند سوال کنیم. همچنین باید از رییس مجلس و رییس کمیسیون امنیت ملی بخواهیم که موضوع بازداشت فعالین محیط زیست را در کمیسیون امنیت ملی بررسی کنند.

این نماینده مجلس افزود: چون مجلس تعطیل بود فعلا صحبتی با هیات رئیسه و رییس مجلس نکرده ایم اما بعد از ظهر امروز که مجلس جلسه دارد حتما در این خصوص صحبت می کنیم.

صادقی با بیان اینکه علت بازداشت فعالین محیط زیست هنوز مشخص نیست، تصریح کرد: هنوز علت بازداشت فعالین محیط زیست مشخص نیست و مقامات قضایی اعلام کرده اند که نمی توانیم در این مقطع توضیحاتی را ارائه بدهیم و به موضوع بعد امنیتی داده اند. با تلاش‌هایی هم که من شخصا انجام داده ام جز موارد کلی چیز دیگری به دستم نرسیده است.

وی در خصوص موضع فراکسیون امید در خصوص بازداشت فعالین محیط زیست خاطرنشان کرد: از موضع فراکسیون خبر ندارم اما بسیاری از اعضای فراکسیون اظهارنظر کرده اند. افرادی از فراکسیون محیط زیست نیز نظرشان را اعلام کردند و بعدازظهر که همدیگر را می‌بینیم صحبتی خواهیم داشت.

صادقی با اشاره به خبر خودکشی کاووس سید امامی در زندان، گفت: این وضعیت و تکرار خودکشی‌ها در زندان بسیار نگران‌کننده است زندان قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌ای دارد و این اتفاق ها نقض مقررات و نقض قوانین است.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین