|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۲۰۱۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۱
در زمان ابلاغ این اساسنامه قرار بر این بود که پذیرش دانشجو منوط به داشتن و امضای این اساسنامه باشد اما اکنون این شرط برداشته شده و امضای اساسنامه اختیاری است. در یک مرحله پیش اساسنامه را به مراکز ارسال کردیم که بیش از دو سوم مراکز آن را امضا کردند.
 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به همه ادعاها و شائبه‌های مطرح شده درباره این دانشگاه، اساسنامه مراکز غیر‌دولتی علمی‌کاربردی و مصوبه اخیر شورای عالی اداری کشور پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد‌حسین امید در نشست خبری که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه جامع برگزار شد درباره مصوبه ابلاغیه اخیر ریاست جمهوری و شورای عالی اداری توضیح داد: شورای عالی اداری کشور مصوبه‌ای را که شامل دو بند اصلی الف- مراکز پژوهشی ب- مراکز علمی کاربردی است تصویب کرده که در روز 17 بهمن توسط دکتر روحانی ابلاغ شده است. بر اساس بند اول این مصوبه موسسات پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند دانشجو پذیرش کنند. اما بند 2 این ابلاغیه تاکید دارد که مراکز دولتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی باید تا یک سال آینده یعنی تا پایان سال تحصیلی 97-98 یا منحل یا به بخش خصوصی واگذار شوند.

رئیس دانشگاه جامع درباره جزئیات اجرای این مصوبه گفت: کاری که ما بنا است انجام دهیم این است که به دستگاه‌های اجرایی کمک کنیم تا این وگذاری‌ها به بهترین نحو ممکن انجام شود.

امید تاکید کرد: این مراکز اصلا تعطیل نخواهند شد و فقط مدیریت آنها به بخش خصوصی منتقل می‌شود. ما تلاش می‌کنیم تا در این دو سال فرصت مناسب دستگاه‌های اجرایی بخش خصوصی را شناسایی و مراکز را واگذار کنیم.
براساس شرایط و ضوابط و دستورالعمل‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی مراکز دولتی دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی وگذار خواهند شد اما شرط اولیه این است که دستگاهی که خواهان برعهده گرفتن مدیریت این مراکز است باید غیر دولتی باشد و زیرساخت مناسب را هم داشته باشد.
 
 

وی با بیان اینکه در بخش دولتی و غیر دولتی مراکز خوب و ضعیف وجود دارد، گفت: بر اساس شرایط و ضوابط و دستورالعمل‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی مراکز دولتی دستگاه‌های اجرایی به بخش خصوصی وگذار خواهند شد اما شرط اولیه این است که دستگاهی که خواهان برعهده گرفتن مدیریت این مراکز است باید غیر دولتی باشد و زیرساخت مناسب را هم داشته باشد.

امید درباره یکی از بندهای این مصوبه که اعلام کرده بود «از تاریخ ابلاغ مصوبه مراکز علمی کاربردی دولتی دستگاه‌های اجرایی مجاز به پذیرش دانشجو نیستند»، نیز گفت: بر اساس همین بند که به سازمان سنجش هم ابلاغ شده است و هم به وزارت علوم، از پذیرش در بهمن ماه امسال جلوگیری شده و هیچ دانشجویی به مراکز داده نشده است.

امضای اساس‌نامه جدید برای مراکز علمی‌کاربردی غیردولتی اختیاری شد

اساسنامه پر سر و صدای ابلاغی رئیس دانشگاه جامع به مراکز غیر دولتی این دانشگاه یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این نشست خبری بود که امید درباره آن نیز گفت: در زمان ابلاغ این اساسنامه قرار بر این بود که پذیرش دانشجو منوط به داشتن و امضای این اساسنامه باشد اما اکنون این شرط برداشته شده و امضای اساسنامه اختیاری است. در یک مرحله پیش اساسنامه را به مراکز ارسال کردیم که بیش از دو سوم مراکز آن را امضا کردند.

دنبال شفاف‌سازی 85 درصد شهریه دانشجویان در مراکز غیردولتی هستم

وی درباره ادعای مراکز علمی کاربردی غیر دولتی که گفته بودند 15 درصد از شهریه هر دانشجو را ما هر ترم به دانشگاه جامع و به حسابی که خارج از شمول است پرداخت می‌کنیم که خواهان شفاف‌سازی این موضوع هستیم، توضیح داد: اتفاقا از کل شهریه همین 15 درصد مشخص است و ما می‌خواهیم بدانیم که 85 درصد مابقی به کجا می‌رود. این 15 درصد زیر نظر سازمان بازرسی و دیگر سازمان‌ها است و اتفاقا این 85 درصد است که مشخص نیست و پیگیر جدی آن هستیم که باید حتما سهم هر حوزه از این مبلغ مشخص شود.

امید همچنین به وضعیت فراخوان‌های جذب مدرس در این دانشگاه اشاره و خاطر نشان کرد: در فراخوان اخیر 40 هزار مدرس ثبت‌نام کردند که بعد از ارزیابی‌های دقیق و کارشناسی حدود 8 هزار نفر پذیرفته شده‌اند یا می‌شوند. در استان تهران برای هزار ظرفیت جذب مدرس 10 هزار نفر متقاضی داشتیم که مجبور بودیم آزمون کتبی را هم برگزار کنیم. فراخوان بعدی ما نیز تا پایان سال ابلاغ خواهد شد و اگر تعداد متقاضیان بیش از 3 برابر ظرفیت هر استان باید آزمون کتبی برگزار و در غیر این صورت صرفا به مصاحبه شفافی بسنده می‌کنیم.

هیچ‌کس در دانشگاه جامع نمی‌تواند بیشتر از 8 سال رئیس باشد

اخیرا قانونی توسط رئیس دانشگاه جامع ابلاغ شده و در آن تاکید شده که روسای مراکز بیش از 8 سال نمی‌توانند در سمت ریاست مرکز فعالیت کنند، امید در واکنش به این موضوع نیز گفت: این قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و اتفاقا برای همه دانشگاه‌ها هم باید اجرا شود طبیعتا در بعضی از دانشگاه‌ها اجرا و متاسفانه در برخی هم اجرا نمی‌شود. این قانون سال گذشته ابلاغ شده و باید اجرا شود البته تطبیق وضعیت موجود با آنچه که ما در ابلاغیه می‌خواهیم به آن برسیم زمان‌بر است. قطعا این مصوبه اعلام خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره قرارداد 900 میلیون تومانی این دانشگاه با شرکت هم‌آوا و طراحی سامانه‌های جدید برای این دانشگاه نیز افزود: ما یک سامانه آموزش حرفه‌ای برای دانشگاه در نظر گرفته‌ایم و این لازم است و به کسی ربطی ندارد. سامانه قبلی ما جواب نمی‌داد و مجبور بودیم سامانه جدیدی را راه‌اندازی کنیم که حتما قیمت آن پایین‌تر از آن چیزی است که عنوان می‌شود. البته فقط همین سامانه هم نیست بلکه سامانه کتابخانه، مدرسان و تعداد دیگری از سامانه‌ها نیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهند شد. اینها همه برای شفاف‌سازی است و کسانی که اعتراض می‌کنند نمی‌خواهند شفاف‌سازی شود.

امید از انتقال سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی به منطقه 22 تهران خبر داد و گفت: علی‌رغم اینکه گفته می‌شود ساختمان فعلی سازمان مرکزی بازسازی شده، خیر بازسازی نشده است و سازمان مرکزی به ساختمان جدید منتقل می‌شود.

سکه دادیم اما نقره بود و یادبود

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار آنا درباره هزینه سه میلیاردی برای برگزاری مراسم سالگرد تاسیس دانشگاه و اهدای 400 میلیون سکه در این همایش توضیح داد: یک رسمی در تمام دنیا وجود دارد و ما هم به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه یک سکه نقره 25 گرمی را به عنوان یادبود در این همایش توزیع کردیم به همه مدعوین و مهمانان این سکه داده شده است هر چند که تعدادی هم کم آمد چون تعداد مهمانان زیاد بودند اما مطمئنا به این مبلغ که عنوان می‌شود، نمی‌رسد و صرفا جنبه یادبود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین