|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۲۰۱۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷
ابتکار به بخشی از اقدامات دولت در زمینه فراهم کردن حضور بیشتر زنان در عرصه اشتغال اشاره و اظهار کرد: ما تلاش کرده‌ایم که از زنان کارآفرین حمایت کنیم و اکنون با تعداد قابل توجهی از زنان کارآفرین در جامعه مواجه هستیم.
 معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه اقدامات موثر و کارآمدی در ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان در ایران صورت گرفته است، تاکید کرد: علیرغم اقدامات خوبی که انجام شده ما هنوز با چالش‌ها و موانعی در این زمینه روبرو هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، معصومه ابتکار صبح روز دوشنبه در نشست دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر که با حضور تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران برگزار شده بود، در تشریح دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه توانمندسازی زنان، تصریح کرد: متاسفانه در این سال‌ها شاهد فعالیت‌های کمپین‌هایی در زمینه ایران‌هراسی در عرصه بین‌الملل بوده‌ایم و این اقدامات مانع از این شده که چهره درستی از ایران در عرصه زنان و حقوق بشر به جامعه بین‌المللی ارائه شود.

افزایش طول عمر زنان در ایران

این عضو دولت دوازدهم در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در کشورمان در حوزه سلامت و افزایش طول عمر ایرانیان، افزود: در پی بهبود شاخص‌های سلامت در ایران شاهد این هستیم که طول عمر ایرانیان از جمله زنان افزایش پیدا کرده و این خود یک دستاورد بزرگی است.

وی همچنین به دستاوردهای ایران در زمینه سوادآموزی و فراهم کردن زمینه برای تحصیل زنان در طول 40 سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: همین موضوع باعث افزایش حقوق زنان در دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلات تکمیلی شده است.

ابتکار با بیان اینکه در حال حاضر 4.5 میلیون دانشجو در ایران مشغول به تحصیل هستند، ادامه داد: علیرغم این رشد کمی در خصوص کیفیت آموزش و فرهنگ زندگی خوب ما با چالش‌هایی مواجه هستیم  که برنامه‌ریزی‌ها در راستای رفع این چالش‌ها، به رغم چالش‌های موجود، آینده روشنی را در این خصوص برای جامعه ایران متصور هستیم.

وی همچنین به افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی و همچنین افزایش حضور زنان در شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که در انتخابات پیش‌رو شاهد افزایش حضور بیشتر زنان در این عرصه‌ها باشیم.

جامعه مردسالار ایران به سختی حضور زنان در بازار کار را می‌پذیرد

معاون رییس‌جمهور همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اشتغال زنان و چالش‌هایی که در این زمینه وجود دارد اشاره و ادامه داد: در سطح نخبگان زنان کمی حضور دارند. جامعه ما همچنان مردسالار است و همچنین به سختی می‌تواند حضور زنان در بازار کار را بپذیرد و ما چنین موضوعی را در زمینه شغل‌های دولتی و خصوصی مشاهده می‌کنیم.

ابتکار به بخشی از اقدامات دولت در زمینه فراهم کردن حضور بیشتر زنان در عرصه اشتغال اشاره و اظهار کرد: ما تلاش کرده‌ایم که از زنان کارآفرین حمایت کنیم و اکنون با تعداد قابل توجهی از زنان کارآفرین در جامعه مواجه هستیم.

رایزنی با مراجع دینی برای حفظ حقوق زنان و اصلاح برخی قوانین

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه برای بهبود قوانین کنونی و جاری در چارچوب شریعت و قوانین اسلامی اقداماتی صورت گرفته و در همین چارچوب برخی از مفاد قانونی اصلاح شده است، گفت:  شاهد اصلاح برخی از قوانین در راستای حفظ حقوق زنان هستیم البته پیشبرد این موضوع نیازمند انجام گفت‌وگوهای زیادی است. در حال حاضر در حوزه‌های علمیه، گفت‌وگو در مورد مباحث حقوقی و قانونی در این زمینه وجود دارد و تلاش است تا موانعی که در راستای بهبود قوانین وجود دارد برطرف شود و تلاش کرده‌ایم که گفت‌وگوهای سازنده‌ای را با مراجع دینی و حوزه‌ها داشته باشیم.

لایحه منع خشونت علیه زنان و حفظ امنیت اجتماعی زنان و کودکان در مرحله نهایی شدن

ابتکار همچنین به روند بررسی لایحه منع خشونت علیه زنان و همچنین حفظ امنیت اجتماعی زنان و کودکان در مجلس ایران اشاره کرد و گفت: این دو لایحه در اختیار مجلس است و روند نهایی شدن و جمع‌بندی خود را طی می‌کند.

گفت‌وگو با علمای اهل تسنن برای جلوگیری از ازدواج کودکان

وی به موضوع اقلیت‌های دینی و توجه به حقوق آنها نیز اشاره کرد و گفت: ما گفت‌وگوهایی با علمای اهل تسنن در استان‌های سیستان و بلوچستان و گلستان داشته‌ایم و تلاش داریم که از طریق این گفت‌وگوها در ارتباط با ارتقای وضعیت زنان، کودکان و جلوگیری از ازدواج کودکان اقداماتی انجام دهیم و همان‌طور که اشاره کردم در این زمینه بحث‌ها و رایزنی‌هایی صورت گرفته است.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه گفت‌وگوهایی نیز در سطح مراکز دانشگاهی و علمی در ارتباط با حقوق افراد صورت گرفته و توانسته‌ایم در این زمینه تبادل نظرهایی با مجامع بین‌المللی داشته باشیم، ادامه داد: امیدواریم گفت‌وگوهای بیشتری در زمینه حقوق بشر در سطح بین‌المللی داشته باشیم.

ابتکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دستور رییس‌جمهور مبنی بر اینکه 30 درصد از پست‌های مدیریتی باید در اختیار بانوان قرار بگیرد، اشاره کرد و گفت: این موضوع باید تا پایان دولت انجام شود و اگر چنین امری محقق شود به دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه نائل خواهیم شد.

حضور  زنان در قوه قضاییه با سمت‌هایی چون دادیار، رایزن حقوقی و ...

وی با اعتقاد بر اینکه زنان ایرانی در حال ورود به عرصه‌های تصمیم‌گیری در نهادهای مختلف هستند، ادامه داد: در همین چارچوب شاهد حضور موثرتر زنان در قوه قضاییه با سمت‌هایی چون دادیاری، رایزن حقوقی و ... هستیم. حضور بانوان در سطح استان‌ها و شهرها در حوزه فعالیت‌های قضایی افزایش پیدا کرده و قوه قضاییه نیز در این زمینه به نحو بازی برخورد کرده است و ما امیدواریم حضور موثرتر زنان در سطح قوه قضاییه بیشتر از اکنون فراهم شود و آنها در سطح تصمیم‌گیری قوه نیز حضور پیدا کنند.

معاون رییس‌جمهور به اقدامات سازمان بهزیستی در بحث امنیت اجتماعی بخصوص امنیت اجتماعی زنان، کودکان و کهنسالان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این سازمان با حمایت دولت سامانه‌ای را ایجاد کرده و هر خانمی که با معضل اجتماعی روبرو شود، می‌تواند با مددکاران که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند ارتباط بگیرد، البته همان‌طور که گفتم این فقط مختص زنان نیست.

این عضو دولت دوازدهم به تلاش دولت برای جلوگیری از بروز خشونت علیه زنان و کودکان اشاره و ادامه داد: تاکنون اقدامات موثر و کارآمدی در ممانعت از اعمال خشونت علیه زنان صورت گرفته اما ما همچنان با چالش‌ها و موانع مختلفی در این زمینه روبرو هستیم. همان‌طور که گفتم اقدامات موثری انجام شده اما نمی‌توانیم چالش‌هایی که وجود دارد را نادیده بگیریم و تلاش ما در این چارچوب است که این چالش‌ها را رفع کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین