|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۲۰۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
آمریکا برای ادامه روابطش با یگان‌های مدافع خلق کرد به دنبال بهانه است و برهمین اساس با جبهه‌های کوچک داعش کاری ندارد و عملیاتی علیه آنها انجام نمی‌دهد.
 وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه روابط کشورش با آمریکا در نقطه حساسی قرار دارد، گفت: یا روابطمان با آمریکا را بهتر می‌کنیم و یا به طور کامل به آن پایان می‌دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: آمریکا برای ادامه روابطش با یگان‌های مدافع خلق کرد به دنبال بهانه است و برهمین اساس با جبهه‌های کوچک داعش کاری ندارد و عملیاتی علیه آنها انجام نمی‌دهد.

 به نقل از خبرگزاری آناتولی،وزیر خارجه ترکیه در کنفرانسی با حضور وزرای کشورهای آفریقایی و ترکیه در استانبول با بیان اینکه در سوریه و در نزدیکی مرز عراق برخی جبهه‌های کوچک داعش هنوز حضور دارند، گفت: آمریکا برای ادامه همکاری‌هایش با یگان‌های مدافع خلق این مساله را بهانه می‌کند و هیچ اقدامی علیه این جبهه‌ها انجام نمی‌دهد. حتی یگان‌های مدافع خلق در منطقه عفرین نیروهای داعش را که در بازداشت به سر می‌بردند آزاد کرده و به شرق فرات فرستاده‌اند تا در کنار یکدیگر با نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه مبارزه کنند.

وی تاکید کرد: اما هر کاری که انجام بدهند پوچ و توخالی است. ما عملیات عفرین را با گام‌های مطمئن ادامه می‌دهیم. در آینده مردم سوریه به خاطر عملیات سپر فرات و عفرین از ترکیه تشکر خواهند کرد. زیرا خاک سوریه را از گروه‌های تروریستی پاکسازی می‌کنیم و همانند آمریکا آنها را به گروه‌های تروریستی دیگر واگذار نمی‌کنیم.

چاووش‌اوغلو در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به ترکیه گفت: انتظارات ما از آمریکا آشکار و مشخص است و بارها این انتظارات را بیان کردیم. ما اقدامات منفعلانه نمی‌خواهیم. برای گفت‌وگو درباره برخی مسائل با آمریکا نیاز است که اعتماد از دست رفته دوباره احیا شود.

وی با بیان اینکه مقصر اعتماد از دست رفته آمریکا است، گفت: ترکیه علیه هیچ دوست متحد و یا کشوری کار اشتباهی انجام نمی‌دهد اما آمریکا اشتباهاتی جدی درخصوص مساله سازمان فتو و یگان‌های مدافع خلق انجام داده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه خبر داد که  عصر روز پنجشنبه تیلرسون با اردوغان دیدار کرده و روز جمعه نیز دیداری با وی خواهد داشت که مسائل مختلف مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چاووش اوغلو با بیان اینکه همه باید در برابر سازمان فتو (وابسته به فتح الله گولن) هوشیار باشند، گفت: فتو هرگز نمی‌تواند نمایندگی ترکیه را برعهده داشته باشد. آنها فقط از پرچم و نام ترکیه برای دستیابی به اهدافشان سوءاستفاده می‌کنند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به روابط این کشور با کشورهای آفریقایی گفت: ترکیه برای برقراری صلح و ثبات در آفریقا تلاش‌های بسیاری می‌کند. در همین راستا برای ماموریت‌های سازمان ملل در این کشورها نیرو می‌فرستد و نیروهای امنیتی آفریقا توسط ترکیه مورد آموزش قرار می‌گیرند. به طور مثال در موگادیشوی سومالی ما به نیروهای امنیتی سومالی آموزش می‌دهیم.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: تاکنون نزدیک به ۹۰۰۰ دانشجوی آفریقایی تبار با استفاده از بورسیه‌های ترکیه آموزش دیده‌اند.آفریقا بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ بیشترین حمایت را از مبارزات ترکیه علیه فتو نشان داد. در بیشتر کشورهای آفریقایی مدارس وابسته به سازمان فتو تعطیل و یا به دولت ترکیه واگذار شدند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین