|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۴
کد خبر: ۲۰۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
باید یک‌بار دیگر به روزهای نخستین انقلاب رجوع کرد و عهد بامدادین و آغازین را فراروی خود، حاضر کرد. هر مقدر که با آن آرمان‌ها و شعارها فاصله داریم، دست‌کم همان مقدار نیازمند تجدیدنظر در روندها و رویکردهای کنونی هستیم.
 سی ونه سال از عمر انقلاب گذشته است. این چهار دهه، تجربه بلندی است که می‌توان بر فراز آن نشست و به آن به عنوان یک منبع حکمت عملی تکیه کرد.

در پرتو این تجربه و بازخوانی و بازشناسی خطاهای این چهار دهه، می‌توان سنتی از حکومت‌داری به دست داد. ما فراز و فرود بسیار داشته‌ایم و اشک و لبخند کم نداشته‌ایم؛ می‌توانیم با خوانش انتقادیِ شکست‌ها و ناکامی‌های‌مان، بر غنای این سنت بیفزاییم. تجربه‌های تلخ می‌توانند در پرتو نگاه انتقادی، معارف شیرین تولید کنند. ملت شاید از پاره‌ای از خطاهای ما در گذشته درگذرند، اما قطعا امروز از تکرار آن‌ها نخواهند گذشت. ما اکنون باید دست به انتخابی بنیادین و استراتژیک بزنیم؛ باید میان روزهای تلخ و شیرین انقلاب برای آینده یکی را انتخاب کنیم! روزهای شیرین ما روزهایی بود که در اوج وحدت بودیم. روزهایی که چتر نظام همه انقلابیون را دربر می‌گرفت. زبان‌ها به راحتی به شعارها و آرمان‌ها می‌چرخید. دل‌ها و زبان‌ها نیز یکی بود. دست‌ها هم در راه دل‌ها در کار بود. انقلاب نماد وحدت میان ایرانیان شده بود، به همین سبب نظام برخاسته از آن در سقف مشروعیت بود. امروز از فضا دور شده‌ایم. برای بازیابی آن وضعیت، بازشناسی خطاهای چهار دهه گذشته ضرورت دارد. دهه پنجم انقلاب با همه تحولاتی که پیش رو داریم اجازه این میزان خطا را دیگر نمی‌دهد. یک پایه اصلی مشروعیتِ انقلاب ما، فراگیر بودنِ آن بود.

باید یک‌بار دیگر به روزهای نخستین انقلاب رجوع کرد و عهد بامدادین و آغازین را فراروی خود، حاضر کرد. هر مقدر که با آن آرمان‌ها و شعارها فاصله داریم، دست‌کم همان مقدار نیازمند تجدیدنظر در روندها و رویکردهای کنونی هستیم. بار دیگر باید جمع شد و آرمان‌ها را بر سر دست گذاشت و دست‌ها و انگیزه‌ها را به راه شعارها به‌کار گرفت. بار دیگر باید نو شد. «جشن انقلاب» زمانی معنا دارد که یک انقلاب دیگر در ما رخ دهد! ما باید در رویکردهای خود انقلاب کنیم تا بار دیگر به راه انقلاب نورانی پنجاه و هفت بازگردیم. اگر خطاهای خود را بازخوانی نکنیم و نگاه انتقادی به تاریخ و کارنامه خود نیفکنیم محکوم به تکرار آن خطاها خواهیم بود. البته دهه پیش رو دیگر به ما اجازه تکرار آن خطاها را نمی دهد.دهه پیش رو باتحول تکنولوژیک ‌فناوری اطلاعات شاهد تحول مفاهیم خواهیم بودمناسبات دگرگون خواهدشد مطالبه گری فراگیر ودیوارهای قدرت شفاف ترمیگردد درهرحال فرداسالگرد جشن پیروزی می باشد مردم برغم گلایه های انباشته امابادرک عمیق ورفتارمسئولانه باحضورحماسی قدرت فهم خویش را به رخ خواهندکشید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین