|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۲۰۰۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
دو سوم آمریکایی ها بر این باورند که ترامپ کشور را بیش از پیش دو شقه کرده است. در نگاهی سطحی نگرانه، سخنرانی سالانه "وضعیت کشور" در کنگره با ساختار مرسوم این سخنرانی ها سازگار بود.
 دو سوم آمریکایی ها بر این باورند که ترامپ کشور را بیش از پیش دو شقه کرده است. در نگاهی سطحی نگرانه، سخنرانی سالانه "وضعیت کشور" در کنگره با ساختار مرسوم این سخنرانی ها سازگار بود.

اما درست در همان لحظاتی که وی به دوام اتحاد شهادت می داد، دولت او و حامیان اش به عداوت علیه اف بی آی مشغول بودند و تلاش می کردند تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر را بی اعتبار کنند، و علی رغم اعتراضات مقامات ارشد در دستگاه قضائی، یادداشتی برای بی اعتبار کردن تحقیقات اف بی آی منتشر کردند.

استیون لوتیزکی و دانیل زیبلات در کتاب جدیدی با عنوان "دموکراسی ها چطور می میرند" استدلال می کنند که دموکراسی معمولا در یک رویداد فاجعه آمیز همچون تصاحب قدرت از طریق کودتای نظامی، تسلیم نمی شود. دموکراسی عموما از طریق تضعیف تدریجی نهادهای حیاتی اش، همچون دستگاه قضائی و مطبوعات، از میان می رود. به طور خلاصه اتحاد سیاسی درست به اندازه نهادهای اش اهمیت دارد، و این نهادها به شیوه ای مورد حمله قرار می گیرند که به ندرت قادر به مشاهده آن هستیم.

به همین دلیل است که از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، اعضای اپوزسیون کوشش کرده اند نه تنها صرفا خود را به عنوان مدافعین مواضع سیاسی خاص، بلکه پشتیبانان دموکراسی مطرح کنند – یک مقاومت. باید بگوییم که "مقاومت در برابر ترامپ" برای نمونه در شیوه های اصلی خود با تی پارتی تفاوت می کند. تی پارتی مصمم به "باز پس گیری کشور بود." جنبش متاخر اما امیدوار است کشور همچنان پا بر جا بماند. همچنین این جنبش به طور ویژه در سیاست هایی دیده می شود که فشارهای ترامپ بر زنان، مهاجران و اقلیت به چشم می خورد – گروه هایی که در کارزار انتخاباتی 2016 مورد تخاصم شدید ترامپ قرار داشتند.

رئیس جمهوری که توسط دست کم نوزده زن متهم به آزار و اذیت جنسی شده اصلاحیه ای برای راهنمای وزارت آموزش در خصوص آزار جنسی در پردیس دانشگاه ها پیش بینی کرده است که کار را برای اثبات آزار و اذیت جنسی توسط شاکیان دشوار می کند. کمیته "یکپارچگی انتخابات" ایجاد کرده که تلاش ظریف و پنهانی برای ملی کردن حق سرکوب رای است. او قانون محافظت از السالوادوری ها در برابر اخراج از آمریکا و حدود شصت هزار شهروند هائیتی را لغو کرده و سعی کرد تا افراد دو جنسیتی را از ارتش اخراج کند و سفر شهروندان از کشورهایی خاص با اکثریت مسلمان به ایالات متحده را ممنوع کند.

دستگاه قضائی او دستور العمل های جدیدی تصویب کرده است که می تواند برای جرائم مربوط به ماری جوآنا پیگرد قضائی شدید تری به همراه داشته باشد که به طور نابرابری سیاه پوستان را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال بازداشت آنها با چنین جرائمی را افزایش می دهد.

سال گذشته واشنگتن پست تاکید کرد اقدامات ترامپ باعث برگزاری بیش از هشت هزار تظاهرات در سراسر کشور شده است. "اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا" که با پیام " تو را در دادگاه خواهیم دید" از ریاست جمهوری ترامپ استقبال کرده بود بر سر مساله داکا، لغو دستور العمل های دوران اوباما در خصوص استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، ممنوعیت سفر به آمریکا، مورد نوجوانی ثبت نشده که به او اجازه سقط جنین داده نشد، و مورد آن دختر ده ساله فلج مغزی که جای این که اجازه داده شود نزد خانواده اش برگردد در مرز بازداشت شد، از دولت ترامپ شکایت کرده است. یک نهاد مدنی در ویرجینیا نیز از دولت ترامپ به خاطر اعطای حق تظاهرات به راست گرایان افراطی در پارک شارلوتزویل شکایت کرده است، تصمیمی که قابل پیش بینی بود وقتی آنها در مقابل تظاهرکنندگان مقابل دست به خشونت ببرند تبعات فاجعه آمیزی خواهد داشت.

"انجمن ملی برای ترقی افراد رنگین پوست" فرمان های ترامپ در خصوص شهروندان هائیتی را را به چالش کشیده، از وزارت امنیت ملی شکایت کرده و مشاجره اش این است که اظهار نظر " چاه مستراح" ترامپ بازتابنده تبعیض نژادی عامدانه در سیاست های مهاجرتی است، آنها همچنین علیه کمیته "یکپارچگی انتخابات " نیز مبارزه می کنند.

منبع : دیپلماسی ایرانی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین