|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۲۰۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
رئیس‌جمهور ترکیه در عین حال کنفرانس اخیر صلح سوریه در سوچی و ادامه تلاش‌های صلح برای سوریه را مورد اشاره قرار داده و گفت فکر نمی‌کند که فرایند صلح ژنو نیز "موفق" بوده باشد.
  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت دونالد ترامپ هم مثل باراک اوباما هیچ اقدامی برای عمل به وعده‌اش در وادار کردن نیروهای یگان‌های مدافع خلق کرد برای خروج از منبج سوریه نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران ترکیه‌ای هنگام بازگشت از سفرش به واتیکان و ایتالیا اظهار داشت: اوباما ترکیه را درخصوص مساله شبه‌نظامیان کرد سوری در منطقه منبج فریب داد و ترامپ نیز از همان مسیر پیروی می‌کند.

ترامپ به ما گفت: آنها نمی‌توانند آنجا بمانند و باید از سمت فرات به طرف شرق بروند. او تایید کرد که عرب‌ها حاکمان واقعی منبج هستند اما چیزی که او وعده‌اش را به ما داد محقق نشد.

او خاطر نشان کرد: در ترکیه تعداد زیادی آواره اهل منبج حضور دارد که می‌خواهند به خانه‌شان بازگردند و مطمئنا منبج حاکمان واقعی خود را پیدا خواهد کرد.

اردوغان، اوباما را متهم کرد به اینکه درخصوص مساله شبه‌نظامیان کرد سوری در منبج "به ترکیه دروغ گفت".

او ادامه داد: چیزی که ترامپ هم به ما گفت محقق نشد و اکنون شاهد بسیج نیرو در منبج هستیم.

این اظهارات اردوغان در حالی مطرح شده‌اند که هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قرار است چند روز دیگر سفری رسمی به استانبول داشته باشد.

در عین حال رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است بعد از او سفری رسمی به آنکارا داشته باشد.

اردوغان گفت که در سفر به ایتالیا به پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان و رئیس‌جمهور و نخست وزیر ایتالیا تصریح کرده که باید بازیگران بین‌المللی به منظور کمک به بازگشت سه و نیم میلیون آواره سوری که در حال حاضر در ترکیه زندگی می‌کنند با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: من به آنها گفتم اگر از ما حمایت مالی کنند ما نهایت تلاشمان را برای بازگشت آنها به سرزمین‌هایشان انجام خواهیم داد.

او تاکید کرد که ترکیه می‌تواند برای بازسازی سوریه در حوزه مسکن و زیرساخت تلاش کند.


گلایه از اروپا

اردوغان اظهار داشت: متاسفانه قول‌هایی که به ما داده شد عملی نشدند. اتحادیه اروپا به ما گفته بود که قرار است مبلغ ۶ میلیارد یورو برای پناهجویان در نظر بگیرند اما تاکنون تنها ۹۰۰ میلیون یورو از این مبلغ تامین شده است.

او در عین حال گفت که این پول وارد بودجه ملی ترکیه نشده است بلکه به هلال احمر ترکیه از طریق سازمان‌های بین‌المللی اختصاص یافته است.


 ژنو و سوچی

رئیس‌جمهور ترکیه در عین حال کنفرانس اخیر صلح سوریه در سوچی و ادامه تلاش‌های صلح برای سوریه را مورد اشاره قرار داده و گفت فکر نمی‌کند که فرایند صلح ژنو نیز "موفق" بوده باشد.

او اظهار داشت: به رغم همه کارهایی که در این فرایند انجام شد هیچ نتیجه ملموسی بیرون نیامد اما فرایند آستانه به لحاظ نتیجه دهی موفق‌تر بود.

اردوغان در عین حال تصریح کرد که مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه یکسری تلاش‌های شخصی صورت داد تا مشکلات کنفرانس چند روز پیش سوچی برطرف شود و یکسری "اشتباهات" اصلاح شود.

اردوغان درباره منشا سلاح‌هایی که اخیرا برای هدف گرفتن تانکر ترکیه‌ای در جریان عملیات شاخه زیتون در عفرین مورد استفاده قرار گرفته‌اند گفت: بررسی و تحقیقات در این باره ادامه دارد.

او در ارتباط با دیدارهایی که در سفر به ایتالیا با رئیس‌جمهور و نخست وزیر این کشور داشت، گفت: ایتالیا کشوری است که اقدام به استقرار سامانه‌های دفاع هوایی در استان قهرمان ماراش واقع در جنوب ترکیه براساس تعهد ناتو به افزایش ظرفیت ترکیه در مقابل حملات موشکی از جانب سوریه کرده است.

او اظهار داشت که کشورش تقاضا کرده که این استقرار تا سپتامبر ۲۰۱۸ تمدید شود.

وی افزود: ما برای این موضوع اهمیت زیادی قائل هستیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین