|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
چین و هند بزرگترین خریداران نفت ایران هستند و طبق قرارداد و تفاهم نامه بلند مدت با این کشورها صادرات به آنها روال طبیعی دارد.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با خبرنگار شانا با اشاره به اینکه چین و هند خریداران عمده نفت ایران هستند، درباره کاهش صادرات نفت به چین طبق گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی گفت: کاهش مقطعی صادرات نفت به این کشورها طبیعی است، در واقع صادرات نفت خام در دوره هایی کاهش و یا افزایش دارد که این نوسان صادرات، "کاهش" محسوب نمی‌شود؛ چرا که ممکن است پالایشگاه طرف قرارداد به دلایل فنی در یک ماه دریافت نفت خام خود را کاهش دهد اما به طور کل متوسط دریافت نفت را طبق قرارداد رعایت می‌کند.

محسن قمصری درباره قرارداد فروش نفت با این کشورها گفت: بخشی از قرارداد با آنها یکساله و بخشی هم چند ساله است، قرارداد با این کشورها سالانه تمدید می‌شود، ولی تفاهم بلندمدت با این کشورها وجود دارد که براساس آن تفاهم قرارداد تمدید می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهیانه خود از بازار نفت اعلام کرد، چین پس از افزایش حجم ذخایر استراتژیک خود، واردات نفت از ایران را در طی دو ماه، ٣٦ درصد کاهش داده و به ٥١٠ هزار بشکه در روز رسانده است. همچنین خرید نفت هند از ایران نیز در مدت زمان مشابه ٢٩ درصد کاهش یافته و به ١٤١ هزار بشکه در روز رسیده است.

وی درباره اینکه میزان صادرات نفت خام به چین هم اکنون چه میزان است، گفت: حجم صادرات نفت خام به چین بیش از قرارداد با آنهاست البته چینی‌ها تا پایان سال سعی می‌کنند که رقم واردات نفت خام از ایران را به رقم قرارداد برسانند.

قمصری درباره اینکه میزان صادرات نفت ایران هم اکنون چقدر است، گفت: بر اساس سهمیه‌ای که به شرکتهای خریدار ما اعلام شده است، قاعدتا باید در همان حد صادرات داشته باشیم و هم اکنون همان کار را می‌کنیم. قراردادهای رسمی و بلندمدتی که صحبت شد، در حد همان سهمیه است و بیش از آن قطعا نیست.

منبع: شانا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین