بیژن زنگنه،در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد اظهارداشت:« تولیدنفت در ۱۰ ماه نخست امسال نسبت به سال قبل ۱۶۵ هزار بشکه افزایش داشته که این رقم در بخش صادرات نفت نیزنسبت به ۱۰ ماه نخست پارسال ۶۰ هزار بشکه افزایش نشان می دهد.»

او افزود:«پس از برجام تولید و صادرات نفت بیش از یک میلیون بشکه افزایش یافت؛همچنین تولید نفت از میدان‌های غرب کارون از ۱۶۵ هزار بشکه به ۳۰۵ هزار بشکه در دی‌ماه رسیده است.»

زنگنه تاکید کرد:«در بخش گاز تا پایان سال ۹۱ در حدود ۲۵۱ میلیون متر مکعب از پارس جنوبی برداشت داشتیم که این میزان در دی ماه سال گذشته به ۴۷۰ میلیون مترمکعب رسید.»

به گفته وی «برای اولین بار در تولید گاز از پارس جنوبی یا با قطر برابر شدیم و یا کمی هم بیشتر از قطر تولید داریم.»

او افزود:«این میزان تولید در دی ماه امسال به ۵۵۳ میلیون مترمکعب رسید که نشان از افزایش ۸۳ میلیون متر مکعبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.»

زنگنه با بیان اینکه خط صادراتی گاز به عراق از دو طریق بصره و نفت شهر کامل شده است،خاطرنشان کرد:«در حال حاضر روزانه ۱۳ میلیون مترمکعب گاز به نفت شهر صادر می شود. طرف عراقی در دریافت گاز از خط لوله بصره هنوز آماده نشده است.»

او درباره آخرین وضعیت قرارداد توتال هم گفت:« تاکید می کنم که قرارداد با توتال طبق زمانبندی پیش می رود.»

زنگنه با بیان اینکه وقتی همه سیاستهای کشور ضد بهره وری است؛ چگونه می توان بهره وری را بالا برد؟ گفت:«همه می خواهند حقوقشان خیلی زیاد شود، همه می گویند در نفت استخدام کنید. نفت ۲۲۰ هزار نیرو دارد اما با ۷۰ هزار نیرو هم اداره می شود.»

او افزود:« یک نفر را جابجا می کنی از ۳۰۰ جا زنگ می زنند. من هر روز کلی پیغام دریافت می کنم. صبح ها با دعا شروع می شود، ظهر نفرین می کنند، عصر فحش می دهند! اما نیرو را نمی توان اخراج کرد.»

درباره تمدید توافق اوپک باید صبر کرد

وزیر نفت در ادامه درباره سیاست ها در اوپک اظهار داشت: «درباره تمدید توافق اوپک باید تا نشست ژوین این سازمان صبر کرد.»

زنگنه با بیان این که اگر توافق کاهش عرضه نفت اوپک تمدید نشود؛ ایران ظرف مدت کوتاهی می‌تواند صادرات نفت را از میدان غرب کارون افزایش دهد، گفت: «ایران تاکنون به احترام توافق اوپک خویشتنداری کرده و میزان صادرات خود را افزایش نداده است.»

وی تصریح کرد: «هزینه توسعه میدان گازی فرزاد با درنظر گرفتن بحث شیرین سازی در قالب ای پی سی، حدود 13 سنت افزایش می‌یابد.»

وزیر نفت با بیان این که بازپرداخت باید از محل ارزش گاز تولیدی باشد، عنوان کرد: «در حال بررسی روش های مختلف برای توسعه میدان گازی فرزاد هستیم تا در این زمینه به نتیجه برسیم.»

زنگنه با بیان این که پیرو هماهنگی با مقام‌های سیاسی، گروهی به‌زودی به هند می روند، متذکر شد: «حرف ما این است که هند یا گاز را در ایران مصرف کند یا صادر کند تا ما بتوانیم بازپرداخت داشته باشیم، بحث کنونی ما با هند در این باره است.»

وی یادآور شد: «کاهش هزینه‌های تولید منوط به فناوری و بهره وری است. در حالی‌که همه سیاست‌های کاری ما ضد بهره وری است.»

افزایش فروش داخلی محصولات پتروشیمی

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال 1395، حدود 5.1 میلیون تن بود، اظهار داشت: «پیش بینی میشود این میزان به ٦ میلیون تن برسد.»

تلاش ترامپ برای بی ثباتی بازار ایران

زنگنه همچنین با اشاره به این که با ساینوپک مذاکراتی برای یادآوران کردیم که فاز دو را در قالب جدیدی پیش ببریم، گفت: «ترامپ تلاش می کند شرایط را برای بازار ایران بی ثبات کند. نمی توان گفت اقدامات شان بی اثر است، اما ما هم با جدیت کار خود را دنبال می کنیم.»

وی افزود: «پروژه سیراف، پروژه نیمه تمامی است که آماده استفاده از خطوط اعتباری خارجی (کره یا ژاپن یا چین) است که دو ساله می تواند به نتیجه برسد.»

وزیر نفت با بیان این که در هند 2 هزار و 400 میلیون یورو طلب داشتیم که از این میزان 900 میلیون یورو پرداخت شد و باقی این اعداد به مرور پرداخت می شود و تکلیف آن مشخص شده است، تصریح کرد: «قرارداد صادرات با روسیه قرار است ماهی 3 میلیون بشکه باشد که پول آن به یورو دریافت می شود.»

زنگنه عنوان کرد: «از نظر قانونی هیچ بانکی برای همکاری با ایران محدودیت ندارد، اما یک سری بانک ها که سهام آمریکایی دارند با ما کار نمی کنند و یک سری بانک ها هم آمریکایی نیستند اما ریسک نمی کنند. مشکلات قانونی در این زمینه وجود ندارد.»

وی با بیان این که بسیاری از تجهیزات ستاره خلیج فارس قفل بود که بعد از برجام وارد شد، متذکر شد: «برخی از گرفتاری ها مربوط به تحریم های اولیه و مسائل مربوط به پولشویی است که باید حل شود. در مسایل بانکی هنوز مشکلاتی داریم که ربطی به برجام ندارد. در دنیا قواعدی وضع شده که فرآیند آن باید طی شود.»

زنگنه یادآور شد: «در سیستم داخلی کشور چقدر از پول نقد برای خریدها استفاده می شود؟ کسی دیگر از پول نقد استفاده نمی کند. در روابط بین المللی هم همینطور است. چین، ترکیه و عراق کوچکترین تعامل بانکی با ما نمی کند. تسویه حساب صادرات گاز به این کشور با مشکلات زیادی همراه است.»

ممانعت سازمان بازرسی از پرداخت به برخی پیمانکاران

وزیر نفت عنوان کرد: «سازمان بازرسی کل کشور مانع پرداخت بودجه به برخی پیمانکاران به ویژه قرارگاه خاتم الانبیا شده است.»

زنگنه ادامه داد: «شاید سازمان بازرسی راضی نباشد من دلایل این موضوع را بیان کنم، اما دلایلی که سازمان بازرسی ارائه داده از نظر من منطقی و درست است. به هر حال باید مشکلات کشور را با هم حل کنیم.»

تولید نفت از خزر فقط یک موضوع اقتصادی نیست

وزیر نفت درباره روند توسعه میادین نفت و گاز دریای خزر نیز گفت: تولید نفت در دریای خزر فقط یک موضوع اقتصادی نیست، مساله ای ملی است تا ما سهم و جایگاه خود را در منطقه حفظ کنیم.

زنگنه با بیان اینکه تولید در خزر گران است، افزود: «برای توسعه میادین خزر با لوک اویل روسیه، یک شرکت نروژی و جمهوری آذربایجان تفاهمنامه هایی امضا کردیم که امیدواریم به نتیجه برسد.»

وی تاکید کرد: «در آب های عمیق خزر که تا ۹۰۰ متر عمق دارد و دسترسی به آب های آزاد نداریم، نمی توانیم به تنهایی چاه حفر کنیم و اگر مشکلی ایجاد شد، بگوییم ایجاد شده، به این مسایل جدی باید توجه کنیم.»

توضیح درباره تخلف مالی در مدیریت اکتشاف

وزیر نفت درباره تخلف مالی در مدیریت اکتشاف گفت: «من تا به حال ندیده بودم کسی از خزانه، پول برداشت کند و کسی هم نفهمد. این نشان می دهد با وجود تعدد دستگاه های نظارتی در کشور، در نظارت اشکال وجود دارد و با وجود آنکه تخلف در طول چند سال اتفاق افتاده، دستگاه های نظارتی متوجه نشده اند.»

وزیر نفت ادامه داد: «درست است که انسان های سالم باید سرکار باشند، اما دستگاه های نظارتی هم باید دقیق باشند.»

وی افزود: «فرد متخلف در مدیریت اکتشاف، فردی ظاهرالصلاح و در عین حال زیرک بوده که حتی به بهانه مشکلات مالی، از برخی همکاران خود هم پول قرض کرده بود.»

زنگنه گفت: «این تخلف نشان می دهد علاوه بر تقویت نظارت تدسط دستگاه های نظارتی، هر فرد نباید در سال های طولانی در یک سمت باشد و چرخش نیروها این تخلفات را می تواند کاهش دهد.»

آخرین آمار درباره طلب از بابک زنجانی

وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره بابک زنجانی گفت: «حکم دادگاه ۱.۹ میلیارد یورو بوده است. اما ما ۱.۵ میلیارد یورو دیگر هم دادخواست داده ایم. تاکنون زنجانی معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان اموال به ما داده و هر روز از طرف او می گویند پرداخت می کند. ما اعتقاد داریم احتمال پرداخت این مبلغ کمتر از یک درصد است اما چون یک درصد آن هم مبلغ بالایی است همه می گویند تامل کنید.»

از زمان ناصرالدین شاه تا حالا مصرف خودروها تغییر نکرده است

زنگنه در ادامه با بیان این که سالانه یک میلیون خودرو به جمع تولیدات داخلی اضافه می شود، افزود: «افزایش این میزان خودرو جدید به جمع خودروهای حاضر موجب افزایش 8 درصدی مصرف بنزین می شود.»

وی ادامه داد: «در همین حال نیز از زمان ناصر الدین شاه تا کنون هیچ تغییری در مصرف سوخت ها روی نداده و همچنان مصرف سوخت خودررهای داخلی بالاست. البته با خودروسازان هماهنگ شده تا میزان مصرف سوخت خودروهای خود را کاهش دهند.»

وزیر نفت تصریح کرد: «در شهرهای بزرگ هم اکنون بنزین یورو 4 توزیع می شود، اما برای این که در کل کشور بتوانیم سوخت یورو 4 توزیع کنیم وجود ندارد، این روال هم در گازوییل وجود دارد. البته امکان واردات 60 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را هم نداریم.»

زنگنه با توضیح این که خودروسازان قرار است از تیرماه 97 تعدادی از خودروها را از رده خارج کنند، گفت: «امیدوارم این اتفاق بیافتد اما بعید می دانم.»

وزیر نفت در اصرار به ذکر نام خودروهایی که قرار است تولید نشوند، گفت: «نمی دانم همان پیکان هایی که لباس دیگر تنشان کردند را قرار است از رده خارج کنند.»

توتال در مذاکرات جدی است

وزیر نفت در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره احتمال خروج توتال از قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: «شما که در فرانسه هستید از خودشان بپرسید.»

وی ادامه داد: «توتال با من مذاکره داشته و در مذاکره هم کاملا جدی بوده است. روند قرارداد هم مشخص است. اما بی ثبات کردن بازار توسط ترامپ بی تاثیر نیست. البته می گویند زیر بار زور نمی رویم مگر اینکه خیلی پرزور باشد! این را نمی دانم.»

برای بقا آبونمان دریافت می شود

وزیر نفت همچنین گفت: «برای بقای شرکت گاز و خدماتش به مردم، سالی بیش از هزار میلیارد تومان آبونمان دریافت می شود که الزامی است و در صورت لغو درآمد این شرکت کاهش می یابد.»

زنگنه خاطرنشان کرد: «اگر لازم باشد به اندازه ای مهم است که باید از مجلس مجوز اخذ آبونمان گرفته شود، چرا که امور جاری شرکت گاز دچار اختلال خواهد شد.»