|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۱
کد خبر: ۱۹۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
این رقم اکنون افزایش پیدا کرده است، اما رقم دقیق آن در اختیار نیست. به‌گفته پنیکاد هدف فرانسه در کوتاه‌مدت افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به سطح یک‌میلیارد و 400میلیون یورو است که رکورد سال 2002 بود. او همچنین ارزش مبادلات دوجانبه با ایران را در سال 2016 میلادی دو‌میلیارد و 100‌میلیون یورو عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به سال پیش از آن 235‌درصد افزایش دارد.
  دولت فرانسه دور تازه‌ای از مساعدت‌های مالی و تجاری را برای ایران در نظر گرفته است. رویترز نوشت: مدیر بانک سرمایه‌گذاری دولتی «بی پی‌ای فرانس»اعلام کرد فرانسه به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا و کمک به رونق تجارت، از امسال به خریداران ایرانی کالاهای خود به یورو وام می‌دهد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ و تشدید اقدامات ضد ایرانی او، اروپایی‌ها در صدد جدا کردن راه خود از رئیس‌جمهور ماجرای جوی آمریکا هستند. آنها به ترامپ هشدار می‌دهند که خروج از برجام را نمی‌پذیرند. در پسابرجام مراودات ایران با کشور‌های مختلف جهان به‌ویژه کشور‌های اروپایی افزایش چشمگیری یافت. سال گذشته مدیرعامل بیزنس فرانس، میزان سرمایه‌گذاری فرانسه در ایران در پایان سال 2015 را 340‌میلیون یورو اعلام کرد و افزود: این رقم اکنون افزایش پیدا کرده است، اما رقم دقیق آن در اختیار نیست. به‌گفته پنیکاد هدف فرانسه در کوتاه‌مدت افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به سطح یک‌میلیارد و 400میلیون یورو است که رکورد سال 2002 بود. او همچنین ارزش مبادلات دوجانبه با ایران را در سال 2016 میلادی دو‌میلیارد و 100‌میلیون یورو عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به سال پیش از آن 235‌درصد افزایش دارد.

ارتقای مبادلات ایران- فرانسه

شهریور امسال رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: حجم تجارت ایران و فرانسه با گسترش روابط اقتصادی به 8/4میلیارد دلار می‌رسد. غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و فرانسه با بیان اینکه ایران و فرانسه از دیرباز دارای روابط اقتصادی مستحکمی بوده‌اند که طی دهه اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفته، گفت: با توجه به شرایط کنونی به وجود آمده در ساختار اقتصادی ایران از سال 2015 میلادی مجددا همکاری‌ اقتصادی ایران و فرانسه افزایش چشمگیری داشته و روزبه‌روز رو به گسترش است. او افزود: هیات‌های تجاری اقتصادی بلندپایه متعددی در سال‌های گذشته میان دو کشور تبادل شده است و تفاهمنامه‌های بسیاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور به امضا رسیده است. شافعی افزود: بخش بزرگی از این تفاهمنامه‌ها به قراردادهای تعهدآور منتهی شده است از جمله؛ تفاهمنامه خرید هواپیمای مسافربری ایرباس، خودروسازان پژو و رنو و شرکت توتال با هدف توسعه پارس جنوبی است.شافعی اظهار کرد: همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه که تصمیم‌گیری برگزاری آن در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه انجام گرفته بود و با حضور وزرای خارجه دو کشور در ایران برگزار شد، از دیگر رویدادهای مهم اخیر دو کشور بود که نتایج مثبتی را به‌دنبال داشت. او اظهار امیدواری کرد، تداوم تبادل هیات‌های تجاری که نشانه علاقه‌مندی تجار و صنعتگران دو کشور است دستاوردهای مثبتی را برای ایران و فرانسه به‌همراه داشته باشد و جا دارد که در اینجا از تلاش‌های خوب و فعالیت‌های موثر اتاق مشترک ایران و فرانسه سپاسگزاری شود که همواره در جهت توسعه روابط تجاری ایران و فرانسه همکاری نزدیک و صمیمانه‌ای با اتاق بازرگانی ایران دارد.رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر یکی از اهداف مشترک دو کشور ارتقای حجم مبادلات تجاری از سطح کنونی دو‌میلیارد ‌و 400‌هزار دلار به میزان حداقل دو برابر در سال آتی است. او با بیان اینکه ایران دارای موقعیت استراتژیک مناسبی است و می‌تواند به‌عنوان پلی ارتباطی میان آن کشور و آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای عضو اکو عمل کند، گفت: همچنین ایران می‌تواند فرانسه را به بازار 400‌میلیونی مرتبط کند. شافعی افزود: ایران با تولید ناخالص ملی 425میلیارد دلاری دومین اقتصاد بزرگ منطقه، دومین کشور منطقه به‌لحاظ جمعیت بوده و دارای جمعیت جوان و تحصیلکرده و منابع فراوان است. او اظهار کرد: ایران کمترین ریسک سرمایه‌گذاری و بیشترین بازدهی در منطقه را دارد و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های انرژی، فناوری، زیرساخت، محیط‌زیست، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت و ... دارد. رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان داشت:‌همچنین سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید برند واحد و صادرات آن به بازار 450‌میلیون نفری همسایه‌های ایران از جمله زمینه‌های همکاری پر اهمیتی است که می‌توان در آن تامل بیشتری داشت.

وام فرانسوی

مدیر بانک سرمایه‌گذاری دولتی بی‌‌‌پی‌ای فرانس اعلام کرد؛ فرانسه به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا و کمک به رونق تجارت، از امسال به خریداران ایرانی کالاهای خود به یورو وام می‌دهد.به گزارش رویترز دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا تهدید کرده از برجام خارج خواهد شد و واشنگتن برخی از محدودیت‌های مالی علیه ایران را حفظ کرده و بانک‌های خصوصی حتی بانک‌هایی که در خارج از آمریکا هستند را نسبت به انجام قراردادهای مالی محتاط ساخته است. هدف این برنامه عرضه اعتبار صادراتی به یورو به خریداران ایرانی کالاها و خدمات فرانسوی و اجتناب از نقض تحریم‌های آمریکا است. نیکولاس دوفورک، مدیرعامل بانک بی‌‌‌پی‌ای فرانس گفت: ما در سال ۲۰۱۷ مقدمات این کار را فراهم کردیم و به شرط ورودمان به ایران، هر روز به کار ادامه می‌دهیم.این جریان پول کاملا متفاوت است و دلار آمریکا و همچنین هیچ‌شخص دارنده گذرنامه آمریکا در این برنامه وجود ندارد. مدیرعامل بانک بی‌‌‌پی‌ای فرانس به قانونگذاران فرانسوی گفت: حدود 5/1‌میلیارد یورو قراردادهای احتمالی از سوی صادرکنندگان فرانسوی علاقمند وجود دارد. وی در ادامه افزود: اعتبارهای صادرات ممکن است در ماه مه یا ژوئن عرضه شود. جریمه ۹‌میلیارد دلاری آمریکا علیه بانک بی‌‌‌ان پی پاریبا در سال ۲۰۱۴ که به‌دلیل نقض تحریم‌های مالی آمریکا بود، برای بانک‌های فرانسوی بازدارنده بوده است. به‌طوری که غول هوافضای اروپایی ایرباس نسبت به عدم همکاری بانک‌ها اعتراض کرده است. مجموع اعتبار صادرات «بی‌‌‌پی‌ای فرانس» از ۳۰‌میلیون یورو در سال ۲۰۱۶ به ۱۸۶‌میلیون یورو (۲۳۱‌میلیون دلار) در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. این بانک قصد دارد میزان این اعتبار را به ۴۰۰‌میلیون یورو در سال ۲۰۱۸ افزایش دهد.

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین