|
|
امروز: يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۹۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
در چند سال اخیر بحث سفر تفریحی به فضا و توریسم فضایی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. تصور کنید روزی فرا برسد که مردم در فضا و در سیارات دیگر کار و زندگی می کنند.
در چند سال اخیر بحث سفر تفریحی به فضا و توریسم فضایی توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. تصور کنید روزی فرا برسد که مردم در فضا و در سیارات دیگر کار و زندگی می کنند.

در آن صورت صنعت گردشگری فضایی و برگزاری تورهای سفر فضایی به یک واقعیت تبدیل می شود. چند شرکت خصوصی در حال راه اندازی سفر به فضا هستند و قرار است این سفرها را از سال ۲۰۱۸ انجام دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد سفر تفریحی به فضا بیشتر صحبت کنیم.

پولدارها قبل از همه به فضا می روند!
در صورتی که امکان سفر به فضا میسر شود مسلما افراد پولدار و ثروتمند قبل از همه این سفر را تجربه می کنند و با پرداخت صدها هزار دلار حتی شده برای چند دقیقه به فضا سفر می کنند. شرکت های بلو اوریجین (Blue Origin)، ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) و اسپیس ایکس (SpaceX) از جمله پیشگامان و سرمایه گذاران سفر فضایی هستند. برخی این سفر را صرفا تفریح و تجربه حضور در فضا می دانند، اما برخی دیگر معتقدند این نوع سفر می تواند مدت زمان سفرهای بین قاره ای و طولانی را کوتاه تر کند.

با این حال، در صورتی که پرواز تجاری به فضا امکان پذیر شود مسافران آن فضانوردان واقعی و خلبان های مجرب نخواهند بود؛ بلکه افراد معمولی و البته پولداری هستند که رویای سفر به فضا دارند. تجربه ورود به فضا به دلیل جاذبه زمین و سرعت فوق العاده زیاد فضاپیما، تجربه ای هیجان انگیز و استرس آور خواهد بود.

سفر به فضا به تمرینات فشرده نیازی ندارد!
تونی آنتونلی، کارشناس ارشد فناوری شرکت هوافضای لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و فضانورد سابق، در شصت و هشتمین کنگره بین الملللی فضانوردی استرالیا در ماه سپتامبر اینطور بیان کرده است: «افراد عادی و معمولی هم می توانند به سفر فضایی بروند.» در واقع، آمریکایی ها از مدت ها پیش متوجه شدند که دانشمندان، سیاستمداران سالخورده و حتی استادان دانشگاه می توانند شرایط لازم برای سفر فضایی را داشته باشند. به گفته آنتونلی «واجد شرایط لازم سفر فضایی» به معنای این نیست که یک فضانورد حرفه ای و آموزش دیده باشید. البته این دسته افراد هم قبل از سفر به فضا می بایست تحت آموزش های فشرده ناسا قرار بگیرند؛ اما برخلاف فضانوردان حرفه ای، این آموزش ها شامل تمرینات فیزیکی و بدنی سخت و دشوار نیست و صرفا آموزش های کلی برای مسافران تجاری فضایی است. البته این پرسش که آیا مسافران سفر تفریحی به فضا قادر به تحمل فشار روانی این سفر خواهند بود یا نه هنوز بی جواب مانده است.

ایجاد شرکت های مسافرتی فضایی
سفر به فضا برای دهه ها در انحصار دولت و ماموریت های دولتی قرار داشت. تاکنون کمتر از ۶۰۰ نفر توانسته اند به فضا سفر کنند و تقریبا تمام آن ها کارکنان دولتی بوده اند. این امر باعث شد تا کارآفرینان خصوصی به فکر ایجاد شرکت های هوافضا برای شکستن این انحصار باشند. جف بزوس مدیرعامل آمازون، ریچارد برنسون و الون ماسک کارآفرینان ثروتمند و مدیران شرکت های هوافضای خصوصی هستند که قرار است سفر تفریحی به فضا و توریسم فضایی را از سال ۲۰۱۸ به واقعیت تبدیل کنند.
اداره هواپیمایی فدرال (FAA) در حال حاضر پروازهای فضایی غیردولتی را ملزم به کسب مجوز کرده است تا مطمئن شود خطر و تهدیدی برای امنیت عمومی ایجاد نمی کنند. اما FAA روی طراحی وسایل نقلیه فضایی یا آموزش های لازم برای مسافران نظارتی ندارد. جورج نیلد، مدیر اجرایی FAA می گوید: « نوع ارزیابی و غربالگری مسافران کاملا به شرکت ها بستگی دارد.» اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، گردشگری فضایی سالانه «فضانوردان» جدیدی را به دنیا معرفی خواهد کرد که اکثرا افراد میانسال و سالخورده هستند که ثروت زیادی برای خرج کردن دارند. البته این افراد به دلیل سن بالا مستعد بیماری ها و ناتوانی های زیادی هم هستند. این وضعیت که در زمینه سفر فضایی مبحث کاملا جدیدی است باعث شده محققان در مورد شرایط فیزیکی و جسمانی مسافران فضایی تحقیق کنند. در نهایت به این نتیجه رسیدند که اکثر افراد با شرایط سنی و وضعیت جسمانی مختلف می توانند از پس فشارهای سفر به فضا بربیایند.

سفر ۱۱ دقیقه ای به فضا
شرکت بلو اوریجین (Blue Origin LLC) توسط جف بزوس، ثروتمندترین مرد جهان و بنیانگذار آمازون پشتیبانی می شود. این شرکت در حال برنامه ریزی برای سفری ۱۱ دقیقه به فضاست که با استفاده از وسیله نقلیه جدید ساخت این شرکت انجام خواهد شد. هنوز هزینه دقیق این سفر و مدت زمانی که مسافران باید در لیست انتظار بمانند اعلام نشده است. این شرکت که در حومه شهر سیاتل قرار دارد بیان کرده که برنامه آموزشی برای سفر فضایی تنها ۱ یا ۱ و نیم روز طول خواهد کشید. جف بزوس و نمایندگانش ابراز اطمینان کرده اند که این آموزش ها برای سفر به فضا کافی خواهد بود.
بزوس در افتتاحیه نمایشگاهی در ماه آوریل اینطور بیان کرد: «این سیستم از ابتدا طوری طراحی شده که نیاز به حداقل آموزش و تمرین داشته باشد. تنها لازم است حفظ تعادل در خلاء و چند نکته دیگر را یاد بگیرید. مطمئنا در سفر فضایی شرکت ما خبری از تمرینات فشرده و آموزش های سخت و طاقت فرسا نخواهد بود.» در این دوره آموزشی هر آنجه برای یک سفر فضایی ۱۱ دقیقه ای لازم خواهید داشت به شما آموزش داده می شود.
هرچند این سفر تنها ۱۱ دقیقه طول خواهد کشید اما کمتر کسی از عهده هزینه آن برخواهد آمد. ویرجین گالاکتیک برای سفر دو ساعته با دو خلبان و شش مسافر، مبلغ ۲۵۰۰۰۰ دلار را مطالبه می کند.

مسافرت فضایی و سفر به فضا
شرکت های مذکور اعلام کرده اند که از سال ۲۰۱۸ سفرهای فضایی تجاری خود را راه اندازی خواهند و اطمینان داده اند که تقریبا تمام افراد با هر سن و سال و شرایط جسمانی می توانند به فضا سفر کنند! این ایده بسیار هیجان انگیز است و برای کسانی که همیشه آرزوی سفر به فضا را داشته اند خبر خوشحال کننده ای است. اما باید منتظر ماند و دید که این ایده و برنامه در عمل چگونه اجرا خواهد شد. آیا واقعا می توان بدون تمرینات فشرده فضانوردان و تنها با پرداخت مبلغی هنگفت به فضا سفر کرد؟ آیا در هزاره سوم، سفر به فضا به تفریح ثروتمندان سالخورده تبدیل خواهد شد؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین