|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۹۹۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
همزمان با اعلام ائتلاف سعودی ضد یمن، مبنی بر بازگشت آرامش به جنوب یمن، دولت مستعفی این کشور اتفاقات اخیر در «عدن» را «کودتا» نامید که در راستای اهداف ائتلاف نبود.
 دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» که مقیم «ریاض» است، با انتشار بیانیه‌ای، اتفاقات اخیر در شهر «عدن» در جنوب یمن را «تلاش شورشیان برای کودتا و خروج از اهداف ائتلاف» سعودی برشمرد که هدفش با «وحدت یمن» تعارض دارد.

خبرگزاری «سبأ نیو» که در حقیقت سایت جعلی از خبرگزاری رسمی یمن است و در عربستان تأسیس شده و سایت رسمی دولت مستعفی یمن محسوب می‌شود با انتشار این بیانیه اعلام کرد که وزارت خارجه (دولت مستعفی) یمن نیز از عربستان به دلیل نقشش در بازگشت آرامش به عدن  و عقب‌نشینی شورشی‌ها از مقر لشگر چهارم گارد ریاست جمهوری تشکر کرده است.

تنش میان عربستان و امارات از یکشنبه گذشته در جنوب یمن شکل مسلحانه به خود گرفت؛ بدین معنا که شبه‌نظامیان وابسته به «شورای انتقالی جنوب» تحت حمایت امارات به مواضع شبه‌نظامیان وابسته به دولت مستعفی (مورد حمایت عربستان) حمله کردند و حتی کاخ ریاست جمهوری را نیز محاصره کردند.

روز گذشته هیأتی مشترک از عربستان و امارات به جنوب یمن اعزام شد تا مانع بروز درگیری بیشتر شود و اوضاع شهر عدن را آرام کند.

همزمان با این بیانیه، ائتلاف سعودی ضد یمن موسوم به «ائتلاف عربی برای حمایت از دولت قانونی در یمن» اعلام کرد که آرامش به شهر عدن بازگشته و از همه طرف‌ها خواست تا به بیانیه صادره این ائتلاف، پایبند باشند.

در بیانیه‌ای که شبکه خبری «اسکای نیوز» در سایت خود منتشر کرده آمده است که «هدف ما اکنون، تضمین امنیت و ثبات یمن و اجتناب از هر گونه آشوب و حل کلیه اختلافات بین گروههای یمنی و محافظت از کیان کشور یمن است».

ائتلاف سعودی در این بیانیه ضمن دعوت به «تعامل حکیمانه»، نیروهای ارتش یمن و انصارالله را «شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران» توصیف کرد که هدف مشترک ائتلاف، مبارزه با آنان است.

درگیری بین شبه‎نظامیان تحت حمایت امارات و عربستان با هدف نفوذ بیشتر در مناطق جنوبی یمن به‌ویژه شهر مهم عدن، طی روزهای اخیر به شکل کم‏‌سابقه‎ای شدت گرفته است؛ به طوری که بیش از ۲۲۰ نفر از طرفین درگیری ظرف دو روز کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن طی روزهای گذشته از پایگاه‌های وابسته به دولت مستعفی یمن عقب نشسته‌اند و کنترل آن را به رهبران سلفی که وساطت میان این شورا و دولت مستعفی را رهبری می‌کنند، تحویل داده‌اند.

شورای انتقالی جنوبی یمن در ماه می سال گذشته (2017) با حمایت امارات تشکیل شد و یکی از اهداف اصلی این شورا اجرای طرح جدایی جنوب یمن از شمال این کشور است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین