|
|
امروز: چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۷
کد خبر: ۱۹۹۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۷
محدوده «عرصه و حرایم حفاظتی شهر شوش» در سال ۱۳۷۸ تعیین شد و در سال ۱۳۹۲ به تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسید. قاعدتاً ضوابط محدودۀ عرصه و حرایم شهر باستانی شوش می‌بایست ملاک عملِ نهادها و سازمان‌های تابعه دولت مکرم جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزارتخانۀ متبوع جنابعالی، باشد.
 درخواست جامعه باستان شناسان از وزیر راه برای شهر شوش و انتشار کلیپ امامزاده‌ای در حریم تخت جمشید از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

  این هفته جامعه باستان‌شناسی ایران به ساخت یک زیرگذر در عرصه مجموعه جهانی شوش واکنش نشان داد و از وزیر راه خواست تعرض به این شهر باستانی و اثر جهانی متوقف شود.  در این نامه که خطاب به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نوشته شده، آمده است: ساخت یک «زیرگذر» در  عرصه  «مجموعۀ میراث جهانی شوش»، این شهر باستانی را در معرض آسیب جبران‌ناپذیری قرار داده است. «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» از وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد تعرض و تجاوز به حریم شهر باستانی شوش را متوقف کند.



چندی است اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای درباره «مجموعۀ میراث جهانی شوش»، یکی از مهم‌ترین کانون‌های فرهنگی و تمدنی ایران و جهان، به گوش می‌رسد.  در دولت دهم، به بهانه بهینه کردن وضعیت راه و جاده، بحثی دربارۀ تعویض پل روگذر شوش-اندیمشک و تبدیل آن به «زیرگذر» مطرح شد که متأسفانه اخیراً این طرح به اجرا گذاشته شده و بنا بر اخبار هم‌اینک پل روگذر مذکور در حال تخریب و تغییر کاربری است. این در حالی است که تأسیسات مذکور درون عرصه و حریم باستانیِ مصوّبِ ملّی و جهانی قرار دارند و چنین فعالیتی مغایر قواعد و ضوابط میراثی است.

محدوده  «عرصه و حرایم حفاظتی شهر شوش» در سال ۱۳۷۸ تعیین شد و در سال ۱۳۹۲ به تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور رسید. قاعدتاً ضوابط محدودۀ عرصه و حرایم شهر باستانی شوش می‌بایست ملاک عملِ نهادها و سازمان‌های تابعه دولت مکرم جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزارتخانۀ متبوع جنابعالی، باشد.

«جامعۀ باستان‌شناسی ایران»، ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از تعرض به این میراث سترگ تمدنیِ ایران و جهان، از آن وزیر محترم مصرانه درخواست می‌ کند با عنایت ویژه به این موضوع، از بروز فاجعه‌ای که در کمین این میراث گرانسنگ بشری است جلوگیری به عمل آید.

برچیده شدن پل روگذر شوش منافاتی با ضوابط عرصه ندارد

مدیر پایگاه محوطه میراث جهانی شوش نیز اعلام کرد: برچیده شدن پل روگذری که از اواخر آذر سال جاری از سوی متولیان شهری آغاز شده منافاتی با ضوابط عرصه ندارد.

حسین ارسطوزاده مدیر پایگاه محوطه میراث جهانی شوش معتقد است، کارشناسان و مسئولان سازمان که سال‌هاست با این موضوع درگیر هستند همچنان منطقی‌ترین راه‌حل در کاهش ترافیک شهر شوش را ایجاد جاده کمربندی می‌دانند.

او با اشاره به بحران پل زیرگذر شوش گفت: از سال‌ها قبل موضوع تغییر وضعیت تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر به‌دلیل مشکلات منظری برای شهر شوش و خطرزا بودن برای تردد شهروندان شوش از سوی مسئولان محلی و به ویژه نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، تحت عنوان مطالبه عمومی مطرح و پیگیری شده است.

جزئیات تغییر نام صندوق احیا

چندی پیش نمایندگان مجلس مصوب کردند به‌منظور حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و تشویق و تکریم هنرمندان، پیشکسوتان و فعالان بخش صنایع‌دستی و فرش دستباف عنوان صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اصلاح شود.   بر این اساس ۳۰درصد درآمدهای سازمان میراث‌فرهنگی از اجاره اماکن و فروش بلیت، بخشی از منابع صندوق کارآفرینی و امید و کمک‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی و درآمدهای حاصل از فعالیت‌های صندوق پس از درج در بودجه سنواتی و گردش خزانه به منابع صندوق اضافه می‌شود.  

این هفته پرهام جانفشان عراقی درباره لایحه مجلس درخصوص تغییر نام این صندوق به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و  افزودن وظیفه حمایت از هنرمندان صنایع دستی به این صندوق در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: نمایندگان مجلس پیگیر مصوبه خوبی در مجلس بودند مبنی بر اینکه دولت حمایتهای قانونی لازم را از استادکاران صنایع دستی و فرش انجام دهد چون شاغلان این صنعت نیازمند حمایت بیشتری هستند.

جانفشان بیان کرد: شاکله مجلس در وهله اول به این نتیجه رسید که صندوقی تحت عنوان صندوق حمایت از صنایع دستی و فرش ایجاد شود و چون هزینه ای را برای دولت ایجاد می کرد مجلس مجددآن را اصلاح کرد و از آنجا که صندوق بستر مناسب و زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی بود، آن را آماده دید تا از ظرفیت صندوق برای تحقق این موضوع استفاده شود.

جانفشان با بیان اینکه این طرح مجلس است نه لایحه دولت گفت:  یکی از وظایف دولت کوچک سازی است این اقدام نیز به همین جهت انجام شد ٦ ماه زمان به ما می دهند تا اساسنامه جدیدی تدوین شود قطعا در اساسنامه جدید وظایف جدیدی هم به عهده صندوق گذاشته می شود.

اصلاح در قرارداد واگذاری ۱۲ بنای تاریخی به بخش خصوصی

در ادامه خبرهای مربوط به صندوق احیا، این صندوق اعلام کرد که به تازگی ۱۲ بنای تاریخی را به مزایده گذاشته و این بار در قرارداد واگذاری بناها تغییراتی را اعمال کرده است. این مزایده برای ۱۲ بنای تاریخی در استان‌های اردبیل، اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال‌وبختیاری، سمنان، یزد، مازندران و فارس اعلام شده است که  از طریق مزایده دومرحله‌ای واگذار می‌شوند، این بناها به‌ترتیب حمام ابراهیم‌آباد، خانه فاطمی، خانه بخردی، خانه و ساباط مستوفی، کاروانسرای مهر، خانه حفیظی‌ها، خانه تدین، خانه ابراهیمی، مجموعه چرخاب، کاخ چایخوران، خانه منوچهری و خانه افشاری هستند.

علی کاظمی مدیر سرمایه‌گذاری این صندوق به خبرنگار مهر درباره تغییراتی که در واگذاری بناها انجام شده گفت: یکی از این تغییرات درباره منطقی کردن زمان مرمت و افزایش مدت زمان بهره‌برداری توسط سرمایه‌گذار است. کوتاه کردن زمان مزایده تا اعلام برنده و حمایت بیشتر از سرمایه‌گذار برای بهره‌برداری‌های قبل از مرمت یعنی بهره‌برداری‌های موقت از شرایط جدید قراردادهاست.  

وی همچنین درباره اعلام چند باره برخی از بناها برای واگذاری به بخش خصوصی نیز گفت: خانه تدین چند بار آگهی شده بود و این بار هم به فهرست جدید اضافه شد. سرمایه‌گذار کاروانسرای مهر هم خلع ید شد و برای واگذاری جدید، آن را به مزایده گذاشتیم. دلیل به مزایده گذاشتن دوباره خانه بخردی اصفهان نیز این بود که سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل نکرد یا تعهدات قابل اجرا نبود. مابقی بناها هم برای اولین بار در این فهرست اعلام شده‌اند.

ساخت امامزاده جدید در کنار تخت جمشید کذب محض است

یک کلیپی دوباره در این هفته خبرساز شد که در آن نشان می داد امامزاده ای جدید در کنار تخت جمشید ساخته شده است. در این باره،   علیرضا منوچهری رئیس اداره اوقاف و امورخیریه مرودشت گفت: آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) از قدیم در کنار تخت جمشید وجود داشته و کلیپ منتشر شده مبنی بر ساخت امامزاده جدید در کنارتخت جمشید کذب است.   امامزاده ابراهیم (ع) که مقبره او در کنار تخت جمشید قرار دارد از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است و آستان مقدس او از قدیم الایام در همین مکان بوده است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان مرودشت گفت: آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) یک ساختمان قدیمی داشته که به دلیل فرسوده بودن و امکان ریزش آن در سال ۱۳۹۲ در جلسه ای با حضور معاون عمرانی فرمانداری شهرستان مرودشت و معاون بهره وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امورخیریه فارس مقرر شد که در اسرع وقت نسبت به تخریب ساختمان قدیمی اقدام و عملیات بازسازی و نوسازی آن آغاز شود.

گردهمایی یازدهم راهنمایان گردشگری در کرمانشاه برگزار می شود

یازدهمین دوره جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور از اول تا چهارم اسفند ماه در شهر کرمانشاه با حضور ۴۰۰ راهنمای گردشگری برگزار می شود.  نشست خبری یازدهمین دوره جشن راهنمایان گردشگری سراسر کشور روز دهم بهمن ماه در سالن اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد. در این برنامه اویس کیانی رئیس کانون انجمن های صنفی کارگری راهنمایان گردشگری سراسر کشور گفت: این گردهمایی از اول تا چهارم اسفند ماه همزمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری در محل اداره برق شهر کرمانشاه برگزار می شود. در این برنامه بحث های آموزشی و عملی را برای راهنمایان در هنگام بازدید از جاذبه های گردشگری این استان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در روز اول و دوم این همایش استان گردی خواهیم داشت و در روز سوم استاد کزازی مهمان ویژه است که سخنرانی می کند کنفرانس خبری و مجمع عمومی نیز درروز ۳ اسفند ماه برگزار می شود در روز چهارم نیز در ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح همانند هر سال مراسم اختتامیه را خواهیم داشت.   

کیانی گفت: راهنمایان گردشگری برای دومین بار به استانی می روند تا نماد حیات را به اهتزار درآورند. تیر ماه تصمیم گرفته شد که این استان میزبان راهنمایان گردشگری در اسفند ۹۶ باشد. بعد از زلزله تا قبل از عید تنها رویدادی که نشان دهنده اقدام مثبت برای کرمانشاه باشد همین رویداد راهنمایان است در این برنامه ۴۰۰ راهنمای گردشگری به کرمانشاه می روند در این میان ۲۰ نفر از تورگردانان و مدیران دفاتر مسافرتی نیز همراه خواهند شد در بین آنها پوران درخشنده و استاد کزازی به همراه پروفسور هنکلمن نیز حضور دارند. و پس از آن برنامه ای خواهیم داشت که بسته های سفر نوروزی به کرمانشاه ترویج داده شود اینها می تواند خروجی خوبی برای همایش باشد.

 یک نگهبان آثار تاریخی ایذه را تخریب کرد

اگر همیشه افراد خاطی آثار تاریخی کشور را تخریب می کردند این بار کسی آثار تاریخی را تخریب کرده که خودش ده سال بود از آنها نگهداری می کرده است. رئیس پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه از تخریب برخی از آثار تاریخی منقول توسط نگهبان این پایگاه خبر داد.

ایوب سلطانی به خبرنگار مهر گفت: در این هفته متوجه شدیم نگهبانی که حدود ۱۱ سال از آثار تاریخی پایگاه محافظت می کرد، خودش برخی از آثار منقول و یا قابل انتقال را تخریب کرده و از پایگاه بیرون رفته است.   از همان زمان پیگیر مسائل حقوقی آن شدیم.  تا جایی که ما می دانیم این نگهبان هیچ وقت رفتار غیر عادی و یا غیر اخلاقی در مدتی که کار می کرد نداشت. هنوز این فرد دستگیر نشده تا علت این کار را بدانیم. ما شکایت کرده ایم و به دنبال حکم حقوقی او هستیم. ما مجموعه ای از هاون ها یا آسیاب دستی،   بام غلطان، دو پایه ستون، سنگ قبرهای اسلامی متاخر را داشتیم که در حیاط پایگاه نگهداری می شد، اما متاسفانه نگهبان این پایگاه بدون اینکه شناختی از نیت او داشته باشیم اقدام به تخریب آنها کرد. پایه ستون ها دچار ترک خوردگی و پریدگی شدند و بعضی از آثار نیز به چند تکه تقسیم شده اند. با این وجود دیگر این آثار سالم نیست و باید آنها را مرمت کنیم.

اکنون کارشناسان مرمت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید قرار است در ایذه حضور پیدا کرده و برای مرمت این آثار اقدام کنند پیگیری حقوقی این اقدام نیز در حال انجام است.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین