|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۱۹۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
ترامپ در سخنان خود علناً به مخالفان طرح انتقال سفارت اسرائیل به قدس اعلام کرد که کمک‌های آمریکا به آن قطع خواهد شد و همچنین این پیام را مخابره می‌کند که حساسیت و حمایت کاخ‌سفید از اسرائیل ادامه دارد. در ادامه این وضعیت او به دنیا می‌گوید که در ادامه مساله فلسطین، تقابل با ایران مطرح است.
 حمایت تمام قد رئیس‌جمهوری آمریکا از اسرائیل و حمله به کوبا، ونزوئلا و کره‌شمالی به علاوه قطع کمک‌های سالانه به مخالفان واشنگتن حکایت از ارجحیت اقتصاد در سیاست وی دارد.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تحلیل اولین نطق سالانه دونالد ترامپ در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: یکی از محورهای سخنان ترامپ حفظ وحدت و یکپارچگی میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بود. باید توجه داشت که رئیس‌جمهوری ایالات متحده فشارهای داخلی زیادی را تحمل می‌کند که این وضعیت ناشی از رفتار ناسنجیده سیاسی او است. ترامپ پس از روی کار آمدن، فکر می‌کرد با زهر چشم گرفتن از کشورها و جناح‌ها می‌تواند ضعف سیاسی خود را جبران کند. از سوی دیگر، بحث پرونده روسیه و تحقیقات آن همچنان ادامه دارد و این یکی از موضوعاتی است که ترامپ و کابینه او را خسته کرده است. از این جهت او دموکرات‌ها را به وحدت در چارچوب مسائلی دعوت کرد که بتواند نفع عمومی آمریکا را تامین کند.

وی ادامه داد: ترامپ در بخشی از سخنان خود به قطع کمک‌های سالانه آمریکا به برخی از کشورها اشاره کرد و از عبارت «دوستان آمریکا» استفاده کرد. به گونه‌ای که وی اعلام کرد این کمک‌ها تنها به کشورهایی اعطاء می‌شود که با واشنگتن هم‌گام و هم سو هستند و از این جهت بود که عبارت دوستان آمریکا توسط او مطرح شد. ترامپ در بیان این اظهارات نشان می‌دهد که با وجود انتقادها، همچنان دیدگاه تجاری‌سازی سیاست در دستور کار او قرار دارد و به دنبال تک‌قطبی کردن جهان است.

    ترامپ در سخنان خود علناً به مخالفان طرح انتقال سفارت اسرائیل به قدس اعلام کرد که کمک‌های آمریکا به آن قطع خواهد شد و همچنین این پیام را مخابره می‌کند که حساسیت و حمایت کاخ‌سفید از اسرائیل ادامه دارد. در ادامه این وضعیت او به دنیا می‌گوید که در ادامه مساله فلسطین، تقابل با ایران مطرح است.

این دیپلمات اسبق کشورمان با بیان اینکه شاهد حمله مجدد ترامپ به آمریکای لاتین بودیم، گفت: مساله کوبا و اظهارات ترامپ در مورد هاوانا واقعاً غیرمعقول بود. به گونه‌ای که رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده همچنان در این فکر است که کمونیسم تهدید جدی برای واشنگتن است؛ در حالی که کوبا از تفکرات گذشته خود تا حد زیادی فاصله گرفته و خود را برای ورود به نظام بین‌الملل آماده می‌کند اما ترامپ به دنبال حصر هاوانا و در دست گرفتن اقتصاد آن است.

وی افزود: بخش دیگری از سخنان وی به ونزوئلا و کره‌شمالی مربوط می‌شد؛ واقعیت این است که ترامپ، آمریکای لاتین را همچنان حیات خلوت خود می‌داند. از سوی دیگر رفتارهای غیر مسئولانه شخصی مانند «نیکلاس مادورو» در ونزوئلا موجب شده تا آمریکا فضا را برای دخالت در این کشور مهیا کند تا علاوه بر احیای نفوذ خود در آمریکای لاتین، منابع غنی این کشور را در اختیار بگیرد. در مورد کره‌شمالی، ترامپ همچنان رویکرد تهاجمی را در دستور کار دارد اما نکته این است که اگر عادی‌سازی روابط میان دو کره عملیاتی شود، بدون تردید حیات اقتصادی و سیاسی آمریکا به خطر می‌افتد.

مجلسی در پایان خاطرنشان کرد: دستور ادامه فعالیت زندان گوانتانامو، نشان می‌دهد که اولاً آمریکای ترامپ می‌خواهد نفوذ و تهدیدش در خاک کوبا را حفظ کند و ثانیاً به دنبال آن است تا پرستیژ آمریکا در بحث مبارزه با تروریسم را زنده نگه‌ دارد. نکته قابل توجه در خصوص نطق سالانه ترامپ این بود که برخلاف سر و صداهایی که قبل از سخنرانی از سوی جمهوری‌خواهان به پا شد،‌ شاهد آن بودیم که دموکرات‌ها در زمان سخنرانی ترامپ روی صندلی نشسته بودند که به معنای بی‌تفاوتی به رئیس‌جمهور بود و در سوی دیگر، جمهوری‌خواهان هم با بی‌میلی سخنان او را گوش می‌دانند که این موضوع می‌تواند تهدیدی برای وجاهت ترامپ و آمریکا باشد.  

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین