|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۶
کد خبر: ۱۹۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
ایالات متحده، کشور فراموش کردن تجربه‌های تاریخی است. زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده به کاخ سفید آمد و نیکی هیلی به عنوان نماینده وی در سازمان ملل نقش مجری سیاست‌های ضد ایرانی او را برعهده گرفت، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که امریکای ترامپ در مواجهه با ایران در حال تکرار اشتباه امریکای جورج بوش در مقابله با عراق در سال ٢٠٠٣ میلادی است.
 ایالات متحده، کشور فراموش کردن تجربه‌های تاریخی است. زمانی که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده به کاخ سفید آمد و نیکی هیلی به عنوان نماینده وی در سازمان ملل نقش مجری سیاست‌های ضد ایرانی او را برعهده گرفت، بسیاری از کارشناسان هشدار دادند که امریکای ترامپ در مواجهه با ایران در حال تکرار اشتباه امریکای جورج بوش در مقابله با عراق در سال ٢٠٠٣ میلادی است.

جورج بوش، رییس‌جمهور وقت ایالات متحده با مدرک‌سازی درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق به صدام حمله کرد اما ١٥ سال پس از آن جنگ هنوز تسلیحاتی که بهانه حمله امریکا به عراق بود، پیدا نشده‌اند. اکنون رییس‌جمهور امروز ایالات متحده نیز دست در دست نیکی هیلی همان مسیر را برای موجه جلوه دادن افزایش فشارها بر ایران دنبال می‌کنند. روز دوشنبه به وقت ایالات متحده، ١٤ عضو دایم شورای امنیت سوار بر اتوبوسی مشکی رنگ به دنبال خانم نیکی هیلی راه افتادند تا از لاشه‌های موشکی که عربستان سعودی ادعا می‌کند حوثی‌ها از ایران دریافت کرده و سپس با آن ریاض را نشانه رفته‌اند، بازدید کنند. پس از آن نیز دونالد ترامپ، ضیافت ناهاری برای نمایندگان اعضا دایم و غیردایم شورای امنیت به راه انداخت. بهانه این تئاتر دیپلماتیک نیز تنها و تنها یک چیز بود: ایران. هرچند که دونالد ترامپ در یک سال و یک ماه گذشته از حضور در کاخ سفید تمام تلاش خود را به کار گرفته تا به وعده انتخاباتی خود برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران عمل کند اما مقاومت اعضای دیگر این توافق و همچنین تبدیل شدن برجام به ضمیمه قطعنامه ٢٢٣١ به سدی در برابر این خواسته ترامپ بدل شده است. ترامپ هربار در چندماه اخیر پای مساله ایران را به شورای امنیت کشانده است، نه تنها به مقصود خود برای گرفتن نتیجه‌ای ضدایرانی دست نیافته بلکه شاهد نمایش حمایت کامل اعضا از اجرای توافق هسته‌ای با ایران و تاکید بر این نکته که تهران به تعهدات خود پایبند است، بوده است. در چنین فضایی روز دوشنبه نیکی هیلی و دونالد ترامپ تلاش کردند مساله برجام و خوب یا بد بودن آن را در نیویورک جا بگذارند و با اعضای شورای امنیت از فعالیت‌های غیربرجامی ایران که مورد انتقاد امریکا است، سخن بگویند. فعالیت‌هایی که دو بخش را شامل می‌شود: ١- آزمایش‌های موشکی ایران و انتقال تجهیزات نظامی از ایران به سمت برخی کشورهای منطقه از جمله یمن، ٢- فعالیت‌های منطقه‌ای ایران. نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل عملا همتاهای خود در شورای امنیت را تهدید کرد که اگر درباره دغدغه‌های امریکا درباره فعالیت‌های موشکی ایران کاری نکنید ما در برجام باقی نمی‌مانیم. با وجود آنکه برخی از اعضای شورای امنیت مانند نماینده بریتانیا از محل بازدید از لاشه موشکی حساب توییتر خود را به روزرسانی کرده و با انتشار تصاویری از بدنه لاشه موشک که عنوان ساخت ایران بر روی آن درج شده بود، ادعا کردند که فعالیت‌های ایران نگران‌کننده است اما سایر اعضا با شک و تردید به این ادعاها و اسناد نگریستند. البته شک و تردیدها نیز بی‌پایه و اساس نبود و همان یک عکسی که نماینده بریتانیا در توییتر خود منتشر کرد به سندی برای ساختگی بودن ادعاهای سعودی درباره کمک‌های موشکی ایران به حوثی‌های یمن بدل شد.

لیست بلندبالای ضدایرانی ترامپ
روایت نیکی هیلی از تور چندساعته با اعضای شورای امنیت چیست؟ خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره می‌نویسد: نیکی هیلی در این تور به همتاهای خود تاکید کرد که اقدام آنها علیه برنامه موشکی ایران می‌تواند ترامپ را به عدم خروج از توافق هسته‌ای با ایران متقاعد کند. وی به خبرنگاران گفت که تلاش کرده سایر کشورهای عضو شورای امنیت را برای تحت فشار قرار دادن ایران به دلیل فعالیت‌های مخرب غیرهسته‌ای این کشور ترغیب کند! در حقیقت می‌توان گفت که ایالات متحده سایر اعضای شورای امنیت را ترغیب کرده که توافق هسته‌ای با ایران را به حاشیه برانند و روی برنامه موشکی ایران و سایر فعالیت‌های غیرهسته‌ای این کشور متمرکز شوند. نیکی هیلی به همتاهای خود گفت که یک تلاش جامع و فراگیر برای تحت فشار قرار دادن ایران به دلیل نقض قطعنامه شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی می‌تواند ترامپ را متقاعد کند که ماندن در توافق هسته‌ای ارزشش را دارد. نیکی هیلی برای آنکه امریکا را در این جبهه تنها نشان ندهد ادعا کرد که فرانسه که از اعضای مذاکره‌کننده با ایران در ٢٠١٥ بوده نیز اخیرا ایران را به دلیل نقض قطعنامه‌های موشکی سازمان ملل مورد شماتت جدی قرار داده است. نیکی هیلی پس از دیدار ترامپ با ١٤ عضو شورای امنیت به خبرنگاران گفت: استراتژی ما در حال جواب دادن است. آنها در حال درک این مساله هستند که اگر ما صحبت کردن درباره نقض قطعنامه‌ها توسط ایران را آغاز نکنیم و اگر با این نقض‌ها برخورد نکنیم، امریکا می‌تواند بگوید که کل این پروسه از جمله باقی ماندن در برجام نیز یک اشتباه است.

نیکی هیلی در واشنگتن لاشه‌های موشکی را به اعضای شورای امنیت نشان داد که از عربستان سعودی تحویل گرفته و ریاض هم ادعا کرده است که این موشک همان موشکی است که از سوی حوثی‌ها به سمت ریاض شلیک شده است. امریکایی‌ها می‌گویند که لاشه موشک منتقل شده شواهد غیرقابل انکاری دارد که نشان می‌دهد این موشک‌ها در ایران ساخته شده‌اند. با این وجود برخی از کارشناسان مسائل امنیتی می‌گویند که شواهدی که امریکا و سعودی از آن سخن می‌گویند برای اثبات ایرانی بودن این موشک یا اجزایی از آن کافی نیستند. تلاش‌های هیلی برای همراه کردن اعضای شورای امنیت با تعبیر واشنگتن در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در حالی صورت می‌گیرد که رهبران جهان نگران آینده برجام هستند. دونالد ترامپ تهدید کرده که اگر برخی اصلاحات در برجام صورت نگیرد در ماه مه، اسقاطیه تحریم‌های هسته‌ای ایران را امضا نمی‌کند. با این وجود از آنجا که امید بسیار اندکی از سوی ترامپ برای بازگشایی دوباره برجام در سایه مخالفت‌های صریح ایران و اعضای غیرامریکایی برجام وجود دارد به نظر می‌رسد که ترامپ برنامه دیگری در سر دارد. مرکز ثقل این برنامه نیز این است که بندهایی به قوانین داخلی امریکا مربوط به اجرای برجام اضافه شود تا در شرایطی که رفتارهای غیرهسته‌ای مورد انتقاد ایران ادامه پیدا کند، تحریم‌های هسته‌ای این کشور به خودی خودبازگردند. دولت ترامپ همزمان تلاش می‌کند کشورهای اروپایی را به نوشتن الحاقیه‌ای بر برجام تشویق کند که در آن قید شود اگر ایران به شروط جدید امریکا تن ندهد، اروپایی‌ها در تحریم جدید ایران با واشنگتن همراه خواهند شد. چین و روسیه، دو عضو شورای امنیت که بخشی از برجام نیز بوده‌اند اعلام کرده‌اند که مخالف وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و همچنین با شک و تردید نسبت به ادعاهای امریکا و سعودی درباره ایرانی بودن موشک شلیک شده از سوی حوثی‌ها به ریاض نگاه می‌کنند. نیکی هیلی نیز می‌گوید که بدبینی آنها نیز هنگام بازدید نمایندگان این دو کشور از لاشه‌های موشک یمنی مشهود بود و در این باره می‌افزاید: نماینده چین در شورای امنیت تنها نکته نویسی می‌کرد و نماینده روسیه نیز سوال می‌کرد که این موشک‌ها چطور از ایران به یمن منتقل شده‌اند؟ نیکی هیلی نیز در پاسخ به همتای روس خود گفت: چطور ذات ایرانی بودن این موشک را زیر سوال می‌برید در حالی که روی آن نوشته شده: ساخت ایران.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در دیدار ترامپ با اعضای شورای امنیت تیم امنیت ملی وی نیز حضور داشته‌اند و رییس‌جمهور امریکا خطاب به مهمانان خود گفته که این گروه کارهای بسیار زیادی برای انجام دادن دارند. وی لیست بلند بالایی از اقدام‌های ایران را که نامناسب می‌خواند برای اعضای شورای امنیت قرائت کرد و تمامی آنها را ذیل عنوان اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده تهران قرار داد. وی همچنین درباره چگونگی پایان دادن به بحران در سوریه، مبارزه با تروریسم و مقابله با کره شمالی نیز با مهمان‌های خود گفت‌وگو کرد. دونالد ترامپ در دیدار با اعضای شورای امنیت از آنها خواست که با رفتارهای ایران در خاورمیانه که وی بی‌ثبات‌کننده می‌خواند، مقابله کنند. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، ترامپ در این دیدار اشاره کوتاهی نیز به برجام داشته و ادعا کرده که برجام توافق بسیار بدی است.

توری برای عکاسی با لاشه موشک و ترامپ
نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره تور نیکی هیلی برای اعضای شورای امنیت می‌نویسد: روزنامه‌نگاران و خبرنگاران برای پوشش این تور دعوت نشدند و البته نیکی هیلی عکس‌هایی از وسایل و لاشه‌هایی که ادعا می‌کرد متعلق به ایران هستند که در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته‌اند به خبرنگاران داد. البته هیچ توضیحی درباره اینکه این تکه‌ها چه زمانی جمع‌آوری شده‌اند به اهالی رسانه داده نشده است. نه نیکی هیلی و نه ترامپ نگفته‌اند که انتظار دارند نتیجه این تور دقیقا چه چیزی باشد؟ ایران در حال حاضر نیز از سوی شورای امنیت برای فروش یا انتقال سلاح مشمول محدودیت‌هایی است و همزمان چین و روسیه نیز که عضو دایم شورای امنیت و دارای حق وتو هستند نیز اعلام کرده‌اند که مخالف تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند. دیوید پرسمن که در دوره باراک اوباما در سازمان ملل مشغول به کار بود در این باره به نیویورک‌تایمز می‌گوید: اینکه توجه اعضای شورای امنیت را به اقدام‌های ایران جلب کنیم کار مثبتی است اما نگرانی من این است که این اقدام قرار نیست بخشی از استراتژی بزرگ‌تری باشد که قرار است در مواجهه با ایران دنبال شود. گویا این تور بیشتر یک فرصت برای عکاسی بود.

بیشتر اعضای شورای امنیت که در اتوبوس سیاه‌رنگ به همراه نیکی هیلی ایران را از لنز واشنگتن نگاه کردند، از اظهارنظر درباره برداشت خود از این تور در ملأعام یا در جمع خبرنگاران سر باز زدند.

آسوشیتدپرس به نقل از نیکی هیلی می‌نویسد: هرکدام از سفرا در دیدار با رییس‌جمهور فرصت یافتند که با وی عکس یادگاری دو نفره بگیرند و برخی از آنها به من گفتند که ترامپ شبیه آنچه که در تلویزیون می‌بینند، نیست

کی و کجا خانم هیلی؟
ادعاهای نیکی هیلی درباره تجهیزات ایرانی در اختیار حوثی‌ها که علیه عربستان سعودی به کار گرفته می‌شوند، سر و صدای بسیاری در رسانه‌های نسبتا مستقل به راه انداخته و در بسیاری از گزارش‌ها شک و تردید درباره صداقت این ادعای واشنگتن و ریاض به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه نیکی هیلی قطعاتی از یک پهباد و همچنین سلاح‌های ضدتانک را که سعودی می‌گوید در یمن پیدا کرده به نمایش گذاشته و می‌گوید که این تجهیزات ساخت ایران هستند اما از بیان زمان جمع‌آوری این تجهیزات در خاک عربستان سر باز می‌زند. نیکی هیلی با به نمایش گذاشتن این قطعات ادعا کرد که ایران به بی‌ثبات کردن خاورمیانه با این اقدام‌ها دست می‌زند اما گزارش اخیر سازمان ملل می‌گوید که تنها دو موشکی که از سوی حوثی‌ها در تاریخ‌های ٤ نوامبر و ٢٢ جولای شلیک شده‌اند، احتمالا از یک منبع واحد تامین شده‌اند. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که هنوز درباره سازنده این موشک‌ها به قطعیتی نرسیده‌اند اما امریکا بدون در دست داشتن مدارک مستدل کافی اصرار دارد که سازنده این موشک‌ها ایران است. نیکی هیلی ادعا می‌کند که ایران با کمک به حوثی‌های یمن قطعنامه‌های ٢٢١٦ و ٢٢٣١ را نقض می‌کند. سایت تحلیلی ThinkProgress در این باره می‌نویسد: ایران هرگونه دست داشتن در تجهیز حوثی‌ها را رد می‌کند و کارشناسان اهل فن نیز می‌گویند که درباره میزان ارتباط ایران با حوثی‌ها شک و تردید دارند و عربستان سعودی با ساختن این مدارک به دنبال توجیه حملات خود به یمن و تشدید فشار بر رقیب منطقه‌ای یعنی ایران است.

منبع : اعتماد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین