|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۴
کد خبر: ۱۹۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
یک روزنامه آمریکایی طی گزارشی از پیشنهادهای جدید ایران در وین و پافشاری مقام‌های غربی بر مواضع قبلی خبر داد.
روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» طی گزارشی در زمینه آخرین روند مذاکرات هسته ای ایران با قدرت‌های جهانی نوشت: مذاکره کنندگان ایران در خفاء مجموعه‌ای از ایده‌ها را برای حل اختلاف با قدرت‌های جهانی بابت موضوع ظرفیت غنی سازی ایران بیان کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تیم آمریکایی حاضر در وین نیز از پیشرفت در برخی موارد سخن گفت اما تاکید می‌کند که اختلاف بابت غنی سازی پابرجاست. ایران خواهان افزایش برنامه غنی سازی است اما قدرت‌های جهانی بر کاهش این برنامه تاکید دارند.

یکی از ایده‌های ایران فعالیت 9400 سانتریفیوژ برای طول مدت توافق است که البته شبیه پیشنهاد این کشور در سال 2005 می‌باشد و به نظر می‌رسد در مقطع کنونی از سوی قدرت‌های جهانی مورد توجه قرار نگیرد.

به گزارش فارس، لس‌آنجلس تایمز در خاتمه با اشاره به سخنان اخیر فرمانده کل قوای ایران و ادعای همیشگی غرب و تهمت به برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی می‌نویسد:این پیشنهاد ایران اگر با ایده‌های دیگر ترکیب شوند می‌توانند باارزش باشند.

ایران اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای خود را پذیرفته است
همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان نوشت، ایران ظاهرا اعمال محدودیت در برنامه هسته‌ای خود را پذیرفته است.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت، ایران می‌تواند توافقی را بپذیرد که ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای در سطوح کنونی را برای چند سال متوقف کند به شرط اینکه بعد از این مدت با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور مانند سایر کشورها رفتار شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، این پیشنهاد که بنا به اعلام ایران در طول نشست‌های پشت درهای بسته در وین به آمریکا و 5 کشور دیگر ارائه شده، به طور موثر یکسری از امتیازاتی که ایران نوامبر گذشته برای توافقنامه موقت ارائه کرده بود را افزایش می‌دهد. در عوض، ایران خواستار کاهش گام به گام تحریم‌هایی‌ است که اقتصاد ایران را تضعیف کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده: محمد جواد ظریف با اشاره‌ای جزئی به مذاکرات سری، پیشنهادی را توصیف کرد که به دنبال تامین هدف واشنگتن برای محدود کردن میزان و خلوص سوخت هسته‌ای است که ایران می‌تواند برای چند سال که البته مشخص نشده‌اند، تولید کند.

ظریف در مصاحبه‌ای در هتل کوبورگ گفت: ما اینجا هستیم تا به توافق برسیم.

نیویورک تایمز نوشت: تصمیم ظریف برای علنی کردن آنچه او «پیشنهاد ابتکاری» خواند، ظاهرا برای دستیابی به دو هدف بوده است؛ دشوار کردن کناره‌گیری کاخ سفید از توافقی که بازرسی‌های سرزده و توقف برنامه ایران را ممکن می‌سازد و به علاوه به اندازه کافی مواردی را برای دو طرف پیشنهاد می‌دهد تا مذاکرات را فراتر از ضرب‌الاجل تعیین‌شده افزایش دهند.

با این حال، در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند ظریف اکنون از خود انعطافی را نشان می‌دهد که پیشتر نبوده، پیشنهاد او به شکل کنونی، بیشتر نگرانی‌های اصلی آمریکایی‌ها را مورد توجه قرار نمی‌دهد. چراکه این پیشنهاد سانتریفیوژهای در حال چرخش را در جای خود نگه می‌دارد و در عین حال، ایران ظرفیت «گریز هسته‌ای» را نیز برای خود نگه می‌دارد. ظریف گفته سایر عناصر پیشنهاد وی این مدت را به بیش از یکسال افزایش می‌دهد که جان کری نیز در واکنش به آن گفته این حداقلِ زمان خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین