|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۹۹۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت، گوترش به این نتیجه رسیده است که کنفرانس سوچی تا حد قابل ملاحظه‌ای بر روند مذاکرات ژنو تاثیر خواهد گذاشت.
 در حالی جلسه عمومی و اصلی کنفرانس سوچی امروز (سه‌شنبه) در تفرجگاه سوچی روسیه واقع در سواحل دریای سیاه آغاز می‌شود که غربی‌ها این کنفرانس را تحریم کرده‌اند،‌ اما آنتونیو گوترش در بیانیه‌ای موضعی مثبت در قبال این کنفرانس که از روز دوشنبه آغاز به کار کرده، گرفته است.

کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه امروز جلسه اصلی خود را با حضور استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه آغاز می‌کند، در حالی که آمریکا، انگلیس و فرانسه این نشست را تحریم کردند.

سفارت آمریکا در مسکو اعلام کرد، واشنگتن به عنوان ناظر در کنفرانس سوچی شرکت نخواهد کرد و برای تصمیم هیئت مذاکرات مخالفان سوریه که مشارکت در کنفرانس را رد کردند، احترام قائل است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز نسبت به احراز پیشرفت در این کنفرانس ابراز تردید کرد به خصوص که مدعی شد، گروه اصلی سوریه یعنی هیئت مذاکرات مخالفان سوریه در این نشست غایب است.

در این راستا سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز از حضور نیافتن این کشور در کنفرانس سوچی خبر داد.

مارتین لونگدین، نماینده انگلیس نیز در توییتر نوشت، انگلیس در کنفرانس سوچی شرکت نخواهد کرد و از روسیه می‌خواهد از نفوذش برای قانع کردن نظام سوریه برای تغییر رویه‌اش استفاده کند.

این درحالی است که کرملین اعلام کرده است، مخالفت برخی طرف‌ها با مشارکت در اجلاس هرگز باعث شکست نشست نخواهد شد.

شبکه الجزیره گزارش داد، بیش از ۱۲۰ شخصیت از مخالفان سوریه از جمله فرماندهان گروه‌های عضو "ارتش آزاد سوریه" شب گذشته وارد سوچی شدند، در حالی که ۵۰ شخصیت این نشست را تحریم کردند.

کردها نیز گفتند، در این نشست شرکت نمی‌کنند. بیش از ۳۰ گروه از مخالفان سوریه نیز دعوت روسیه را رد کردند، اما هیئت نظام سوریه با بیش از ۶۰۰ شخصیت در این کنفرانس شرکت دارد.

انتظار می‌رود بیش از ۱۵۰۰ تن از مجموع بیش از ۱۶۰۰ فرد دعوت شده به این نشست بیایند.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت، گوترش به این نتیجه رسیده است که کنفرانس سوچی تا حد قابل ملاحظه‌ای بر روند مذاکرات ژنو تاثیر خواهد گذاشت.

عمده هدف کنفرانس سوچی تدوین قانون اساسی جدید سوریه است. هیئت سازمان ملل بر تشکیل کمیته مامور تدوین قانون اساسی جدید سوریه متمرکز خواهد بود.

خبرگزاری نووستی نیز گزارش داد، کارشناسان سازمان ملل رایزنی‌ها با هیئت روس در آستانه نشست امروز آغاز کردند.

این رایزنی‌ها پشت‌ در های بسته انجام شد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین