|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۹۹۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰
شاید برایتان این مشکل پیش آمده باشد که در زمان رانندگی با خودرو خود، ناگهان در هنگام ترمز گرفتن فرمان شروع به لرزش شدید کند. اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند، خارج شدن از خط و ورود به حاشیه جاده است. این ناحیه از جاده برای هشدار به راننده، دارای چندین حفره است.
شاید برایتان این مشکل پیش آمده باشد که در زمان رانندگی با خودرو خود، ناگهان در هنگام ترمز گرفتن فرمان شروع به لرزش شدید کند. اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند، خارج شدن از خط و ورود به حاشیه جاده است. این ناحیه از جاده برای هشدار به راننده، دارای چندین حفره است.

ممکن است این فکر شما اشتباه باشد و هنوز در مسیر اصلی قرار داشته باشید ولی فرمان خودرو هنوز زیر دستان شما می‌لرزد. علت لرزش فرمان در هنگام ترمز گرفتن چیست؟ چندین احتمال برای لرزش فرمان وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

لرزش در فرمان خودرو می‌تواند ناشی از چندین دلیل باشد که البته یکی از آن‌ها در زمان ترمز گرفتن باعث لرزش فرمان خودرو می‌شود. علت وقوع این اتفاق، وجود مشکل در روتورهای ترمز است. شاید از خود بپرسید روتور چیست؟

روتور به دیسک‌هایی گفته می‌شود که لنت ترمز برای توقف خودرو در هنگام ترمز گرفتن به آن می‌چسبند و اصطکاک ایجاد می‌کنند. این قطعات نقش بسیار حیاتی را در خودرو برعهده دارند. قبل از بررسی این موضوع که مشکل در روتور چگونه در هنگام گرفتن ترمز باعث ایجاد لرزش در فرمان می‎‌شود، ابتدا باید بدانیم که روتور چگونه کار می‌کند.

روتورها عموما جنسی فلزی داشته و همچنان دارای ضخامت مشخصی هستند. این ضخامت با توجه به مدل خودرو و کارایی آن‌ها متفاوت است. زمانی‌که راننده ترمز می‌کند، گرمای شدیدی به روتور وارد می‌شود و باید این گرما از طریق سطح آن دفع شود تا آسیبی به روتور وارد نشود.

بعد از استفاده‌های مداوم از ترمز، ضخامت روتور کاهش می‌یابد و یا سطح آن یکدست بودن خود را از دست می‌دهد. بنابراین زمانی‌که در سرعت‌های بالا اقدام به فشردن پدال ترمز می‌کنید، این موضوع باعث فشار به روتور و انتقال لرزش به فرمان می‌شود. خوشبختانه برای رفع این مشکل چندین راه‌حل ساده وجود دارد که در ادامه به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

راه حل رفع مشکل لرزش فرمان خودرو در زمان ترمز کردن
اول از همه باید دلیل لرزش فرمان در زمان ترمز گرفتن را پیدا کنید. همانطور که در قبل گفته شد، اکثر مواقع علت این امر مربوط به وجود مشکل در روتور است. اگر فرمان اتومبیل شما در تمامی شرایط لرزش دارد و تنها مختص به ترمز گرفتن نیست، باید دلایل دیگری را برای آن جستجو کنید. ما در این مقاله به راه‌حل‌های رفع مشکلات مربوط به روتور می‌پردازیم.

یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو می‌تواند مربوط به عدم اتصال درست روتور باشد. برای این مشکل باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا این مشکل را رفع کند. عدم اتصال درست روتور در هنگام ترمز گرفتن باعث می‌شود که لنت‌ با بخشی از روتور تماس داشته باشد و با بخشی دیگر ارتباطی برقرار نکند. این امر باعث لرزش فرمان می‌شود. برای اتصال درست باید به گشتاور استاندارد روتور توجه کرد که البته مکانیک شما از این موضوع آگاهی دارد.

دلیل اصلی لرزش فرمان خودرو در زمان ترمز گرفتن مربوط به تاب برداشتن روتور است. مکانیک شما می‌تواند با یک روش ساده این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. او باید روتور را چرخانده و با دست خود سطح آن را بررسی کند. روتور باید بدون هیچ‌گونه مشکلی بچرخد و بدون هیچ مشکلی تا نشانه‌ای از مقاومت دوران کند. در صورتی‌که مکانیک شما نظر دیگری داشته باشد، باید به رفع مشکل روتور بپردازید.

برای تشخیص قطعی مشکل، مکانیک باید روتور را از خودرو جدا کرده و آن را توسط میکرومتر اندازه بگیرد. نواحی زبر و خشن بر روی روتور یا بخش‌هایی که ساییده شده‌اند را باید توسط ماشین تراش درست کرد. برای این امر، لایه نازکی از روتور برداشته می‌شود تا دوباره سطح آن صاف و یکدست شود.

شاید در نگاه اول تراش خوردن روتور یک کار کم هزینه باشد ولی در عمل این‌گونه نیست. با تراش روتور، ضخامت آن کاهش می‌یابد، بنابراین در برابر ترمزهای شدید مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد که خود باعث تاب برداشتن دوباره آن می‌شود. در صورت ایجاد این مشکل باید دوباره به مکانیک مراجعه کرد. در صورتی‌که برای بار دوم با این مشکل مواجه شدید، به شما پیشنهاد می‌کنیم روتور را تعویض کنید.

آیا رانندگی در زمانی‌که فرمان در هنگام ترمز لرزش دارد، ایمن است؟
اگر هنگامی‌که اقدام به ترمز گرفتن می‌کنید، فرمان خودرو شما می‌لرزد، به احتمال زیاد باید سریعا به مکانیک مراجعه کنید. این موضوع که دقیقا چه زمانی باید به مکانیک مراجعه کنید به چندین عامل بستگی دارد. برای مثال اگر این مشکل مربوط به عدم اتصال درست روتور باشد، شما می‌توانید برای چند ماه این موضوع را نادیده بگیرید.

همانطور که در قبل اشاره کردیم این مشکل بیشتر مربوط به تاب برداشتن روتور است. این موضوع را نیز می‌توان برای مدتی نادیده گرفت ولی اگر مدت زمان طولانی این مشکل در خودرو شما وجود داشته باشد و به مکانیک مراجعه نکنید، مشکلاتی دیگری برای سیستم ترمز اتومبیل ایجاد می‌شود.

لرزش‌های مداوم به کالیپر ترمز و همچنین لنت ترمز فشار وارد می‌کند. این امر باعث می‌شود که این قطعات نیز ساییده شوند و به دنبال آن هزینه کلی تعمیر سیستم ترمز افزایش زیادی پیدا کند. در حالی‌که شاید تعویض روتور هزینه‌ای برابر با ۵۰۰ هزارتومان داشته باشد، با تعویض دیرهنگام آن هزینه شما به ۱ میلیون تومان افزایش می‌یابد (اعداد فرضی هستند).

علاوه بر موارد فوق، وجود مشکل در روتور می‌تواند پایداری خودرو را نیز دچار مشکل کند. در صورت بروز این مشکل، احتمال تصادف افزایش می‌یابد و جان افراد را به خطر می‌اندازد.

در نهایت سعی کنید هنگامی‌که فرمان خودرو شما در زمان ترمز دچار لرزش شد، سریعا به مکانیک مراجعه کنید. با انجام این کار نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید، بلکه ایمنی خود، سرنشینان و اتومبیل‌های دیگر را به خطر نمی‌اندازید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین