|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۹۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی از خطر روسیه نوشت؛ اینکه روسیه برای آمریکا یک خطر واقعی است و باید به این موضوع اهمیت داد. این خبرگزاری نوشت: روس‌ها می‌آیند، شاید هم نیایند، شاید هم از پیش آمده باشند و احتمال دارد که بیشتر از اینکه گیرشان آمده پیشروی کنند. این بخشی از اتفاقات بدی است که این روزها می‌توان در مورد روس‌ها گفت.
 خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی از خطر روسیه نوشت؛ اینکه روسیه برای آمریکا یک خطر واقعی است و باید به این موضوع اهمیت داد. این خبرگزاری نوشت: روس‌ها می‌آیند، شاید هم نیایند، شاید هم از پیش آمده باشند و احتمال دارد که بیشتر از اینکه گیرشان آمده پیشروی کنند. این بخشی از اتفاقات بدی است که این روزها می‌توان در مورد روس‌ها گفت.

خطری که روس‌ها برای دنیای غرب دارند بر‌عکس آن چیزی بوده که در دهه ۹۰ مطرح شده بود. آنها درحال حاضر نیرو در سوریه و اوکراین دارند و فراموش نکنید که گرجستان نیز همچنان برای آنها مهم است. فعلا دود دیده می‌شود اما آتشی نیز به پا است که در کنار آن بنزین نیز قرار دارد و هر آن ممکن است به یک انفجار بزرگ منتهی شود. رسانه‌های دولتی هلند در این هفته فاش ساختند که واحد جاسوسی سیگنیت سایبر هلند توانسته‌است یک شبکه کابلی را که در آن هکرهای روسی مشغول به‌کار بوده‌اند هک کنند و مشخص کرده‌اند که کمیته ملی دموکراتیک آمریکا از این ساختمان و از سوی روس‌ها هک شده است.

در این میان یک هشدار جدی هم از سوی گوین ویلیامسون، وزیر دفاع جدید بریتانیا مطرح شده که گفته است روسیه می‌تواند با هک نیروگاه‌های برق موجبات مرگ صدها هزار بریتانیایی را فراهم آورد. ویلیامسون به دیلی‌تلگراف گفت: چرا آنها باید از نیروگاه‌های ما عکس بگیرند و درباره نیروگاه‌های ما جست‌وجو کنند. چرا آنها باید درباره اتصالاتی که برق بیشتری را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد، تحقیق کنند؟ آنها برای اینکه بتوانند به ما آسیب برسانند به دنبال این چیزها هستند. این درحالی است که برخی مقامات بریتانیایی هشدار می‌دهند که روسیه می‌تواند آسیبی فراتر به بریتانیا بزند و به‌کابل‌های ترانس‌آتلانتیک صدمه وارد کند. البته طرف روسی ادعاهای مقامات انگلیسی را رد کرده است. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه در باب سخنان ویلیامسون گفت: برای آنها قابل درک است که وزیر دفاع بریتانیا برای دریافت بودجه بیشتر به این شیوه متوسل شود و اما فوبیاهای او شاید متعلق به کتاب‌های کمیک کودکان است یا شاید برگرفته از فیلم «سیرک در حال پرواز مونتی پایتون» بوده باشد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز درباره گزارش هلندی‌ها به آمریکایی‌ها گفت: این بخشی از هیستیری ضدروسی است که در کشورهای غربی رایج شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد که «روسیه هراسی» مورد تازه‌ای نیست که در کشورهای غربی مطرح شده است، اما شدت آن در این دوران بی‌سابقه است. او افزود: ما اصلا این چیزها را در دوران جنگ سرد هم مشاهده نکردیم. در آن دوران قواعدی وجود داشت، آدابی وجود داشت، اما درحال حاضر همه این آداب و قواعد کنار گذاشته شده است. گفته می‌شود برخی از لفاظی‌های روسیه فقط برای ترساندن دنیای پیرامونش است اما این کشور در معنای واقعی به دنبال آسیب رساندن نیست. برخی دیگر می‌گویند که این نوع لفاظی‌ها کارکرد درونی دارد و کرملین برای حفظ وحدت در داخل این کشور متوسل به این شیوه می‌شود. بیگانه ‌هراسی، هوموفوبیا و گاهی اوقات نژادپرستی نیز دیده شده که در جامعه روسیه شدت پیدا کرده است.

نیگ‌پیتون والش، تحلیلگر سی‌ان‌ان در ادامه می‌نویسد: این استدلال وجود دارد که آنها می‌خواهند ما از بین برویم که به این شیوه‌ها متوسل می‌شوند اما شاید آنها به خاطر اینکه از ما ترسیده‌اند دست به چنین اقداماتی می‌زنند. من در شرق اوکراین افراد زیادی را دیدم که خشم در وجودشان فوران می‌کرد. زیرا آنها حس می‌کردند که از سوی روسیه به حال خود رها شده باشند. آنها فکر می‌کردند که دیگر زیر پرچم روسیه قرار ندارند و از سوی کرملین حمایت نمی‌شوند. برخی می‌گویند که نفوذ روسیه در خارج کاهش یافته و این روند همچنان ادامه دارد، اما این رسانه‌های ملی‌گرا و دولتی روسیه است که آب و تاب زیادی به عملکرد روسیه در خارج از کشور می‌دهد. اما واقعیت این است که عملکرد اقتصادی دولت روسیه خوب نبوده و ۱۴درصد از روس‌ها در شرایط بد اقتصادی زندگی می‌کنند. کارشناسان می‌گویند عواملی از این دست می‌تواند توقفی بر طرح‌های بلندپروازانه روسیه در خارج از کشور باشد.
بهبود چشم‌انداز اقتصاد روسیه

موسسه اعتبارسنجی مودیز، یکی از سه موسسه رتبه‌سنجی معتبر جهان، چشم‌انداز روسیه را بهبود بخشید. به گزارش مارکت اینسایدر این موسسه، چشم‌انداز روسیه را به «مثبت» تغییر داد. بر این اساس، مودیز با تکیه بر استحکام ساختاری و شواهد روزافزون بازسازی مالی و اقتصادی، چشم‌انداز روسیه را ارتقا داده است. کارشناسان مودیز شاهد اتخاذ تصمیم مناسب در زمینه سایت‌های پولی، نرخ ارز و سیاست‌های مالی از سوی مقامات روسیه در پاسخ به سقوط اخیر قیمت نفت و تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی بوده‌اند. چشم‌انداز میان‌مدت اقتصاد کلان روسیه نیز نسبت به سال گذشته بهبود یافته و از منفی به باثبات رسیده است. مودیز رتبه اعتباری روسیه را بدون تغییر و در سطح «BA۱» ارزیابی کرده است. در این تصمیم بنیه مالی روسیه، بهبود نسبی چشم‌انداز اقتصادی این کشور و سیاست‌گذاری‌های موثر در مقابله با چالش‌های بلندمدت و تاثیر وقایع قریب‌الوقوع‌تر مورد توجه قرار گرفته است. مودیز سال گذشته چشم‌انداز میان‌مدت اقتصاد کلان روسیه را از باثبات به منفی تنزل داده بود.

منبع : دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین