کد خبر: ۱۹۸۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳
شرایط سیاسی، اجتماعی امروز جامعه ایجاب می‌کند که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه جوانان، فرصت‌هایی را برای حضور آنها در ساختار اجرایی کشور فراهم نماییم تا توانمندی‌ها و مشارکت جدی این نسل را در اداره کشور شاهد باشیم چرا که آینده کشور از آن جوانان است.
 روزنامه ایران در یادداشتی به قلم امان‌الله قرایی مقدم/ جامعه شناس نوشت:

شرایط سیاسی، اجتماعی امروز جامعه ایجاب می‌کند که با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه جوانان، فرصت‌هایی را برای حضور آنها در ساختار اجرایی کشور فراهم نماییم تا توانمندی‌ها و مشارکت جدی این نسل را در اداره کشور شاهد باشیم چرا که آینده کشور از آن جوانان است.

در این رابطه اگر مروری برآمارها و گزارش‌های منابع رسمی داشته باشیم درمی‌یابیم که اکثریت جامعه را جوانان تحصیلکرده، دانشگاهی و نخبه تشکیل می‌دهند. به اعتقاد جامعه‌شناسان برای موفقیت هر جامعه باید روی جوانان خود سرمایه‌گذاری کرد. همان طور که دیروز دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در جمع سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد کشور  که اغلب آنها را جوانان تشکیل می‌دهند تأکید کرد اگر فرصت را در اختیار جوانان قرار دهیم آنها قابلیت خلق معجزه را دارند.
باید بدانیم که کشور برای پویایی نسل جوان هزینه‌های زیادی می‌دهد و در آینده همین جوانان هستند که اداره کشور را به دست می‌گیرند. به همین منظور باید به مطالبات و دغدغه‌های این نسل توجه کرد و از منظر دیگری وارد شد، این قشر خواسته‌ها و مطالبات برجای مانده فراوانی دارد و در دایره نیازهای جوانان مؤلفه‌ای به نام معیشت تنها خواسته اصلی آنها نیست بلکه نیازهای آنها را باید در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی هم جست‌و‌جو کرد و با مطالعات علمی و بررسی‌های کارشناسانه به این مطالبات منطقی و عقلانی پاسخ داد.

جوانان امروز می‌خواهند در کشور احساس آزادی و تازگی کنند.

بنابراین مشکل جوانان تنها به اشتغال محدود نمی‌شود، همان طور که در اعتراضات اخیر تعداد زیادی از معترضان دارای شغل بودند.

شاید اساسنامه‌ای که دیروز توسط هیأت دولت از آن در شیراز رونمایی شد هم بیانگر همین موضوع باشد که باید به جوانان اجازه داد که در مشارکت‌های اجتماعی حضوری فعال داشته باشند. امروز پرسش جوانان این است که چرا در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی خرد و کلان کشور سهمی ندارند و حتی زمینه‌ای برای مشارکت آنها در ساختار اجرایی کشور دیده نشده است وهمچنان این سؤال مطرح است که با توجه به جمعیت بالای جوانان و آمادگی آنها برای مسئولیت‌پذیری چرا دیگران باید برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

ما برای شکوفایی، رشد و توسعه نیاز به حضور جوانان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی داریم. باید بدانیم جوانان تحت تأثیر افکار غرب و شرق نیستند بلکه مطالبه آنها این است که حداقل در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به آنها بها داده شود.به قول دکتر جهانگیری پله پله و به مرور باید عرصه واگذاری تصمیمات کلان را برای جوانان آماده کنیم و همین طور آنها را برای  برنامه‌های بزرگ پرورش دهیم.باید بدانیم اگر می خواهیم درجامعه دچار گسست اجتماعی نشویم لازم است توانمندی ها و کارآمدی آنها را باور کنیم و برای دیدگاه ها و عقاید این نسل احترام قائل شویم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین