|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹
جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌ها موضوع مذاكرات ظريف و كري
کد خبر: ۱۹۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۵
وزیران خارجه اتحاديه اروپا بلافاصله بعد از دیدار گروهی و همچنین برگزاری دیدارهای دوجانبه با ظریف و دیگر همتایان خود وین را ترک کردند و راهی پایتخت‌های خود شدند. چرا که بخش مهمی از موضوعات اختلافی از جمله جدول زمان بندی لغو تحریم‌ها مربوط به آمریکاست. پس از سه دور گفت‌و‌گوي دوجانبه و سه‌جانبه همگان اميدوارند دو طرف گام نهايي را به سوي يكشنبه تاريخي بردارند. روز گذشته ظریف بعد از رایزنی‌های 5 ساعته با همتایان آمریکایی و اروپایی خود و همچنین دیدار با اعضای هیات‌های مذاکره کننده روسیه و چین در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تاکید کرد: در مذاکرات هسته‌ای هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم اما 7روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم. در دیدار ظریف و کری، مجید تخت‌روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر خارجه ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری و ویلیام جوزف برنز معاون ارشد و قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا و نیز وندی شرمن نماینده این کشور در گروه 1+5 و مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا حضور دارند. ديروز در دو مرحله وزیران خارجه ایران و آمریکا همچنان مذاکرات و رایزنی‌های سخت و فشرده و در عین حال فنی و پیچیده خود را ادامه دادندتا دنیا ببیند آیا طرف‌های اصلی مذاکره در 7روز آینده، «تاریخ ساز» مي‌شوند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از این اعلام کرد جان کری برای بحث مفصل با وزیر خارجه ایران رفته است. وی گفت: در ارتباط با این مذاکرات هنوز موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد بویژه این که مهلت 20ژوئیه نیز به زودی فرا می‌رسد. اما ايران نگراني چنداني از پايان مذاكرات ندارد تنها چيزي كه براي محمد جواد ظريف مهم است استيفاي حق مسلم كشورمان است. هر چند يك مقام آمریکایی یکی از اهداف سفر کری به وین را انجام بحث‌هایی دقیق با ظریف و سنجش میزان آمادگی ایران برای انتخاب‌های اساسی لازم عنوان کرداما انتخاب اساسي ظريف انجام شده و آنچه براي وی مهم است ايستادگي بر حقوق مسلم كشورمان است.
 تحليل‌هايي كه متفاوت از ديدگاه ظريف است
اين روزها تحليل‌هاي متفاوتي از مذاكرات ارائه مي‌شود. یکی از دیپلمات‌های غربی به ایتارتاس اعلام کرده رهبران سیاسی گروه 1+5 [ديروز] در وین برای گفت‌وگو در خصوص تماس‌های بیشتر با ایران، تشکیل جلسه می‌دهند. این دیپلمات غربی اعلام کرد: مدیران سیاسی صبح [دوشنبه] در وین گرد هم می‌آیند تا درباره نتیجه نشست وزرا و تماس بیشتر با ایران گفت‌وگو کنند.این منبع همچنین اعلام کرد: جان کری و محمد جواد ظریف نیز به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهند. وزير خارجه انگليس و برخي از رسانه نیز به گمانه‌زني پيرامون آينده مذاكرات پرداختند و احتمال تمديد آن را پيش كشيدند.یکی از اعضای هیأت آمریکا در مذاکرات ۱+۵ اعلام کرد که یکی از وظایف دیدار کری با ظریف، رایزنی با همتای ایرانی‌اش در خصوص عزم ایران برای برداشتن گام‌های لازم و ضروری است. به‌رغم تبليغات رسانه‌اي کری درخصوص رایزنی‌های پیشین با ظریف که گفته بود مذاکرات خوب پیش رفته است، وی با بیان اینکه ما از مسیر مهمی عبور کردیم اما هنوز مشکلات مهم را حل نکرده‌ایم، اظهار کرد: اختلافات هنوز رفع نشده است. همچنین در اظهارتي مشابه وزير خارجه كشورمان تصریح کرد که هیأت ایران برای همکاری در راستای هدف آماده‌ است. ظریف ديروز اعلام کرد که اختلافات همچنان باقی است اما اميدوارانه از آينده گفت و افزود: ما امیدواریم که سند نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران تا ۲۰ ژوئیه تصویب شود.  
 شيوه مذاكرات ظريف
اما روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» در گزارشی از جو مذاکرات هسته‌ای  در وین نوشت: مقام‌های آمریکایی حاضر در وین رویکرد سختگیری آشکاری را برای ایجاد فشار بر ایران به دنبال تهدید از سوی این کشور مبنی بر ترک مذاکرات اتخاذ کرده‌اند اما «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، از این ابزار در پاسخگویی مدد نمی‌گیرد. بر اساس این گزارش، این دیپلمات ایرانی در حالی‌که مذاکرات شدت گرفته با لبخند و اطمینان‌دهی از تمایل ایران به همکاری با قدرت‌های جهانی صحبت می‌کند. مقام‌های غربی رویکرد ظریف را سبکی خاص که ایران را کشوری بدون تهدید و در عین حال کشورهای غربی را قلدر می‌نامد خطاب کردند. یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات در این رابطه اظهار داشت: «ظریف در تلاش است تا نشان دهد صحبت از تهدید  بودن برنامه هسته‌ای ایران گزاف است.» این روزنامه در ادامه نوشت: ظریف روز گذشته در حالی که در تلاش جهت دیدار با مقام‌های انگلیس، فرانسه، آلمان و دیدار جداگانه با جان کری بود در مرکز توجه قرار داشت. اگر ظریف بتواند مقام‌های آمریکایی را متقاعد کند که تقاضاهایشان اضافی است، آنگاه خواهد توانست اعضای دیگر گروه 5+1 را نرم‌تر کرده یا در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات واشنگتن را مقصر نشان دهد.یک کارشناس اندیشکده «رند» در این زمینه گفت: «اگر واشنگتن در این زمینه سختگیر نشان داده شود، آنگاه ایران می‌تواند قضیه را جوری نشان دهد که سزاوار معافیت از تحریم‌هاست.»
 مذاکره با آمریکا ادامه خواهد داشت
دیروز همچنین ظریف مذاکراتی یک و نیم ساعته با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشت. وزیر خارجه کشورمان پس از این دیدار اعلام کرد که مذاکره با جان کری فردا نیز ادامه خواهد داشت. وی در جمع خبرنگاران گفت: این دیدارها را ادامه می‌دهم. ظریف افزود: هفته سختی پیش روی ماست و باید همگی به جای تعیین خط قرمز، کار کنیم. گفتنی است دیدار ظريف و كري بيش از چهار ساعت طول کشید. دور سوم نشست سه‌جانبه محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون وزیران خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر ديروز حوالي ساعت 7 به وقت محلی در هتل «پله کوربورگ» وین برگزار شد تا طرفین دو روز مذاکرات فشرده و محتوایی خود را در سطح وزیران جمع بندی کنند. يک دیپلمات ایرانی مذاکرات میان ایران و آمریکا را «فشرده، مفصل و محتوایی» خواند و گفت: هنوز زود است بتوان قضاوت کرد که تا 29تیرماه به توافق می‌رسیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین