|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۱۹۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
عبور متوسط قیمت هرمتر خانه در تهران از مرز ۵ میلیون تومان، تلاطم در بازار طلا و سکه، خداحافظی تخم‌مرغ با گرانی، ناامیدی منتظران بازنگری در تعرفه واردات خودرو و واکنش جدی دولتی‌ها به گزارش دیوان محاسبات مهم‌ترین خبرهای اقتصادی نخستین روز هفته محسوب می‌شوند.
 متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به حدود پنج میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسیده است. تازه‌ترین آمارهایی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در شهر تهران و تا پایان دی‌ماه سال جاری منتشر کرد، نشان می‌دهد که متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی به پنج میلیون و ۲۴۰ هزار تومان رسیده که نسبت به آذرماه سه درصد و در مقایسه با دی‌ماه سال قبل ۱۶.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه به منطقه پنج  با ۲۷.۳ درصد و کمترین به منطقه ۲۰ با ۵.۵ درصد اختصاص دارد.

این درحالی است که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در صورت تلاطم بازار ارز، نگران اثرگذاری آن در بازارهای موازی هستیم گفت: پیش بینی این است که بازار ارز به ثبات برسد و تاثیر نامطلوبی بر رونق مسکن نگذارد.    وی افزود: چیزی که نگران کننده است بحث تلاطم در بازار ارز است که اگر نتواند در مدت کوتاهی به ثبات برسد حتما بر روی همه بازارهای موازی تاثیر نامطلوب خود را خواهد گذاشت. ولی اگر تثبیت شود می توان امیدوار بود که رونق مسکن ادامه یابد.

تلاطم در بازار طلا، آرامش نسبی در ارز

پیش فروش سکه از ۱۵ بهمن ماه سال جاری و از طریق کلیه شعب بانک ملی در سراسر کشور انجام خواهد شد.  براین اساس، پیش فروش سکه با قیمت های پایین تر از قیمت بازار در موعد ثبت نام برای پیش خرید و در سررسیدهای سه، شش و ۹ ماهه و یک ساله خواهد بود و عموم مردم می توانند با مراجعه به کلیه شعب بانک ملی در سراسر کشور نسبت به واریز وجه و پیش خرید سکه به تعداد مورد نظر اقدام کنند.

این در حالی است که باوجودیکه دلار و سکه، هفته گذشته را با روند کاهشی به پایان رساندند، ولی با این حال هر گرم طلای ۱۸ عیار در بالاترین نرخ خود در سال جاری ایستاد.  دلار هم در هفته گذشته با فراز و فرودهایی همراه بود. در روزهایی مسیر افزایش را طی کرد و در اواخر هفته، جهت معکوس پیدا کرد و کاهشی شد.  

سکه تمام نیز در ماه گذشته (دی ماه) افزایش ۱۲۰ هزار تومانی قیمت را تجربه کرد که علت این افزایش بی سابقه در یک ماه، به دلیل تاثیرپذیری از افزایش نرخ دلار مطرح می‌شود که البته طی روزهای اخیر باتوجه به کاهشی شدن روند قیمت‌ این نوع ارز، قیمت سکه هم حدود ۳۴ هزار تومان کاهش یافت. اما نرخ سکه و دلار در بازار امروز نیز روند نزولی هفته قبل را ادامه داد، به طوری که هر دلار آمریکا ۱۸ تومان و سکه تمام ۳۴ هزار تومان کاهش یافت.

این درحالی است که کارشناسان و سرمایه‌گذاران شرکت کننده در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز با اشاره به ضعف ارزش دلار آمریکا، پیش بینی کردند طلا در هفته جاری به روند افزایشی ادامه دهد.

خداحافظی تخم‌مرغ با گرانی

معاون وزیر کشاورزی از افزایش تلفات مرغ های تخم گذار درپی شیوع آنفلوآنزای طیور خبر داد و گفت: با توجه به این شرایط و افت تولید تخم مرغ در داخل، واردات این محصول ادامه دارد و افزایش هم می یابد. وی با بیان اینکه تعرفه واردات تخم‌مرغ به حداقل خود یعنی پنج درصد رسیده است، ادامه داد: به همه اعلام کردیم که می توانند تخم مرغ از کشورهای مختلفی که مورد تایید سازمان دامپزشکی است وارد کنند. البته این کار با چالش هایی مواجه شده است؛ چرا که اگر تاجران بخواهند از برخی کشورها واردات انجام دهند، قیمت تخم مرغ وارداتی بالاتر از قیمت موجود بازار داخلی تمام می‌شود. به گفته مهرفرد، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در بازارهای اروپایی حدود ۱.۸ تا ۲ یورو در خرده فروشی هاست اما قیمت این محصول در حال حاضر در بازار ایران که با انفلوآنزا دست و پنجه نرم می‌کند ارزان تر است. به گفته او، همه تلاش ها برای تقویت تولید و پیگیری‌ها برای افزایش واردات تخم‌مرغ در این راستا است که مشکلی طی ماه‌های آینده برای بازار این محصول به وجود نیاید.

این اظهارات درحالی مطرح شده که تغییرات قیمت تخم‌مرغ در هفته پایانی دی‌ماه نشان می‌دهد که نسبت به ماه مشابه سال قبل تا ۳۵ درصد افزایش قیمت دارد ولی در مقایسه با هفته مشابه در آذرماه سال جاری ۱۱.۸ درصد ارزان شده است. تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران در هفته پایانی دی‌ماه منتشر کرد، نشان می‌دهد که تخم‌مرغ  نیم درصد نسبت به هفته ماقبل ارزان شد و شانه‌ای بین ۱۲ هزار و ۶۰۰ تا ۱۶ هزار تومان فروش رفت.

خبری از بازنگری در تعرفه واردات خودرو نیست

در حالیکه برخی رسانه‌ها از احتمال بازنگری در تعرفه‌های جدید واردات خودرو خبر داده بودند یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را رد می‌کند. افزایش تعرفه واردات خودرو به ویژه در خودروهای هیبریدی انتقاد برخی واردکنندگان خودرو را به دنبال داشت و آنها عنوان کردند که این اقدام تاثیر منفی بر آلودگی هوا خواهد داشت. در این شرایط در حالی‌که در دو سه هفته اخیر برخی رسانه‌ها از احتمال بازنگری  در تعرفه‌های جدید واردات خودرو سخن گفته بودند یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را رد می‌کند.

توییتر ممنوع است، فعالیت در توییتر ممنوع نیست

وزیر ارتباطات امروز در مراسم اختتامیه اولین همایش سازمان‌های مردم نهاد در شیراز، درباره عضویت خود در شبکه توئیتر افزود: بنابر قانون فعالیت توئیتر در ایران ممنوع شده است چون قانونگذار میتواند حکم بدهد که فعالیت شرکت خارجی در ایران ممنوع شود اما فعالیت ایرانیان در توییتر ممنوع نیست چون هیچ قاضی و هیچ دستگاهی نمی تواند حکم عمومی بدهد مگر اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی باشد. وی با بیان اینکه از فیلترشکن برای ورود به شبکه‌های ارتباطی استفاده نمی‌کند گفت: شرایطی فراهم شده است که برخی افراد و مسئولان با توجه به مسئولیت‌شان می‌توانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.

نفت در سربالایی قیمت

قیمت نفت پس از این‌که رکورد بالای جدیدی را به ثبت رساند روز جمعه با افزایش قیمت بسته شد و تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار رشد هفتگی را به ثبت رساند.  بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۰ سنت یا ۰.۱ درصد افزایش، در ۷۰.۵۲ دلار در هر بشکه بسته شد، در حالی که ابتدای معاملات تا رکورد ۷۰.۸۳ دلار پیش رفته بود. قیمت برنت روز پنج‌شنبه تا رکورد بالای ۷۱.۲۸ دلار که بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۴ بود، صعود کرده بود.

کمبود سیب و پرتقال در میوه شب عید نداریم

رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اعلام اینکه ۸۰ هزار تن پرتقال و سیب برای تنظیم بازار شب عید خریداری می‌شود، ‌ گفت: تاکنون بیش از ۱۹ هزار تن سیب و ۲۷ هزار تن پرتقال خریداری شده است و توزیع میوه‌های ذخیره سازی شده از ۲۰ اسفندماه شروع می‌شود. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شد ۲۰ هزار تن سیب برای تنظیم بازار شب عید خریداری و ذخیره‌سازی شود که تاکنون ۱۹ هزار و ۲۲۲ تن انجام شده است. همچنین برای خرید و ذخیره‌سازی ۶۰ هزار تن پرتقال برنامه‌ریزی کرده بودیم که تاکنون بالغ بر ۲۷ هزار تن پرتقال تامسون شمال خریده‌ایم و تا ۲۹ هزار و ۷۰۰ تنی که برای این نوع پرتقال برنامه‌ریزی شده بود فاصله‌ای نداریم. البته برای خرید و ذخیره سازی پرتقال والنسیا جنوب نیز برنامه‌ریزی‌ها برای ۱۰ هزار و ۸۰۰ تن صورت گرفته و قراردادهای آن منعقد شده که به محض آغاز فصل برداشت انجام می‌شود.

سود سهام عدالت تا پایان سال پرداخت می‌شود؟

تاکنون حدود یک سوم از سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ به مشمولان پرداخت شده است اما اینکه چه زمانی باقیِ سود به حساب مشمولان واریز شود، به این بستگی دارد که شرکت‌هایِ سهام عدالت از تمام هشت ماه فرصت قانونی خود برای نگهداری سود در شرکت استفاده کنند یا خیر. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفته در این مورد با شرکت‌ها وارد مذاکراتی شده است.

واکنش جدی دولتی‌ها به گزارش رییس دیوان محاسبات

گزارشی که به تازگی "عادل آذر" از مغایرت‌های بودجه ۱۳۹۵ در قالب گزارش تفریغ بودجه به مجلس برد، با واکنش‌های بعضا تندی از سوی دولتمردان همراه بود؛ در واقع نظر می‌رسد آنها اصلا توقع چنین گزارشی را نداشتند. دولتی‌ها تاکید دارند آنچه دیوان محاسبات منتشر کرده با واقعیت همخوانی ندارد. گزارش مغایرت‌های بودجه ۱۳۹۵ در بخش های مختلفی قابل تامل بود که به طور ویژه درمورد بخش نفت و فرآورده های آن اعداد و ارقامی وجود داشت که شبهه برانگیز  بود. این گزارش در کنار واکنش رسانه های داخلی در رسانه های خارجی نیز بازتاب‌هایی داشت. سازمان برنامه و بودجه که روز گذشته (جمعه) گزارش مفصلی در قالب توضیح درباره گزارش تفریغ بودجه منتشره دیوان محاسبات اعلام کرده بود، برای امروز(شنبه) نشستی با حضور محمدباقر نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه- و همچنین بیژن زنگنه-وزیرنفت- برگزار کرد تا به ابهامات پاسخ داده شود.

درحاشیه این مراسم هم وزیر نفت تخلف مالی اخیر در بخش مدیریت اکتشاف شرکت نفت را "دزدی" توصیف کرد و گفت، از مجموع بدهی ۳.۵ میلیارد دلاری بابک زنجانی فقط ۲ هزار میلیارد تومان (حدود ۱۳ درصد) به ما منتقل شده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین