|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۱۹۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
عضو شورای اسلامی شهر تهران، با حضور در منطقه ۲۰ و بازدید از برخی منابع آلوده کننده این منطقه، بر آلوده بودن این منطقه تاکید کرد.
 احمد مسجد جامعی به همراه حسن خلیل آبادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران و سید احمد صفوی شهردار منطقه 20 از توقفگاه اتوبوس رانی منطقه، کارخانه آجر نسوز، کارخانه سیمان تهران، محل تفکیک پسماند و کانال‌های آب جاری در این منطقه بازدید کرد.

مسجد جامعی درباره این بازدید اظهار کرد: امروز در منطقه بیست ما به مسائل مربوط به آب، خاک و هوا به مناسبت هفته هوای پاک پرداختیم؛ به دلیل اینکه برخی نقاط در این منطقه شرایط ویژه‌ای که برای آنها پیش می‌آید آلودگی بیشتری نسبت به بقیه نقاط دارند.

وی ادامه داد: ری هم از این موارد بود و منشا این آلودگی‌ها را در این تهرانگردی مورد بررسی قرار دادیم. در منطقه 20 توقفگاه بزرگ اتوبوسرانی در داخل شهر و در نزدیکی محل سکونت شهروندان بود؛ این اتوبوس‌ها گازوئیلی هستند و برای اینکه به ویژه در فصل سرما گرم شوند در همان محل ایستگاه، یک ساعتی ماشین روشن می‌ماند؛ بخصوص در صبح که این موجب آلودگی هوا می‌شود.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: کاری که برای جلوگیری از آلودگی این مناطق باید انجام داد، مساله سوخت و فیلترینگ این وسایل نقلیه است که باید اصلاح شود. پیشنهاد دیگر این است که این توقف گاه‌ها باید حریم و محدوده مشخصی نسبت به اماکن مسکونی یا حساس مانند بیمارستان داشته باشند.

وی سپس با اشاره به بازدید از کارخانه سیمان ری بیان کرد: گزارش‌هایی از نداشتن فیلترینگ در این کارخانه به دست ما رسیده بود که ما حدود 2 سال و نیم پیش از این مکان بازدید کردیم که آن بازدید منشا تصمیماتی شده بود که از فیلترینگ استفاده کنند و سازمان محیط زیست هم به صورت آنلاین آلایندگی این کارخانه را نظارت کند.

مسجد جامعی افزود: تمهیدانی اندیشیده شده بود که تا سال آینده حجم آلودگی در این کارخانه کاهش پیدا کند؛ در عین حال مساله فضای سبز پیرامون را پوشش بدهند. بحثی درباره فضای سبز متناسب با آلودگی هایی که کارخانه ایجاد می‌کند این دقت ویژه‌ای بود که گروه کارشناسی داشت که در گسترش فضای سبز این رعایت شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: علاوه بر آن سیستم‌هایی را پیش بینی کرده بودند برای فیلتریک که برخی از آنها فعال بود و برخی دیگر هم در آینده نزدیک فعال می‌شود.

وی تاکید کرد: گزارش دادند که کارخانه بیست هزار تن روزانه مواد از معادن اطراف به این کارخانه منتقل می‌شود که این حجم جابجایی و انفجارهایی که برای ریزش کوه آنجا روی می‌دهد آلودگی‌هایی دارد که قرار شد راه‌هایی را پیش بینی کنند.

مسجد جامعی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود برج آزادی و کتابخانه ملی با سیمان این کارخانه ساختمان ساخته شده است اما به قول یکی از اهالی کوه های این منطقه برای استخراج سیمان بیشتر در حال از بین رفتن است. کارخانه هم میزان مصرف سیمان پایتخت را بیشتر از تولید خود می‌دانست و می‌گفت اگر این مقداری هم که تولید می‌شود قطع شود آلودگی ناشی از رفت و آمد خودروهای حمل سیمان از شهرها و کارخانه های دیگر به تهران پابرجا است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به بازدید از کارخانه آجر نسوز پرداخت و گفت: بخشی دیگر از آلودگی مربوط به کارخانه آجرنسوز است که بر اساس رای بند 10 ماده 55، اینجا باید از دل شهر جابجا شود که برای این انتقال مهلت 6 ماهه ای خواسته‌اند و تنها یک سوم از فعالیت شان باقی مانده است.

وی درباره تاریخ این کارخانه گفت: بنا به نقلی که وجود داشت این کارخانه مربوط به سال 1313 است و بارها تعمیر و مرمت شده است اما آلودگی‌های مربوط به آجرنسوز را در هوای پیرامونی داشتیم.

مسجد جامعی تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که در مسیر کارخانه‌ها و منابع آلاینده ای مشاهده شد که منشاء ریزگردهایی که ساکنان پایتخت را هرازگاهی آزار می‌دهد تماما خارج از کشور نیست و منشاء بخش قابل توجهی از آن همین منطقه است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: توجه به آلودگی آب بخش دیگری از این تهرانگردی بود که در باب آب‌های مصرفی کشاورزی بود که منشاء آن آب‌های مخلوط به فاضلاب بود و آب‌هایی که از دیگر قنات ها تامین می شد که روستایی‌ها شکایت داشتند که در حفاری‌های مترو، مسیر این قنات‌ها قطع شده است و میزان آب قنات‌ها بسیار کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بخشی هم بود کانال‌هایی که در آب چرخانی برای تصفیه به طرف ورامین می‌برد و بوی نامطبوعی ایجاد کرده بود. در آب‌هایی که به طرف ورامین می رفت، آب‌هایی که مزارع آنجا را آبیاری می‌کرد و آب‌های سرخه حصار که از آنجا رد می‌شد، ما به آلودگی آب برخورد کردیم.

مسجد جامعی سپس به بخش دیگری از این بازدیدها اشاره کرد و توضیح داد: یک بخش دیگر مربوط به نخاله‌های شهری بود؛ از قدیم جایی را در اطراف تهران در دسترس تر از شهرری نداشته و نداریم که کامیون‌ها نخاله‌های ساختمانی را در اطراف ری تخلیه کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قدری پایین تر هم زباله‌های شهری در یک فضای بزرگی در یکی از گودهایی که ناشی از برداشت خاک برای آجرپزی بوده، خانواده‌های زیادی هستند که در شغل تفکیک زباله و عموما افغانی و کم سن و سال هستند و روزانه بین بیست هزار تا چهل هزار تومان دریافت می‌کنند و این کار را انجام می‌دهند و یک وضعیت قابل ترحم و توجهی در این مکان وجود دارد.

وی ادامه داد: این مکان در پیرامون شهر تهران بود اما کاملا به فضای شهر تهران آسیب می‌رساند و مناطقی از این دست که از نبود مدیریت واحد شهری رنج می‌برند و دارای چندین متولی مانند شهرداری، فرمانداری، محیط زیست و جهاد کشاورزی هستند به نقاطی آسیب رسان برای محیط زیست تهران تبدیل شده‌اند.

مسجد جامعی سپس به بازدید خود از تخریب اطراف حرم اشاره کرد و گفت: از تخریب اطراف حرم که حدود بیست سال است انجام شده است بازدید کردیم و طبق آماری که شهردار منطقه ارائه داد بیش از چهارصد پلاک مسکونی مانده که باید تخریب شود. در این بیست سال نه اجازه ساخت و ساز داشتند و نه کسی از آنها این ملک را می‌توانست بخرد. پیش تر هم از این منطقه بازدید داشتیم و این مساله در این منطقه هم منشاء آلودگی‌های بسیاری از جمله گرد و خاک اطراف حرم شده است.

وی درباره علت تهرانگردی با این موضوع توضیح داد: علت اینکه ما در این تهرانگردی که با موضوع خاص محیط زیستی انتخاب شده بود به شهر ری رفتیم این بود که گزارش‌هایی که داشتیم میزان آلودگی در شهرری را بالا نشان می‌داد و ما از این جهت بود که از منطقه بازدید کردیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: آقای خلیل آبادی نماینده شورای شهر که خودشان هم ساکن شهر ری هستند در این تهرانگردی از ابتدا تا انتها حضور فعال داشتند، همچنین شهردار فعلی و سابق منطقه و برخی دیگر از مسئولان شهرری نیز حضور داشتند.

مسجد جامعی بیان کرد: طبق آماری که  خلیل آبادی ارائه دادند تعداد روزهای آلوده در شهرری در منطقه بیست از متوسط تهران بالاتر است و این روزهایی که ریزگرد زیاد مطرح است ما به ریزگردهایی رسیدیم که منشاء محلی دارد و از استان های دیگر یا خارج ایران نمی آید و دست کم انتظار می‌رود برای این ریزگردها که منشاء شهری دارد و حجم آن هم بالاست و مبتلایان به بیماری‌های ناشی از ریزگردها هم آمار بالایی در این منطقه دارند، چاره‌ای اندیشیده شود.

وی اضافه کرد: درباره خاک هم این نکته بود که برای نخستین بار به آن منطقه کاشت برنج صورت گرفته که با اعتراض سازمان محیط زیست مواجه شده که قرار شد بعد از برداشت نخستین محصول، برنج ها مورد آزمایش قرار بگیرند که در صورت آلوده بودن کاشت برنج متوقف شود و برنج‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: همه این مشکلات دارای راه حل است و با برنامه می توان مشکلات این مناطق از محل جمع آوری زباله تا سایر  موارد آلاینده را برطرف کرد اما نکته اول این است که این مناطق و موارد دیده شود؛ چرا که در برخی موارد شاهد هستیم که از اساس این آلودگی‌ها و آلاینده‌ها انکار می‌شود و می‌گویند در شهر همه چیز خوب است.

مسجد جامعی سپس به بازار کاروانسرای قدیمی شهرری رفت و از آنجا بازدید کرد. او در این بازدید نیز عنوان کرد: از این کاروانسرا پیش از این نیز بازدید به عمل آمده بود. خوشبختانه هم این کاورانسرا و هم میدان کوچک بازسازی شده بود اما هنوز کاربری مناسبی نداشت و بیشتر از آن به عنوان انبار استفاده می شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: کارهایی که در بازار و کاروانسرا شده بود کارهای زیبا و جذابی بود و به آن منطقه یک روحی داده بود.

وی سپس به تکیه هاشم آباد که اخیرا دچار آتش سوزی شده بود، رفت و از آنجا بازدید کرد. آخرین مقصد احمد مسجد جامعی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران و بازدید از نمایشگاه عکس دانش آموختگان دانشکده خبر با عنوان «تهرآن شهر من» اختصاص داشت.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین