|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۱۹۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
داستان نظام مدیریتی پوتین-مدودف آن‌قدر مشهور شده است که حتی در بخش‌های کاملا بی‌ارتباط با ساختار سیاسی، مانند ورزش و هنر نیز از آن سخن به میان می‌آید. اما انگار قرار است این چرخش مدیریتی یعنی اینکه یکی از این دو نفر رییس‌جمهور شود و دیگری نخست‌وزیر، در انتخابات ۲۰۱۸ ریاست‌جمهوری تکرار نشود.
 داستان نظام مدیریتی پوتین-مدودف آن‌قدر مشهور شده است که حتی در بخش‌های کاملا بی‌ارتباط با ساختار سیاسی، مانند ورزش و هنر نیز از آن سخن به میان می‌آید. اما انگار قرار است این چرخش مدیریتی یعنی اینکه یکی از این دو نفر رییس‌جمهور شود و دیگری نخست‌وزیر، در انتخابات ۲۰۱۸ ریاست‌جمهوری تکرار نشود.

حال ولادیمر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با حضور در دادگاه قانون اساسی این کشور موضوع استعفای دیمیتری مدودف را مطرح کرد. به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ماسکوفسکی، کامسامولتس پوتین دلیل این اقدام خود را وضعیت بد جسمی مدودف اعلام کرده است. اما تحلیلگران سیاسی و منطقه دلیل این استعفا را امور دیگری بیان می‌کنند.

دیباچه‌ای بر مدودف
دیمیتری آناتولیوویچ مدودف، متولد ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۵ در لنینگراد سن‌پترزبورگ امروزی است. او در دسامبر سال ۲۰۰۷ به‌عنوان نامزد چهار حزب عمده حامی دولت به رهبری روسیه واحد، برای انتخابات ریاست‌جمهوری مارس ۲۰۰۸ روسیه معرفی شد. انتخابی که بلافاصله مورد تایید و حمایت ولادیمیر پوتین و سرگئی ایوانف قرار گرفت. به گزارش همشهری آنلاین، او فارغ‌التحصیل دانشگاه دولتی لنینگراد در سال ۱۹۸۷ است و درجه دکتری خود را نیز در رشته حقوق در سال ۱۹۹۰ از همین دانشگاه دریافت کرد. مدودف از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ در دانشگاه دولتی لنینگراد (سن‌پترزبورگ) به تدریس حقوق پرداخت. او همچنین در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ دستیار آناتولی سوبچاک، شهردار وقت سن پترزبورگ بود. مدودف در نوامبر ۱۹۹۹ به سمت معاون دفتر نخست‌وزیر روسیه گمارده شد و تنها به فاصله چند هفته به‌عنوان معاون دفتر ریاست‌جمهوری روسیه مشغول به کار شد. این دوره همزمان بود با انتصاب پوتین به‌عنوان نخست‌وزیر و پس از آن کناره‌گیری یلتسین و انتخاب پوتین به کفالت ریاست‌جمهوری روسیه. پس از آن مدودف در نقش ریاست ستاد انتخاباتی پوتین، به ساماندهی انتخاباتی پرداخت که پوتین را برای دوره نخست ریاست‌جمهوری راهی کرملین کرد. با پیروزی پوتین مدودف در ژوئن ۲۰۰۰ به‌عنوان معاون رییس‌جمهور انتخاب شد و از اکتبر ۲۰۰۳ نیز مسئولیت دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، پوتین را برعهده گرفت. او از نوامبر ۲۰۰۵ به‌عنوان معاون اول نخست‌وزیر روسیه انتخاب شد تا مسئولیت راهبری بخش‌های کلیدی و مهمی چون ساخت‌وساز و بهداشت را برعهده گیرد. پس از این سمت او کاندیدای انتخابات شد و توانست جایگاه ریاست‌جمهوری روسیه (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲) را کسب کند. در همین زمان او پوتین، رییس‌جمهور پیشین روسیه را به‌عنوان نخست‌وزیر برگزید. پس از گذشت چهار سال و پایان دوره ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیر روسیه خود کاندیدای انتخابات شد و پس از پیروزی مدودف را برای نخست‌وزیری برگزید. پس از این انتخاب تصور می‌شد پیوند پوتین و مدودف محکم‌تر از این حرف‌ها باشد و تا دهه‌های مختلف بازی پوتین-مدودف ادامه یابد. اما پوتین خبر از گسست این رابطه داد و خبر استعفای مدودف را تقدیم دادگاه قانون اساسی کرد.

غرب، استالین و خان اول
در سال ۲۰۰۰ که ولادیمیر پوتین مامور سابق ک.گ.ب در قامت رییس‌جمهور آغاز به کار کرد روسیه افسرده و زخم‌خورده از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی بود. اما پوتین زمانی که به همراه مشاورانش وارد کاخ کرملین شد به خوبی می‌دانست که روسیه از گذشته‌اش شرمگین است. به‌همین‌دلیل بازسازی روحیه ملی برای حرکت به سوی توسعه و مبارزه با پیامدهای ناشی از فروپاشی در راس برنامه‌های پوتین قرار گرفت. درهمین‌راستا از سال‌های نخستین زمامداری‌اش اعلام کرد که فروپاشی ابرقدرت شرق در سال ۱۹۹۰ فاجعه بزرگ قرن بیستم بود. در سال ۲۰۰۸ زمانی که دیمیتری مدودف به‌عنوان رییس‌جمهور روسیه انتخاب شد همه می‌دانستند که رییس واقعی نخست‌وزیری است که به بهانه تداوم دستاوردهایش همچنان در کاخ کرملین باقی مانده است. اما رییس‌جمهور روسیه به نظر می‌رسید تمایل داشت بر قدرت خویش بیفزاید. به گزارش فرارو، او از زمانی که به‌عنوان رییس کاخ کرملین فعالیتش را آغاز کرد روابط روسیه با غرب نسبت به دوره پوتین بهبود یافت. مدودف بعد از مدتی تلاش کرد از سایه اقتدار پوتین خارج شود و در کشوری که با رویکردهای لیبرالی میانه خوبی ندارد از اصلاح نهادهای دموکراتیک سخن گوید. همین رویکرد مدودف باعث شد او به صورت صریح، برخلاف نظر پوتین به نقد استالین و تاریخ جنگ سرد روسیه بپردازد. مجموعه رفتارهای مدودف بسیاری از تحلیلگران سیاسی را بر آن داشت که تلاش‌هایش را برنامه‌ای برای خروج از سایه پوتین بدانند و به عنوان عامل اولیه سرد شدن رابطه این دو سیاستمدار بشمارند.

سارکف و خان دوم
با اینکه دعوا ادامه پیدا کرده بود اما پوتین بر‌اساس قول شرفی که مجله تایم از آن سخن به میان آورد، مدودف را به نخست‌وزیری برگزید. ولی روند اختلافات مدودف و پوتین در سال ۲۰۱۳ باعث استعفای معاون نخست‌وزیر شد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، استعفای «ولادیسلاو سارکف» معاون «دیمیتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه درحالی به امضای «ولادیمیر پوتین» رسید که او که مدعی شده بود دولت فرامین کرملین را به‌طور کامل به اجرا نمی‌گذارد. سارکف کسی بود مدت‌ها در کنار پوتین به‌عنوان مشاور حضور داشت و گروه‌های مخالف پوتین، سارکف را عامل ترقی «مرد یخی» و رسیدن او به پست ریاست‌جمهوری می‌دانستند. اما او در سال ۲۰۱۱ میلادی از کرملین خارج شد و سپس به‌عنوان معاون مدودف به دولت آمد. بسیاری این خروج را به درخواست پوتین می‌دانستند اما بعدها اختلاف این دو شخصیت نمایان شد. ولی مدودف او را در کنار خود نگه‌داشت تا عاقبت مجبور به استعفا شد.

خان سوم؛ از سکولکوف تا دعوای عشقی کرملین
برخی از رسانه‌ها از دعوای عشقی پوتین و مدودف نیز خبر داده‌اند و آن را به‌عنوان «نبرد عشقی کرملین» یاد کرده‌اند. به گزارش انتخاب، در این میان نام‌هایی مانند «یانا لاپیکوا» و «کاتیا شتوکینا» که هر دو عکاس هستند نیز به میان آمده است. با اینکه دولت این خبر را اکیدا تکذیب می‌کند. در کنار این اتفاق نیز پس از انتشار نظریه دادرسی کمیته تحقیقات روسیه (پلیس فدرال) در مورد شرکت «سکولکوف» شایعات گسترده‌ای به راه افتاد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز برخی علت دوری پوتین از مدودف را این مورد دانسته‌اند. این شرکت که متعلق به مدودف بوده مرتکب تخلفات مالی گسترده‌ای شده است و پوتین موجب تعطیلی آن در زمان ریاست‌جمهوری مجدد خود شد. اما در هر صورت و با پذیرش هر یک از این احتمالات (بیمار بودن مدودف، سارکف، علاقه‌اش به غرب، فساد مالی یا دعوای عشقی و. . .) به نظر می‌رسد روسیه در نقطه پایان اسطوره بقای پوتین‌-مدودف باشد. حال باید منتظر ماند «مرد یخی» روسیه با کسی دیگر عهد اخوت می‌بندد یا خیر؟

منبع : وقایع اتفاقیه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین