|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۱۹۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱
جشنواره بیست و دوم فیلم فجر را می توان محفلی مهم و تاثیرگذار در سینمای ایران دانست که آثار با کیفیتی در آن به نمایش در آمد.
 جشنواره بیست و دوم فیلم فجر را می توان محفلی مهم و تاثیرگذار در سینمای ایران دانست که آثار با کیفیتی در آن به نمایش در آمد.

جشنواره فیلم فجر در سال 82 دو فیلم سینمایی «مهمان مامان» داریوش مهرجویی با بازی درخشان گلاب آدینه و حسن پور شیرازی و «دوئل» احمدرضا درویش با بازی پژمان بازغی و کامبیز دیرباز را به سینمای ایران معرفی کرد. مخاطبان سینما هم «مهمان مامان» و هم «دوئل» را مخاطبان پسندیدند. مهرجویی، «مهمان مامان» را از کتابی به همین نام به نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی اقتباس کرده بود. «مهمان مامان» از آن فیلم‌هایی است که زندگی به تمام معنی در آن جریان دارد.

هوشنگ مرادی کرمانی از معدود نویسندگانی است که برخی از آثار ادبی او، اقتباس سینمایی شده‌اند. مثل مجموعه موفق «قصه‌های مجید» به کارگردانی کیومرث پوراحمد، «مهمان مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «خمره» به کارگردانی ابراهیم فروزش، «چکمه» به کارگردانی محمدعلی طالبی و غیره. اما «دوئل» اولین فیلم در حوزه دفاع مقدس بود که در آن به جلوه های ویژه بصری بسیار توجه شد. در سال 82 یکی از پرهزینه ترین فیلم ها «دوئل» بود.

اما یکی از جذابیت های جشنواره بیست و دوم فجر اثر«مارمولک» ساخته کمال تبریزی بود. نمی شود علاقمند به سینمای ایران باشید و «مارمولک» را ندیده باشید. در مورد این فیلم گفته شده که رهبر انقلاب هم این فیلم را دیده اند. کمال تبریزی در سال های بعد از ساخت فیلم، از نامگذاری این اثر به «مارمولک» ابراز پشیمانی کرده بود.

برگزیدگان جشنواره بیست و دوم فیلم فجر
در این جشنواره سه جوان و یک پیشکسوت، جوایز را برای بازیگری از آن خود کردند. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به بهرام رادان برای بازی در فیلم «شمعی در باد»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به کامبیز دیرباز برای فیلم «دوئل»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن نیز به گوهر خیراندیش برای بازی در فیلم «رسم عاشق کشی» و جایزه نقش مکمل زن نیز به مریلا زارعی برای بازی در فیلم «سربازهای جمعه» رسید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین