|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۱۹۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
تعلیم الهی با تعلیم انسان‌ها و گفت‌و‌شنود ما تفاوت است به طوری که خداوند آدم را جام جهان نما قرار داد و هرچه که باید یاد می‌گرفت را در وجودش گذاشت لذا انسان ظرف عالم است.
 امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: در دوران شاه، دانشگاه ما هیچ بهره‌ای از دین نداشت و از نظر علمی نیز هیچ گره‌ای برای کشور باز نکرد، استعداها را به خارج از کشور می‌بردند تا نوکری کنند.

 آیت‌الله کاظم صدیقی صبح امروز در همایش «دانشگاه اخلاق‌مدار با رویکرد اخلاق و منش استادی» که در مجتمع فرهنگی و آموزشی امامت مشهد برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم انسان را نماینده خدا معرفی کرده و حضرت آدم به‌عنوان اولین انسان نماینده مطلق بوده که تمامی اسماء الهی در او منعکس بوده است.

وی افزود: تعلیم الهی با تعلیم انسان‌ها و گفت‌و‌شنود ما تفاوت است به طوری که خداوند آدم را جام جهان نما قرار داد و هرچه که باید یاد می‌گرفت را در وجودش گذاشت لذا انسان ظرف عالم است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ما اعتقاد داریم پیغمبر ما اول مخلوق و شجره طیبه‌ای بوده که تا ابد همه عالم، ثمرات وجود نازنین اوست، گفت: ما اگر می‌توانستیم از قفس زمان و حبس مکان خارج شویم خود را جهان شمول می‌دیدیم بنابراین این اعتقاد شیعه که وجود امام زمان(عج) همه‌جا حضور دارند اعتقادی منطقی است نه احساسی در واقع منظور وجود برزخی ایشان است همانطور که امام رضا(ع) و شهدا با شهادتشان محدود نشدند وجود ایشان همه جا حضور دارد.

صدیقی با اشاره به اینکه اولین تکلیف انسان خودشناسی است، تصریح کرد: بسیاری از ما به درون خود توجهی نداریم و از خود بیگانه هستیم درحالی که اگر انسان خود را پیدا کند خدا را پیدا کرده است چرا که ما از روح خدا هستیم و باید روح‌الله شویم.

وی ادامه داد: یکی از فواید خودشناسی شناخت ارزش خود و زمانی است که انسان پشت سر گذاشته است که اگر انسان ارزش خود و زمانش را بداند خود را ارزان نمی‌فروشد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه خودیابی دومین تکلیف انسان است، گفت: جسم ما اکنون در کنارهم است اما سوال این است که ما حقیقتاَ کجاییم و کجایی هستیم؟ ما در درآمدها و حب و بغض‌های خود همراه چه کسی هستیم؟ در فضای خداپرستان نفس می‌کشیم یا میان پول‌پرست‌ها، جریان‌پرست و حتی علم‌پرست‌ها؟ امثال بنده خدا پرستم یا منبرپرست؟ در نماز، توجه به خود دارم یا خدا؟ نماز برای این است که انسان خداوند را ببیند.

صدیقی با بیان اینکه انسان با انگیزه‌های خود محشور می‌شود، گفت: اگر در صورت عمل، روح نباشد ارزش ندارد و ریا است. انسان‌های قدرت طلب کارهای خیر می‌کنند تا رأی بیاورند و در فضایی در خزانه را باز می‌کنند که رأی بیاورند این ارزشی ندارد و ارزش انسان به نیت‌های او است.

وی خاطرنشان کرد: طبق آیات قرآن کریم تکلیف سوم انسان این است که خود را بسازد بنابراین چشم خود را به دیگران ندوزید بلکه خودتان ارزش جامعه و تاریخ شوید و برای این کار باید خود را بسازید.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه انقلاب کردن و انقلابی شدن مشکل است اما انقلابی و پاک ماندن سخت‌تر است، افزود: در دوران شاه، دانشگاه ما هیچ بهره‌ای از دین نداشت به طوری که دانشگاه تهران مسجد داشت اما نمازخوان نداشت و در آن بسته بود و از نظر علمی نیز هیچ گره‌ای برای کشور باز نکردند و اگر استعدادی بود به خارج از کشور می‌بردند تا نوکری آن‌ها را کنند اما در این 40 سال کشور ما توانست هسته‌ای شود البته درست است که مسئولان ما به‌خاطر منافع دنیوی در این زمینه شتاب‌زده تسلیم شدند.

صدیقی خاطرنشان کرد: شهدای هسته‌ای به دانشگاه قداست بخشیدند آنان نه تنها افتخار کشور ما بلکه افتخار تاریخ هستند چرا که آیت‌الله دستغیب اگر شهید می‌شود به‌عنوان یک آخوند به شهادت می‌رسد اما شهادت دکتر علی‌محمدی نشان می‌دهد دین و علم با هم آشتی کردند و به این حقیقت دست پیدا کردیم که علم و دین قابل تکفیک نیست و باهم هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین