|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۹۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
«شاخه زیتون»؛ این نامی است که رجب طیب اردوغان برای عملی کردن رویای نظامی جدیدش برگزیده است. گفته بود پیش تر از این ها که بنا دارد وارد سوریه شود. حالا که داعش کمرنگ شده ، ترک ها دوباره چشمانشان به کردها دوخته شده است.
«شاخه زیتون»؛ این نامی است که رجب طیب اردوغان برای عملی کردن رویای نظامی جدیدش برگزیده است. گفته بود پیش تر از این ها که بنا دارد وارد سوریه شود. حالا که داعش کمرنگ شده ، ترک ها دوباره چشمانشان به کردها دوخته شده است.
 
سعید سبحانی در نامه نیوز نوشت: نظامیان ترک اوایل هفته با عبور از حریم هوایی سوریه مواضع نیروهای وابسته به یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) را مورد حملات هوایی سنگین قرار دادند. تانک ها و خودروهای زرهی ارتش ترکیه هم روز یکشنبه با عبور از گذرگاه مرزی استان "کیلیس" با شهر "اعزاز" در سوریه برای پیشبرد فاز زمینی عملیات وارد خاک این کشور شدند.

نکته اما این است که ارتش ترک ها در این عملیات تنها نیستند.چند روز قبل از این عملیات، ارتش ترکیه هزاران نفر از نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه (یکی از گروه‌های معارض دولت اسد) را در شهر اعزاز و نیز استان حتای در مرز سوریه مستقر کرده بود تا عِفرین از نواحی شرقی، شمالی و غربی عملاً محاصره شود.

عملیاتی ضربتی که دامنه واکنش ها به آن حتی به شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده است . برخی می گویند ایران و روسیه به ترک ها چراغ سبز نشان داده اند اما هم ایران و روسیه به صورت رسمی اعلام کرده اند که نگران اند و مخالف.

روایت یک جنگ جدید
 
خبرگزاری آناتولی مدعی است که آمریکا از آوریل 2016 بدین سوی سلاح‌ها و تجهیزانی همچون راکت‌اندازهای دوربرد، سکوی پرتاپ موشک، خمپاره‌های 80 و 120، نارنجک‌انداز MK19، سلاح انفرادی M4 Cabrine و M16، موشک ضدتانک تاو BGM-71، خودروی نظامی Humwee، نفربر زرهی Cougar، پهباد و همچنین موشک ضدتانک جاولین FGM-148 که تاکنون از فروش آن به ترکیه طفره رفته را در اختیار گروه پ.ی.د/پ.ک.ک گذاشته است.رسانه های غربی می گویندشمار نیروهای ترک شرکت کننده در این عملیات مشخص نیست اما حدود ۲۵ هزار نفر از نیروهای «ارتش آزاد سوریه» در حمایت از ترکیه در این حملات شرکت دارند.

ورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه روز جمعه در رسانه‌های این کشور اعلام کرد که عملیاتِ از پیش طراحی شدۀ شاخۀ زیتون، به دنبال «نابودی نیروهای شبه‌ نظامی یگان‌های مدافع خلق» است.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز پیش‌تر هدف از آغاز این حمله را «پاک‌سازی تروریست‌ها» و ایمن سازی مرزهای جنوبی ترکیه اعلام کرده بود.به گفتۀ بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه هدف از این عملیات ایجاد یک «منطقۀ امن» تا ۳۰ کیلومتری عمق خاک سوریه است.، شواهد حاکی از آماده شدن ترکیه برای حمله به «کانتون-در دره محلی-عفرین» واقع در غرب فرات و همچنین سرگرم آماده‌ سازی یک ارتش ۲۲ هزار نفری، مرکب از گروه‌هایی نظیر جیش‌الحر (مخالفان دولت سوریه) است.

یورونیوز در تحلیلی در این مورد نوشته است :«به نظر می‌رسد تصمیم برای آغاز این عملیات پس از آن گرفته شده است که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد به نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از مبارزان کرد و عرب برای ایجاد یک «نیروی امنیتی مرزی» متشکل از ۳۰ هزار سرباز کمک خواهد کرد. یگان‌های مدافع خلق، ستون فقرات «نیروهای دموکراتیک سوریه» به شمار می‌رود. نیروهای دموکراتیک سوریه، تا کنون با پشتیبانی آمریکا در نبرد علیه داعش شرکت داشته‌اند و آمریکا این نیروها را موثرترین نیرو در مبارزه با داعش توصیف کرده است. جنگجویان عمدتا کرد نیروهای دموکراتیک سوریه، در ماه‌های گذشته موفق به تسخیر رقه، پایتخت داعش در سوریه شدند. این گروه همچنین با پیشروی سریع در استان دیرالزور، مانع تسلط کامل نیروهای ارتش سوریه و متحدانش بر این استان نفت‌خیز و استراتژیک در مرز عراق شدند. ترکیه با این توجیه که آمریکا به کمک کردهای «تروریست» به دنبال تشکیل «ارتش ترور» در شمال سوریه است، عملیات «شاخۀ زیتون» را آغاز کرد.ترکیه معتقد است که «ی پ گ» با حزب کارگران کردستان «پ ک ک» ارتباط دارد. دولت ترکیه از چند ماه پیش تهدید کرده بود که عفرین و دیگر شهرهای سوریه در صد کیلومتری مرز این کشور را از کردها پاک خواهد کرد.»
 
موافقان و مخالفان
 

مثلث کردها در سوریه


 
کردستان سوریه ،بخش کردنشین در شمال خاوری، شمال و شمال باختری سوریه است که بخشی از استان‌های حسکه، رقه و حلب را در بر می‌گیرد..مساحت آن ۱۸٬۳۰۰ کیلومتر مربع.یا ۳۱٬۶۵۰ کیلومتر مربع یا ۴۲٬۵۹۱ کیلومتر مربع (شامل شصت درصد زمین‌های کشاورزی سوریه) تخمین زده می‌شود.

این منطقه  تحت سیستم سیاسی خودمدیریتی دموکراتیک غرب کردستان درآمده و به سه واحد سیاسی با نام‌های کانتون جزیره، کانتون وبانی و کانتون عفرین تقسیم شده‌است.
 
شمار زیادی از کردهای سوریه نیز در شهرهای بزرگ، مانند حلب و دمشق زندگی می‌کنند. بر طبق برخی از آمارهای سازمان ملل متحد کردها حدود ۱۸ درصد از کل جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند. کردها همواره از سوی فرمانروایان حزب بعث سوریه نابود شمرده شده‌اند. کردها، (همانند ترکیه و عراق)، بزرگ‌ترین گروه اقلیت نژادی در سوریه نیز هستند. با آنکه کردهای سوریه نزدیک به ۱۸ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، اما دچار محرومیت هستند و بیشترین ظلم‌ها در حق آنان انجام شده‌است. (آمار سیا اقلیت‌های غیر عرب جمعیت سوریه (با جمعیت ۲۱٬۷ میلیون) را ۹٬۷٪ می‌داند و آمار وزارت امور خارجهٔ آمریکا، ۹ درصد جمعیت سوریه را کرد می‌داند)

بیشتر کردهای سوریه سنی شافعی هستند؛ اما اقلیت‌هایی نیز از علویان و ایزدیان نیز در میان آن‌ها وجود دارند. کردستان سوریه از سه کانتون (ار شرق به غرب) جزیره، کوبانی، و افرین تشکیل می‌شود. کردستان سوریه از سوی دولت سوریه به عنوان خودگردان به رسمیت شناخته نمی‌شود از طرفهای درگیر در جنگ داخلی سوریه است.

عفرین کجاست ؟


 
عفرین از شهرهای شهرستان عفرین استان حلب در سوریه است. این شهر شمال باختری‌ترین شهر سوریه است. که دارای ۳۶۶ روستا بوده به وسعت ۲٫۰۳۳ کیلومتر مربع است که حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد ودر اطراف شهر عفرین حدود ۴۶۰ هزار نفر در ۷ منطقه ساکن هستند. منطقه عفرین در جریان جنگ سوریه به‌طور کامل تحت تسلط کردستان سوریه درآمد.

این شهر در کوه‌پایه جای گرفته‌است و رود عفرین از کنارش می‌گذرد. بلندترین کوه این منطقه کوه هواره هست که بلندی آن از سطح دریا ۱۲۰۰ متر هست.این منطقه بعد از جگ داخلی کشور سوریه از سال ۲۰۱۲ توسط نیروهای کرُد به عنوان کانتون عفرین اسم گزاری شد. کلیه اختیارات اداری و سیاسی این منطقه توسط نیروهای کرُد انجام می‌گیرد.اکثر مردم این منطقه شافعی هستند به استثناء چند روستا که ارمنی و حنفی هستند.صنعت‌های مرتبط با پرورش زیتون مانند استخراج روغن زیتون و ساخت صابون زیتون در این شهر رونق دارد.شهر عفرین از سرسبزترین شهرهای سوریه است و دارای بوستان‌های زیادی است. کوهستانی بودن این شهر بر گیرائی طبیعی آن می‌افزاید.عفرین با شهرهای ختای و کیلیس ترکیه هم مرز است و به کوه های آمانوس ختای راه دارد.

کو‌های عفرین به عنوان ادامه کوه های آمانوس در ختای ترکیه سد دفاع طبیعی آن محسوب می شود. اشراف جغرافیایی عفرین، به گروه های تروریستی اجازه می دهد تا بخش بزرگی از استان کیلیس و بخشی از ختای در تیررس آتش آنها قرار گیرد.

منطقه اتصال رشته کوه‌های عفرین و آمانوس در ختای با مسیرهای پرفرازونشیب شاهد نفوذ پ. ک .ک است. ترک ها مدعی هستند که از عفرین به کرات به سمت کیلیس و ختای شلیک می شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین