دولت مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س) با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی توسط انتشارات عروج منتشر میشود.
پایگاه خبری جماران در این باره نوشت: دولت مطلوب از دیدگاه امام خمینی(س) با مقدمه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی و به کوشش علی داستانی بیرکی توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر میشود.
حجتالاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی مقدمه کوتاهی برای این اثر نگاشتهاند که در ادامه میآید:
نزدیک به دو سده است که در ایران عزیز جنبش و حرکتی از متن وجدان، آگاهی و اراده مردم (ملت) برآمده است و در انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(س) اوجی شکوهمند یافته و همچنان ادامه دارد.
مردم این مرز و بوم که از استبداد، استعمار و عقبماندگی سخت رنجیده بودند با کسب آگاهی، خود را به قلّهای نزدیک میکنند تا پرچم آزادی، استقلال و پیشرفت را بر آن بکوبند. امتیاز انقلاب اسلامی در این است که این خواست تاریخی را با هویت تاریخی – فرهنگی ملت همسو کرده است و توانسته است بر مبنای دین حرکت به سوی این سه مقصد گرانقدر جهت بدهد و شوری شگفت انگیز در تاریخ ما پدید آورد.
به نظر من جهت دادن خواست و حرکت مردم به سوی «جمهوری اسلامی» هم نشاندهنده درک درست امام از تاریخ و مقتضیات آن، هم حکایتگر بینشی است از اسلامی که در جهان معاصر نیز میتواند گرهگشا باشد.
در نظر امام جمهوری اسلامی به همان معنی است که در جهان هست و البته میتواند با اسلامیت جمع شود و اساساً، اسلامی که در انقلاب ما ارائه شد اسلامی است فرا خواننده مردم به حاکمیت و سرنوشت خود که بنیاد جمهوریت هم هست.
ابهام آفرینی در مورد ترکیب جمهوری اسلامی، از سوی دو قطب مخالف در مبنا و هدف اما همسو در پندار ناسازگاری دین و دمکراسی، از مشکلات امروز ما است.
آنچه از مجموعه بیانات و مواضع حضرت امام برمیآید این است که این دو امر نه تنها باهم ناسازگار نیستند بلکه در عرصه حیات اجتماعی و با توجه به شرایط تاریخی و اعتقادی و نیازهای جامعه، یکی بدون دیگری نمیتواند پایدار شود.
امیدواریم که تلاش ارجمند عزیزان در تبیین نظرات امام در باب حکومت و بخصوص رفع این ابهام ویرانگر، عظمت پیشنهاد جمهوری اسلامی به ملت که مورد تأیید قاطع قرار گرفت، تبیین و منتج به این شود که دین را به گونهای ببینیم که با مقومات جمهوریت ناسازگار نباشد و جمهوریت را چنان بنگریم که در برابر دینداری قرار نگیرد.
جمهوریت را باید همان طور برطبق اصول آن دید اگر بخواهیم آن را براساس مصلحت و تطبیق سازی با چیز دیگری مانند دین ببینیم این یعنی تغییر ماهیت جمهوریت و آن دیکر جمهوری نیست
اگر آنرا به خاطر این واین را به خاطر آن تغیر دهیم هر دو ماهیت شان و در نتیجه اهدافشان تغییر می کند و می شود
همین آشی که داریم می خوریم
اما می توانستیم از همان اول حکومت اسلامی ایجاد کنیم که زودتر وبهتر به ارمانهایمان برسیم چون اسلام را خوب می شناختیم اما جمهوری را خوب نمی شناختیم