|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۱۹۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
‌کارشناس و مدرس امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه با اشاره به گسترش بیماری‌هایی مانند اسهال و مسمومیت های غذایی در فصل تابستان، یکی از مهم ترین عوامل بروز مسمومیت‌های گوارشی در این فصل را عدم رعایت بهداشت مواد غذایی و نگهداری صحیح آنها عنوان کرد.

شهریار نوری الاصل تصریح کرد: بیشتر مسمومیت‌های غذایی بر اثر مصرف غذاهای آلوده، نپخته و مانده ایجاد می‌شود.

به گفته نوری الاصل، دمای 20 تا 40 درجه در فصل تابستان بهترین دما را برای رشد میکروب‌ها در مواد غذایی ایجاد می‌کند که برای جلوگیری از رشد میکروب‌ها می‌توان از یخچال، فریزر‌ یا جوشاندن، ترشی انداختن، نمک سود کردن و خشک کردن مواد غذایی کمک گرفت.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: دست‌های آلوده قبل از صرف غذا عامل مهمی برای مسمومیت‌ها‌ست که به همین جهت توصیه می‌شود افراد حتما قبل از صرف غذا دست‌های خود را با آب و صابون بشویند.

نوری الاصل استفراق، تهوع، سردرد، اسهال، تب و لرز و کاهش آب بدن را از جمله علائم مسمومیت‌های غذایی عنوان کرد.

وی افزود: به منظور درمان اولیه مسمومیت می توان از مخلوط آب لیمو و آب و نیز چای دارچین استفاده کرد.

این کارشناس هلال احمر اظهار کرد: به منظور رفع معده درد به هنگام مسمومیت‌های غذایی می‌توان با گذاشتن کیسه آب گرم بر روی شکم درد معده را کاهش داد.

نوری الاصل با اشاره به کاهش پتاسیم در مسمومیت‌های غذایی، اظهار کرد: به منظور جبران پتاسیم از دست رفته می‌توان آن را با خوردن موز جبران کرد.

وی استفاده از سرم غذایی یا O.R.S را در جهت جبران آب بدن کافی دانست و اظهار کرد: برای این کار باید یک بسته O.R.S را در یک لیتر آب معادل چهار لیوان آب جوشیده سرد شده حل کرد و سپس جرعه جرعه آن را مصرف کرد.

نوری الاصل توصیه کرد: افراد به جهت پیشگیری از ابتلا به مسمومیت های غذایی بهتر است از مصرف قارچ های کوهی، میوه با پوست، مواد لبنی محلی، آب چاه، قنات و مزارع خودداری کرده و هنگام مسافرت غذاهای آماده و غیر بهداشتی را از دستفروشان و دوره گردان خریداری نکنند و از صرف غذاهای سرد و سالاد در رستوران‌های بین راهی جدا خودداری کنند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال احمر استان کرمانشاه خاطر‌نشان کرد: ضروری است افراد هنگام استفاده از کنسرو به تاریخ انقضاء و یا برآمده نبودن قوطی کنسرو دقت کرده و قبل از مصرف آن را به مدت 20 دقیقه در آب بجوشانند تا دچار مسمومیت سم بوتولیسم نشوند.

وی همچنین توصیه کرد: افراد به جهت اطمینان از سالم بودن تخم مرغ باید آن را در آب بیندازند، زمانی که تخم‌مرغ ته نشین شود سالم و در غیر این صورت فاسد شده است.

نوری الاصل در پایان توصیه کرد: افراد هر زمان که احساس کردند آب و یا غذای آلوده مصرف کرده‌اند، می‌توانند بلافاصله شربتی از آبلیمو، شکر و آب سرد تهیه کرده و مصرف کنند تا دچار مسمومیت غذایی نشوند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین