امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
باتوجه به ثابت بودن ارزش پی، تکرار نتایج بسیاری از تحقیقات علمی توسط همان گروه تحقیقاتی یا گروه دیگری از پژوهشگران، سخت یا حتی غیرممکن است.

یکی از مسائل موجود در آزمون فرض های آماری، ارائه یک معیار برای پذیرفتن یا رد کردن فرض است. یکی از این معیارها، سطح معنی داری، ارزش p یا p-value است.

حدود نیم قرن است که ارزش پی 0.05 تعیین شده است. تا اواسط سال 2017 این مقدار پذیرفته شده بود؛ اما به تازگی تعدادی از دانشمندان برجسته جهان مخالفت خود را با ثابت بودن این مقدار اعلام کرده اند.

این دانشمندان معتقدند که درصورت عدم اصلاح ارزش پی، با مشکل نوظهوری به نام بحران تکرارپذیری (replication crisis) مواجه می شویم؛ به این معنا که تکرار نتایج بسیاری از تحقیقات علمی توسط همان گروه تحقیقاتی یا گروه دیگری از پژوهشگران، سخت یا حتی غیرممکن است.

در بسیاری از زمینه ها، از روانشناسی تا انکولوژی، دانشمندان درحال تلاش برای اثبات این مسأله هستند که نتایج آزمایش های تأثیرگذار، باید قابل تکرار باشند.

دانیل لاکنز (Daniël Lakens)، پژوهشگر دانشگاه صنعتی آیندهوون (هلند)، یکی از 88 دانشمندی است که معتقد است، در شرایطی که حوزه های علم بسیار متنوع هستند، چرا همواره ارزش پی واحدی تجویز می شود؟

این دانشمندان از کاهش ارزش پی دفاع کرده و معتقدند که این مقدار باید به جای میزان پذیرفته شده 0.05، کمتر از 0.005 باشد.

از لحاظ تئوری، کاهش ارزش پی به این نیاز دارد که محققان، شرایط آزمایش سخت تری را رعایت کنند تا پژوهش از لحاظ آماری قابل توجیه باشد. این کار راهی برای کاهش نرخ نتایج یافته های مثبت کاذب و بهبود قابلیت تکرارپذیری علم است.

مقاله این دانشمندان برای انتشار در مجله Nature Human Behaviour پذیرفته شد