نیمه آبان سال گذشته بود که نخستین نشست کارگروه سینمایی با موضوع "پخش و نمایش" با دبیری محمد مهدی دادگو و با حضور حجتالله ایوبی برگزار شد و پس از آن هم نشستهای دیگری تشکیل شدند که در اولین جلسه هر کدام از این کارگروهها تعدادی از سینماگران دعوت شده، به طرح مباحث روز سینما و مشکلات موجود پرداختند.
به این ترتیب در فاصله زمانی کوتاهی، نشست کارگروههای "پخش و نمایش"، "تولید و حمایت از فیلمسازی"،"سینمای خانگی"و "فعالیتهای بینالمللی سینمای ایران" به قصد همفکری و هماندیشی با فعالان و دستاندرکاران سینما در سازمان سینمایی برگزار شد.
از برآیند صحبت افراد حاضر در این جلسات و نیز آنچه ریس سازمان سینمایی مبنی بر تصمیم به تشکیل کارگروههای جدیدتر در سازمان مطرح کرد، این انتظار وجود داشت که جلسات این کارگروهها ادامه داشته باشد.
در این راستا حتی خبرهایی آبان ماه منتشر شد که سازمان سینمایی در تدارک دور دوم برگزاری این کارگروهها و نیز نشست بزرگ هماندیشی سینمای ایران در آینده نزدیک است که اطلاعرسانی میشود اما اتفاقی نیافتاد.
اما تاکنون خبری از دور دوم این نشستها انتشار نیافته است و محمد مهدی دادگو دبیر این نشستها نیز که مقیم کانادا است، چند ماهی است که از ایران رفته است.
در ادامه برای پیگیری بیشتر از ماجرای این کارگروهها خبرنگار ایسنا از چند تن از سینماگرانی که در آن نشستها حضور داشتند، جویای ادامه برنامهها شد که برخی ترجیح دادند صحبتی نکنند و همچنین از ادامه روند برگزاری این کارگروهها هم ابراز بیاطلاعی کنند اما معدود سینماگرانی هم حاضر به مصاحبه شدند که در ادامه میخوانیم:
دوستان حرفهای انباشته شدهشان را مطرح کردند
سید جمال ساداتیان با بیان اینکه اطلاعی از برگزاری جلسه جدید این کارگروهها ندارد، گفت: اولین نشستهایی که برگزار شد، فقط در همین حد بود که دوستان حرفهایشان را که انباشته شده بود، مطرح کنند و بیشتر طرح موضوع شد.
این تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه نشستها قاعدتا باید ادامه پیدا میکرد، تاکید کرد: جلسههای برگزار شده به جمعبندی نرسیدند و فقط مسائل مختلف در آنها مطرح شدند.
انتخاب واژه "کارگروه" صحیح نبود
ابوالحسن داودی نیز درباره برگزاری این کارگروهها به ایسنا گفت: از آنجا که در زمان تشکیل این نشستها، رئیس سازمان سینمایی تازه، وارد سینما شده بود بنابراین گروههای مختلف را جمع کردند تا مسائل سینما مطرح شود. در واقع تلاش شد معلومات دوستان جدید در سازمان سینمایی بیشتر شود، به همین دلیل با توجه به ادامه پیدا نکردن جلسات به نظر میرسد انتخاب واژه «کارگروه» چندان صحیح نبوده است.
او ادامه داد: معنای کارگروه این است که گروه به طور مداوم در جریان انتقال مداوم آسیبها و اتفاقات سینما باشد و در تصمیمگیری نسبت به آنها نقش مداومتری داشته باشد، چرا که تنها با یک جلسه نمیشود لفظ «کارگروه» را برای چنین برنامهای برگزید.
کارگردان «زادبوم» با اشاره به اینکه در جلسه اول این کارگروهها اطلاعات، گلایهها و اشکالات مطرح شد و رئیس سازمان سینمایی در جریان آنها قرار گرفت، افزود: آقای دادگو که دبیری این کارگروهها را برعهده دارد، مقیم کاناداست و در سال یکی دو ماه به ایران میآید و طبعا چند سالی است که در جریان مسائل مختلف سینما نیست به همین دلیل شاید انتخاب او به عنوان دبیر این جلسات خیلی مناسب نبود.
انتقاد از محافظهکاری برخی سینماگران
او با تأکید بر اینکه باید کسی انتخاب میشد که در تمام این سالها دستی بر آتش داشته باشد، از سینماگرانی هم که در آن جلسات حضور داشتند اما برای طرح انتقادهای خود محافظهکاری میکنند یا مایل به انتشار آنها نیستند گلایه کرد.
اطبایی هم که در جلسه نخست کارگروه بینالملل سینمای ایران حضور داشت، با اشاره به اینکه جلسه دیگری از این کارگروهها برگزار نشده است، گفت: با انتشار دفترچه سیاستهای سازمان سینمایی و اعلام تشکیل شورای بینالمللی سینما شاید قرار است که مباحث مربوط به سینمای بینالملل در این شورا پیگیری شود.
او همچنین یادآور شد: بخشی از بحثها و پیشنهاداتی که در جلسه کارگروه مطرح شد، در دفترچه سیاستها قید شده است.
برخی سینماگران هم معتقدند که طبق معمول نتیجهای از برگزاری چنین نشستهایی بیرون نیامده در حالی که حتی قرار بوده مسائل طرح شده به صورت کتبی برای آنها ارسال شود. ضمن اینکه با ادامه نیافتن این نشستها اینطور گمانهزنی میشود که هدف فقط این بوده که مسوولان جدید سازمان سینمایی با مسائل سینما آشنا شوند درحالیکه این کارگروهها در درازمدت میتوانست نتیجهبخش باشد اما ظاهرا یا جوابی از جلسات گرفته نشده یا اینکه مدیران گرفتار کارهای دیگر شدند و کارگروهها فراموش شدهاند.
تمام این بحثها در حالی است که دفترچه سیاستهای سازمان سینمایی چندی قبل منتشر شد که برخی سینماگران نقدهایی را نسبت به آن وارد میدانند و گلایه دارند که چرا پیش از انتشار با آنها مشورت نشده است اما قرار است با وجود انتشار مثلا تشکیلاتی همچون خانه سینما، نقطهنظراتشان را اعلام کنند اما مشخص نیست که آیا اظهارنظر آنها تغییری در این سیاستهای منتشر شده ایجاد میکند یا خیر؟!