|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۱۹۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
البته سوال کریمی قدوسی از از وزرا امری طبیعی و با هدفی مشخص است اما آنچه جلب توجه می‌نماید نامه بسیح دانشجویی دانشگاه‌های کشور است که استحکام ادله را به او نشان داده است. در قسمتی از این نامه آمده: «به عنوان دانشجویانی که خیر نظام اسلامی و شما را می‌خواهیم می‌گوییم که نمایندگان محترم مجلس منابع خبری خود را از حیث گرایش‌ها گسترش دهند.» اکنون اصولگرایان در مقابل یکدیگر چه واکنشی خواهند داشت؟
شاید خوشبین‌ترین عضو جبهه پایداری نیز فکر نمی‌کرد که سوال محمدجواد کریمی قدوسی از وزیر اقتصاد به جایی برسد که بسیج دانشجویی برخی دانشگاه‌های کشور موضوعاتی را مطرح کنند که برای این او ناخوشایند باشد و اساسا اظهارات و منبع سخنان نماینده دلواپس مشهد را زیر سوال ببرند. البته سوال کریمی قدوسی از از وزرا امری طبیعی و با هدفی مشخص است اما آنچه جلب توجه می‌نماید نامه بسیح دانشجویی دانشگاه‌های کشور است که استحکام ادله را به او نشان داده است. در قسمتی از این نامه آمده: «به عنوان دانشجویانی که خیر نظام اسلامی و شما را می‌خواهیم می‌گوییم که نمایندگان محترم مجلس منابع خبری خود را از حیث گرایش‌ها گسترش دهند.» اکنون اصولگرایان در مقابل یکدیگر چه واکنشی خواهند داشت؟

گل به خودی

دلواپسان برای هجمه و تخریب دولت ماه، هفته، روز و ساعت نمی‌شناسند و هر زمان که بخواهند به دولت حمله می‌کنند. گرچه آنها بعضا بدون سند و مدرک و روی هوا هم اتهام می‌زنند چون اساسا غرض قانع شدن و تنویر افکار عمومی نبوده بلکه تاخیر و انداختن در کار و چوب لای چرخ دولت گذاشتن است. این استراتژی از چند جهت هدایت می‌شود، از سویی دلواپسانی که بیرون از دولت نقش اپوزیسیون دولت را بازی می‌کنند و هر جا می‌نشینند به تخریب دستاورد‌ها و عملکرد دولت روحانی می‌پردازند. از این رو تفاوتی نمی‌کند که جلیلی برجام را بکوبد یا قالیباف با توهم 4درصدی‌ها دولت را تخریب کند. مقصود این است که صرفا عملکرد دولت تحت‌الشعاع حرکات ایذایی و مخرب مخالفان دلواپس قرار گیرد. پرده دیگر از عملکرد دلواپسان که شاید بتوان آن را مهم‌تر دانست دلواپسان بهارستان‌نشین هستند. آنها که به مجلس راه یافته‌اند ماموریت دارند تا به تخریب دولت از درون مجلس بپردازند و یکی از آنها محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد است که هر بار به لطایف‌الحیل به یکی از ارکان دولت، وزرا، معاونان یا بعضا خود رئیس‌جمهور مطالبی را نسبت می‌دهد. البته این بار دست تقدیر موجب شده تا سخنان نماینده مشهد دستاویز خود اصولگرایان شود تا او را به چالش بکشند.

سوال دردسرساز

اواخر ماه گذشته بود که نماینده مشهد و کلات در ارتباط با سوالی از وزیر اقتصاد درباره واردات کالا از طریق کانال سبز در گمرگ طرح سوال از وزیر را در مجلس کلید زد. کریمی قدوسی که در این مساله ید طولایی دارد درکاربرگ سوال از وزیر برای اعلام وصول نوشته بود، کانال سبز گمرک برای چه کالاهایی تعریف شده و چند درصد واردات از طریق کانال سبز انجام می‌شود؟ وی در گفت‌وگو با رسانه‌ها خطاب به کرباسیان اذعان داشت: «کانال سبز در نظام گمرکات برای وارداتی در نظر گرفته شده که تمام جزئیات و کیفیت آن مانند مواد پتروشیمی روشن است.» این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در سطح دنیا حداکثر 30 درصد واردات از کانال سبز انجام می‌شود، افزود: «این در حالی است که در زمان ریاست کرباسیان بر سازمان گمرکات کشور اجازه می‌داد تا 70 درصد کالاهای واردات از کانال سبز که هیچ گونه بازرسی و بازدید کارشناسی در قبال آن صورت نمی‌پذیرد، انجام شود.» در این راستا اظهارات جنجالی کریمی قدوسی دیگران را به صرافت انداخت تا در جست‌وجوی صحت و سقم سخنان نماینده مشهد برآیند.

منبع آمار کجاست؟

در راستای سوال نماینده مشهد از وزیر اقتصاد بسیج دانشجویی برخی از دانشگاه‌های کشور طی نامه‌ای به این نماینده مجلس سوالات و مطالبی را مطرح کردند که اساسا اظهارات کریمی قدوسی را زیر سوال می‌برد. در این نامه خطاب به کریمی قدوسی آمده: «در شرح سوال از وزیر اقتصاد ادعا فرمودید که در سطح دنیا حداکثر ۳۰ درصد واردات از کانال سبز انجام می‌شود در حالی که در کشور ما و در دوره ریاست سابق سازمان گمرک ایران این میزان ۷۰ درصد بوده است. اولین سوال این است که به استناد چه آماری ادعا کرده‌اید که در سطح دنیا حداکثر ۳۰ درصد واردات از کانال سبز انجام می‌شود؟ در ادامه این نامه آمده: «بهتر است بدانید که همه کشورها در جهان به سمت این می‌روند که تجارت را سرعت ببخشند. به همین منظور با استفاده از مدیریت ریسک تلاش می‌کنند که تنها به بازرسی فیزیکی محموله‌هایی بپردازند که ریسک آن‌ها را بالا ارزیابی می‌کنند. چرا که در تجارت برای زمان هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود که به تجار و تولید وابسته به واردات تحمیل می‌شود.» در بخش دیگری از این نامه آمده: «شاید مشکل از آنجاست که تصور می‌شود کانال سبز به معنی عدم هرگونه کنترل است. در حالی که چنین مساله‌ای از اساس اشتباه است. مسیر سبز در دنیا به معنی کنترل سیستمی محموله‌های کالا و یا وجود امکان استناد به بازرسی‌های انجام شده توسط سایر سازمان‌هاست.» بسیج دانشجویی در ادامه خطاب به کریمی قدوسی سوال دیگر مطرح می‌کند با این مضومون که: «آمار ۷۰ درصد مسیر سبز در گمرکات کشور را از چه کانالی دریافت کرده‌اید؟ مرجع رسمی چنین آماری گمرک ایران است. حتی مسئولان گمرک نیز نمی‌توانند بدون مراجعه به سامانه جامع گمرکی، هیچ گونه آماری از مسیرهای سبز و زرد و قرمز ارائه کنند. داده‌های این سامانه که سامانه عملیاتی گمرک به حساب می‌آید، بر اساس عملیات امور گمرکی در سراسر کشور جمع آوری می‌شود. اتفاقا طبق آماری که در همین ایام احتمالا به واسطه سوال شما از وزیر اقتصاد توسط گمرک ایران منتشر شده است، در کشور ما کمتر از ۴۰ درصد واردات از مسیر سبز انجام می‌پذیرد». در ادامه این نامه آمده: «برای ما سوال است که واقعا مسأله نمایندگان مجلس چیست؟ آیا تا به حال نمایندگان مجلس از وضعیت پرونده‌های قاچاق در قوه قضائیه، زمان به نتیجه رسیدن آن‌ها، درصد پرونده‌های تبرئه شده، درصد پرونده‌های محکوم شده، مبلغ اتهام این پرونده‌ها، میزان جریمه پرونده‌های محکوم شده، میزان جریمه‌های پرداخت شده، علت پرداخت نشدن جریمه پرونده‌های محکوم شده و... سوال پرسیده‌اند؟ آیا اطلاعی از این موارد دارند؟» نویسندگان این نامه در پایان آورده‌اند: «به عنوان دانشجویانی که خیر نظام اسلامی و شما را می‌خواهیم می‌گوییم که نمایندگان محترم مجلس منابع خبری خود را از حیث گرایش‌ها گسترش دهند. کاری نکنند تا هر کسی که قدم درستی برای اصلاح نظام بروکراتیک و خسته کشور بر می‌دارد مأیوس شود که اگر حرکتی نبود، انتقادی هم نبود! چنین نتیجه‌ای قطعا به زیان نظام اسلامی تمام خواهد شد و جز خیانت هیچ نام دیگری ندارد.»

منبع:آرمان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین