|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۱۹۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
برخی اشتباه‌های بچه داری که از دوران قدیم رواج دارد، می‌تواند بر سلامت نوزاد اثر منفی بگذارد. کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند، به نوزاد زیر شش ماه آب ندهند؛ سالم‌ترین خوراکی تا پایان شش ماهگی شیرمادر یا مخلوط شیر خشک و آب جوشیده است.
نوشیدن آب زیاد می‌تواند کالری‌های بدن نوزاد را که برای رشد به آن‌ها نیاز دارد، رقیق و از بدن دفع کند؛ به این ترتیب نوزاد دچار کاهش وزن می‌شود.گفته می شود این حالت باعث افزایش سطح بیلی روبین خون می شود.

بیلی روبین Bilirubin :بیلی‌روبین یکی از رنگدانه های زردرنگ صفراوی است که از شکست و تجزیهٔ طبیعی هموگلوبین حاصل می‌شود و عامل رنگ زرد ادرار و رنگ قهوه‌ای مدفوع است.

همچنین نوشیدن بیش از اندازه آب می‌تواند سبب بروز مسمومیت در نوزادان (از بدو تولد تا پایان شش ماهگی)، سوء تغذیه، تشنج و حتی مرگ آن‌ها شود.

محققان دانشگاه جان هاپکینز می گویند نباید تا قبل از شش ماهگی به کودک آب خورانده شود زیرا کلیه های او هنوز کارایی لازم را ندارد واحتمال دفع سدیم با آب اضافه وجود دارد.

کارشناسان دریافته اند تنها نوشیدن شیرمادر یا شیرخشک محلول در آب جوش می‌تواند سبب آب رسانی کامل به بدن نوزاد و تقویت قوای جسمی وی شود.

نوشیدن آب بیش از اندازه سبب تورم اعضای بدن به ویژه در مغز نوزاد می‌شود که بر اثر آن امکان تشنج، به کما رفتن و حتی مرگ مغزی وجود دارد. اندام‌های کوچک بدن نوزاد به شدت به کالری که از خوردن شیر مادر یا شیر خشک به دست می‌آید، نیاز دارد تا به رشد ادامه دهد، پژوهش‌ها نشان می‌دهد نوزادان هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار به تغذیه با شیر نیاز دارند.

بررسی میزان رشد نوزاد، زدن واکسن‌های دوره ای، درمان بیماری‌های احتمالی و جلوگیری از سوء تغذیه یا چاقی نوزاد پس از تولد از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود. نوزاد باید زیر نظر پزشک متخصص اطفال قرار داشته باشد تا رژیم غذایی مناسب او تعیین شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد حدود ۸۸ درصد از شیر مادر از آب تشکیل شده است، به همین دلیل مادران نگران کم آبی بدن نوزاد به دلیل صرفا تغذیه شدن وی با شیر مادر نباشند.

شیر مادر، بهترین گزینه برای تغذیه نوزادان است و حداقل باید تا شش ماهگی ادامه داشته باشد، اما برخی از مادران دارای شیر کافی برای تغذیه نوزاد نیستند یا دارو‌هایی مصرف می‌کنند که می‌تواند به وسیله شیر وارد بدن نوزاد شود به همین دلیل باید از شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده کنند. برای تغذیه نوزاد باشیر خشک، نوع و نام تجاری محصول باید مورد تایید پزشک متخصص اطفال قرار بگیرد، همچنین درصد ترکیب آب و شیر نیز باید به دقت رعایت شود و از همه مهم‌تر پاکیزگی و ضدعفونی کردن شیشه و سایر ملزومات مورد نیاز و جوشاندن آن‌ها در آب جوش قبل از تغذیه نوزاد است که مانع از ورود میکروب ها و باکتری‌های مرگبار به بدن نوزاد می‌شود.

هنگامی که کودک وارد ماه دوازدهم می شود، مصرف شیر مادر در روز کاهش می یابد و غذاهای کمکی به کودک داده می شود. بنابراین، با کاهش مصرف شیر، مصرف غذای متنوع و افزایش فعالیت، نیاز کودک به آب به طور طبیعی افزایش می یابد.

بهترین وسیله برای آب دادن:
- از یک فنجان دسته دار استفاده کنید.
- کودک خود را برای نگهداری فنجان آموزش دهید.
- سپس فنجان را به اندازه کافی شیب دهید تا آب به طور پیوسته جریان یابد.
- شما باید این کا را به طور مرتب انجام دهید تا زمانی که کودک بتواند فنجان را بدون کمک نگه دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین