|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۵
کد خبر: ۱۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۳
 ویلیام برنز معاون ارشد وزارت امور خارجه آمریکا بعداز ظهر دیروز با حضور در محل اقامت محمد جواد ظریف با وی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که در یازدهمین روز از ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و از ساعت 17به وقت محلی در هتل کوبورگ وین آغاز شده بود دوطرف درخصوص رفع اختلاف‌ها و نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها در مسیر دستیابی به توافق هسته‌ای به گفت‌و‌گو نشستند. دیدار برنز با ظریف درحالی بعدازظهر دیروز انجام شد که براساس اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها وزیر خارجه آمریکا قرار بود دیشب وارد وین شود. جان کری از روز جمعه به منظور گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری و دو نامزد انتخابات افغانستان به کابل سفر کرده بود. سید عباس عراقچی سخنگوی گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران روز گذشته با بیان این که در نگارش متن توافق جامع پیشرفت نسبتا خوبی داشته‌ایم، گفت: در موضوعات اساسی و جدی هنوز پیشرفتی صورت نگرفته است. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه افزود: در مسایل محتوایی پیشرفت داشته‌ایم البته درباره مسایل اصلی محتوایی، هنوز به توافق کامل نرسیده‌ایم. وی با بیان اینکه درباره بیش از 60 تا 65 درصد متن، توافق شده است اظهار کرد: البته این به معنی آن نیست که در مسائل محتوایی پیشرفت کرده‌ایم؛ در نگارش متن پیشرفت داشته‌ایم اما موضوعاتی که باقی مانده‌اند وزن آنها سنگین است.
 فابيوس كوتاه آمد
لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه گفت: اعضای گروه 1+5 برای دستیابی به یک توافق معتبر، جامع و پایدار با ایران پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای این کشور مصمم هستند و اتفاق نظر دارند. رومن نادال سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز چندی پیش تاکید کرد: تمامی اعضای گروه 1+5 نسبت به دستیابی به یک توافق جامع و پایدار با ایران اتفاق نظر دارند. فابیوس پیش از این در سخنانی به نمایندگان این کشور گفته بود: گروه 1+5 تا کنون عملکرد و رفتاری هماهنگ داشته هر چند طی روزهای گذشته اختلاف دیدگاهی بین برخی اعضای این گروه و روسیه پیش آمده است. وی توضیح بیشتری درخصوص این اختلاف دیدگاه نداد. براساس برنامه از پیش تعیین شده، گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 بیستم ماه جاری میلادی به اتمام می‌رسد. این در حالی است که فابیوس تاکید دارد تا کنون هیچی‌ک از مسایل اصلی حل نشده ولی روسیه پنجشنبه گذشته اعلام کرد پیشرفت‌هایی در مذاکرات به‌دست آمده است.
 كاخ سفيد: سفر كري موفقيت‌آميز است
کاخ سفید ابراز امیدواری کرد سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا به وین بتواند روند مذاکرات هسته‌ای ایران را تسریع بخشد.جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرد: جان کری قرار است این هفته به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین بپیوندد. وی قرار است تمایل ایران برای پیشبرد مذاکرات را ارزیابی کند. وی یادآور شد:‌ با وجود تعلل در مذاکرات میان مقامات 6قدرت جهانی در مورد آینده تحریم‌های ایران، کاخ سفید امیدوار است سفر جان کری به وین بتواند به روند مذاکرات هسته‌ای ایران سرعت بخشد. سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در پاسخ به پایگاه خبری تاک‌رادیو نیوز در یک کنفرانس خبری گفت:‌ اگر اظهارات ایران در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌شان درست باشد، ثابت کردن آن کار سختی نیست. وی ادامه داد: با توجه به وجود شانس به نتیجه رسیدن مذاکرات در مدت زمان مقرر انتظار می‌رود که مذاکره‌کنندگان تا پایان ضرب‌الاجل 20 ژوییه به تلاش‌های خود ادامه دهند.ارنست همچنین اطمینان داد که باراک اوباما از تلاش‌های کنگره برای مشارکت در لغو تحریم‌ها علیه ایران استقبال می‌کند و کاخ سفید این مذاکرات را تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داد. براساس گزارش پایگاه تاک رادیونیوز، نزدیک به 80درصد اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور رایزنی‌های بیشتر دولت درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را خواستار شدند و گفتند که هرگونه لغو تحریم‌ها علیه ایران باید به تصویب کنگره برسد.
 ريابكوف بازگشت
خبرگزاری ریانووستی خبر داد معاون وزیر خارجه روسیه و سرپرست هیات مذاکره کننده روس در مذاکرات هسته‌ای ایران روز گذشته به وین بازگشت. سرگئی ریابکوف، سرپرست هیات مذاکره کننده روس که به منظور شرکت در نشست بریکس (BRICS) به برزیل سفر کرده بود دیروز به وین پایتخت اتریش که هم‌اکنون میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است خواهد رفت. براساس گزارش ریانووستی، ریابکوف پیش از این گفته بود که مجبور است برای شرکت در نشست بریکس مذاکرات هسته‌ای ایران را ترک کند اما وی دیروز در وین به مذاکرات پیوست. همچنین ولادیمیر ورونکوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی قرار است در نشست وزیران خارجه 1+5 در وین شرکت کند. وی در این‌باره گفت: ریابکوف همچنان ریاست هیات مذاکره کننده روس در مذاکرات هسته‌ای ایران را به عهده خواهد داشت و من قرار است به جای لاوروف، وزیر خارجه به عنوان نماینده روسیه در نشست وزیران 1+5 در روز 13 ژوییه در وین شرکت کنم.
 کری با ظریف دیدار می‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری در سفرش به وین با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد.خبرگزاری فرانسه نوشت، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک ایمیل ضمن تأیید سفر جان کری وزیر امور خارجه این کشور به وین گفت که وی با محمدجواد ظریف دیدار خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین