|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۹۷۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
نماینده اعزامی مجلس به شانگهای برای بررسی حادثه نفتکش سانچی درباره برخی ابهامات در زمینه همکاری چین در این حادثه توضیحاتی ارائه کرد.
 نماینده اعزامی مجلس به شانگهای برای بررسی حادثه نفتکش سانچی درباره برخی ابهامات در زمینه همکاری چین در این حادثه توضیحاتی ارائه کرد.

‌ محمدمهدی برومندی در گفت‌وگو با ایسنا درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر قصور و تقصیر احتمالی دولت چین در امدادرسانی به سرنشینان نفتکش سانچی، اظهار کرد: چینی‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی به دلیل اینکه این تصادم در حوزه آب‌های سرزمینی آنها اتفاق افتاده بعد از اینکه متوجه شده بودند ستاد بحران تشکیل دادند و اقداماتی شروع کردند و تلاش‌های خوبی داشتند. ما هم در فرماندهی ستاد بحران آنها حضور پیدا کردیم و از نزدیک شاهد پیگیری‌های آنها بودیم.

وی افزود: اگر بخواهیم بپرسیم آیا تجهیزات لازم برای اطفای حریق به نحو احسن وجود داشته یا خیر؟ باید گفت برای خاموش کردن این کشتی حداقل پنج هزار تن فوم نیاز بوده در حالیکه چینی‌ها تقریبا ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن فوم در اختیار داشتند لذا خود ما ورود کردیم و از کشورهایی مثل ژاپن می‌خواستیم جبران کنیم که صحنه عمل خالی نماند و با کمبود مواجه نشویم.

برومندی ادامه داد: گفته می‌شود چینی‌ها مانع برخی کشورها برای ورود به اطفای حریق بودند. این را قبول نداریم زیرا ژاپنی‌ها در صحنه بودند و کمک می‌کردند و کره‌ای‌ها هم به این موضوع ورود کردند البته چون فرماندهی با چینی‌ها بود آنها ملاحظاتی داشتند؛ مثلا در یک مورد به ژاپنی‌ها گفته بودند الان وقت این عملیات نیست و به جای آبپاشی باید فوم‌پاشی کنیم. اختلافات این‌چنینی در مقاطع کوتاه وجود داشت ولی اینکه چینی‌ها مانع ورود سایر کشورهای دیگر شده باشند، درست نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اینکه گفته می‌شود چینی‌ها با چند روز تاخیر اجازه حضور نیروهای امدادی ایران را داده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که مورد نظر ما بود این بود که هر امدادگری که در صحنه هست اعم از چینی یا غیرچینی بتواند به عرشه کشتی ورود کند و به داخل کشتی بروند تا نسبت به تعیین وضعیت سرنشینان کشتی اقدامی انجام دهد اما چینی‌ها معتقد بودند هر لحظه ممکن است با توجه به میعانات گازی انفجارهایی رخ دهد و معتقد بودند در دقایق اول به دلیل سموم و حجم انفجار کسی از خدمه کشتی ما زنده نیست.

وی ادامه داد: من شخصا با فرمانده چینی در جلسه در این باره بحث کردم. ما به امید اینکه بتوانیم حداقل پیکرهای مطهر سرنشینان کشتی را بیاوریم یا یک درصد امکان زنده ماندن آنها وجود داشت از ناحیه جمهوری اسلامی اصرار کردیم که نیروهای ایرانی ورود کنند. طبق قوانین بین‌المللی ورود نظامیان یک کشور با یونیوفرم نظامی در کشوری دیگر آن هم از نوع تکاور دچار محدودیت‌هایی است. نهایتا نیروی دریایی ما این مساله را با چینی‌ها حل کردند که اینها در قالب لباس شخصی در چین حضور پیدا کنند. ۱۲ نفر از بهترین تکاوران ما از میان داوطلبان برای این عملیات انتخاب شدند. اینها باید برای ورود به چین تشریفات قانونی مثل ویزا طی می‌کردند در حالیکه خیلی از آنها پاسپورت نداشتند و برای تهیه آن قدری زمان برده شد و نهایتا آنها در شانگهای حضور پیدا کردند.

برومندی اضافه کرد: در روز شنبه یعنی یک روز قبل از غرق شدن کشتی تفاهمنامه‌ای بین ایران (سفیر) و فرمانده عملیات چین امضا شد که عملیات مشترک صورت گیرد یعنی در این حد چینی‌ها با ما همکاری کردند که آنها هم در عملیات جستجو حضور داشته باشند. البته همان روز گروه چهار نفره چینی وارد عرشه کشتی شدند که دو پیکر و جعبه سیاه کشتی را خارج کردند و این اتفاق یک روز قبل از غرق شدن کشتی انجام شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: یکی از مباحثی که آنها داشتند این بود که همانطور که گفتیم ورود به درون کشتی و طبقات به دلیل انبوه سموم گوگردی غیرممکن است و هر تکاور و امدادرسانی که می‌خواهد به کشتی ورود کند اکسیژنش ۳۰ دقیقه بیشتر جواب نمی‌دهد لذا عملیات بسیار عملیات سختی است و آنها گفتند ما از اول گفتیم نمی‌شود ورود کرد ولی در عین حال همکاری کردند و تفاهم کردند که در عملیات هم با ما مشارکت کنند. تکاوران ما سوار شدند، روز یکشنبه به ۳۰۰ متری کشتی رسیدند،‌ در یک کشتی هم تکاوران و هم گروه‌های امداد و نجات چین بودند که قرار بود به صورت مشترک عملیات داشته باشیم ولی به دلیل اینکه دو مخزن دیگر آتش گرفت و منفجر شد و دامنه آتش سراسر کشتی را گرفت و دمای هوا در کشتی به بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه رسید عملا غیرممکن شد و کشتی غرق شد.

این نماینده مجلس همچنین درباره برخی ابهامات در زمینه نحوه تصادف، اظهار کرد: ۴۰ درصد تصادم‌های دریایی که در دنیا اتفاق می‌افتد در این منطقه است و این مسیر بسیار پرخطر و پرریسک است. طبیعتا این اولین و نخستین اتفاقی که در دنیا افتاده نیست. سه ماه پیش یک ناو آمریکایی و یک کشتی تجاری در همین محدوده تصادف کردند و ۱۰ آمریکایی کشته شدند بنابراین بروز این اتفاقات طبیعی است اما اینکه بگوییم عمدی در کار بوده چنین چیزی نبوده و این صرفا یک تصادم دریایی بوده است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین