|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۴
کد خبر: ۱۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۲
رییس جمهوری اسلامی ایران با محکوم کردن جنایات صهیونیست ها در نوار غزه گفت: می بینید که سراسر جهان در برابر این جنایات بزرگ سکوت می کند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه شنبه در آیین بیست و دومین دوره تجلیل از خادمان قران کریم که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، افزود: در فلسطین اشغالی می بینید که گاهی برای کشته شدن یک فرد یهودی که طراحی خود آنها نیز هست، ملتی را به خاک و خون می کشند که این همان عرف جاهلی قبل از اسلام است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اسلام همه انسان ها را مساوی قرار داده است، تصریح کرد: آنچه امروز باعث گرفتاری مسلمانان شده، جدایی از فرهنگ قرآن است.

رییس جمهوری گفت: اگر امروز افراط و خشونت در گوشه ای از دنیای اسلام وحدت را از بین برده و مسلمانان را در برابر یکدیگر قرار داده، به خاطر فاصله گرفتن از فرهنگ قرآن است.

روحانی، قرآن را عامل اصلی وحدت مسلمانان دانست و تصریح کرد: خوشبختانه راجع به قرآن هیچ اختلافی در دنیای اسلام وجود ندارد و اگر هم احیانا در فهم آیه ای از آن نظرات یکسان نباشد اما در باره اصل قرآن هیچ اختلافی نیست.



* ستایش از همه خادمان قرآن کریم

رییس جمهوری با قدردانی از همه خادمان قرآن و کسانی که قرآن را می نویسند یا ترجمه، تفسیر و تبیین می کنند، گفت: آنها برای هدایت جامعه گام های بلندی بر می دارند.

رییس جمهوری اضافه کرد: امروز افتخار بسیاری از مراجع ما در قم تفسیر قرآن مجید است و این نعمتی برای حوزه علمیه است که مراجع، درس تفسیر قرآن را در کنار فقه، اصول، فلسفه و کلام قرار داده اند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: درود و سلام بر امام راحل (ره) که چه تفسیر زیبا و دلنشینی داشت، هرچند باید بگویم که عده ای نگذاشتند این تفسیر ادامه یابد و این هم از مظلومیت های امام راحل ما بود.

وی در این زمینه به بیان خاطره ای کوتاه پرداخت و گفت: به محضر امام راحل شرفیاب شدم و از ایشان خواستم تفسیر را ادامه دهند و ما آن را ضبط کنیم، اما تا بعد از حیات ایشان پخش نشود ولی نمی گویم ایشان در پاسخ چه گفتند.

روحانی اضافه کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که در هر زمان زیستن برای مصلحت جامعه چقدر سخت است و چه نکات ریزی باید رعایت شود.

رییس جمهوری، انس بیشتر جوانان و مردم با قرآن را از آثار بزرگ انقلاب اسلامی بیان کرد و اظهارداشت: به روح اماممان درود می فرستیم و امروز هم رهبر معظم انقلاب با هدایت ها و تشویق هایشان این راه را برای همه خادمان قرآن هموار کرده اند.

روحانی تصریح کرد: دولت یازدهم افتخار بزرگی برای خود می داند که خادمی برای خادمان قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت باشد.

وی با بیان اینکه ˈ قرآن مجید تنها کتاب آسمانی است که در صحت و دقت در نزول آن تا امروز در تاریخ تردیدی وجود نداردˈ، گفت: کتب آسمانی دیگر نیز برای هدایت انسان نازل شده، اما هیچکدام با همان شکل نزول، امروز در اختیار افکار عمومی جهان نیست.

روحانی یادآور شد: تنها کتابی که همگان اعم از شیعه و سنی، محقققین و پژوهشگران، بر آن اتفاق نظر دارند که به آن افزوده یا از آن کاسته نشده، قرآن است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه قرآن کتاب نور و هدایت است، ادامه داد: برخی از علوم به خاطر قرآن و فهم بهتر یا حتی قرائت صحیح آن به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه خطوط قرآن، چشمه نورانی است و صوت قرآن، نوازش دهنده همه گوش ها است، اظهار داشت: گرچه قرآن، همراه با نشاط و لذت چشم است، اما هدف نهایی، اجرای مفاهیم قرآنی در سراسر زندگی بشر است.

رییس جمهوری، انس عملی با قرآن را افتخار همه دانست و اضافه کرد: آنهایی که در کتابت قرآن و صوت و لحن زیبا، مهارت دارند، زیبایی قرآن را بهتر برای جهانیان روشن می سازند.

وی افزود: همچنین کسانی که با تفسیر و ترجمه و تبیین، واقعیت های قرآن را بیان می کنند، کار بسیار باارزشی انجام می دهند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه قرآن از روز نزول آن تا قیامت، همواره هادی است، تصریح کرد: در هر زمان می توانیم سوالات و مطالبات جامعه را از منظر قرآن به خوبی تبیین و پاسخ آنها را از متن و عمق قرآن دریافت کنیم.

روحانی ادامه داد: کدام کتاب جز قرآن مجید است که با هر بار خواندن، لذت، مفهوم، معنا و نوری جدید از آن اقتباس می کنیم.

روحانی با بیان اینکه خدا بر بشر منت گذاشته است که از طریق قرآن با ما سخن می گوید، ادامه داد: کدام افتخار برای انسانها بهتر که هدایت دایمی در کنار آنها باشد؟!

وی افزود: قرآن کتابی است که برای همه انسان ها با توحید و کرامت نسبت به همه، مساوات را می آورد.



* هیچ شجاعتی بالاتر از صلح نیست

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به زندگی امام حسن مجتبی(ع) گفت: زندگی آن امام، سرشار از اخلاق، سلوک قرآنی و شجاعتی است که قرآن از آن سخن گفته و تصریح کرده است که هیچ شهامت و شجاعتی بالاتر از شجاعت صلح نیست.

روحانی افزود: شب بدر بر پیامبر از روز صلح حدیبیه بسیار آسانتر گذشت؛ چراکه افراد تازه به دوران رسیده ناآشنا به عمق اسلام، نگاهی غضب آلود بر چهره پیامبر انداختند و تصور کردند پیامبر تسلیم قدرت مکه شده است.

رییس جمهور تصریح کرد: آنها نمی فهمیدند صلح پیامبر راه را برای گسترش فهم اسلام، فرهنگ قرآن، راه نجات مسلمان ها و تبیین احکام اسلام فراهم کرده است، گرچه در سال های بعد اثر آن را دیدند.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان ساخت: در صلح امام حسن(ع) این عده فهمیدند که صلح ایشان برای وحدت دنیای اسلام و استقرار اسلام بود و روز صلح و مصالحه برای جهان اسلام چقدر سخت و مشکل است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین