|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۹۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
وزیر آموزش و پرورش گفت: با درخواست معلمانی که به هر دلیلی می‌خواهند پیش از موعد ۳۰ سال بازنشسته شوند نمی‌توان موافقت کرد به جز مواردی که آن منطقه مازاد نیرو داشته باشد و با خروج آن فرد از آموزش و پرورش مشکلی ایجاد نشود زیرا فرآیند جذب نیرو فرآیندی زمان‌بر است.
 وزیر آموزش و پرورش گفت: با درخواست معلمانی که به هر دلیلی می‌خواهند پیش از موعد ۳۰ سال بازنشسته شوند نمی‌توان موافقت کرد به جز مواردی که آن منطقه مازاد نیرو داشته باشد و با خروج آن فرد از آموزش و پرورش مشکلی ایجاد نشود زیرا فرآیند جذب نیرو فرآیندی زمان‌بر است.

به گزارش ایسنا، بطحائی در حاشیه نود و ششمین جلسه شورای اجتماعی که عصر امروز در محل وزارت کشور برگزار شد در خصوص مربیان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مربیان نهضت سوادآموزی همکاران شریف و زحمت کش ما هستند. در حال حاضر لایحه‌ای در دستور کار مجلس قرار دارد که همگی منتظر هستیم تا تکلیف این لایحه مشخص شود. در حقیقت این لایحه حرف آخر را در مورد وضعیت مربیان پیش دبستانی و نیروهای حق التدریس خواهد زد که امیدواریم به زودی مجلس در این زمینه تعیین تکلیف کند.

احتمال مشخص شدن زمان برگزاری آزمون استخدامی کشور تا هفته آینده

وی ادامه داد: مهمترین مانعی که برای برگزاری آزمون استخدامی داشتیم ردیف‌های استخدامی بود که باید با سازمان امور اداری و استخدامی کشور به توافق برسیم. جلساتی برگزار شد و آخرین اطلاعاتی که برای تصمیم گیری مورد نیاز بود نیز روز گذشته ارسال شد و فکر می‌کنم هفته آینده زمان این آزمون مشخص شود.

وزیر کشور در ادامه به افزایش حقوق معلمان مدارس استثنائی نیز اشاره کرد و گفت:‌ مبنای افزایش حقوق در قانون خدمات کشوری مشخص شد و معلمان در مدارس استثنائی نیز به دلیل سختی کار از افزایش حقوق نسبت به سایر همکاران‌شان برخوردار هستند. لایحه جدیدی که برای قانون خدمات کشوری به مجلس ارسال شده است فکر می‌کنم از اوایل سال آینده در دستور کار مجلس قرار گیرد که در آنجا تمهیداتی پیش بینی شده است و اگر به تصویب برسد مورد عمل قرار خواهد گرفت.

بطحائی در ادامه صحبت‌هایش به تعطیلی میان فصلی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: تعطیلی میان فصلی برای آموزش و پرورش موضوع بین دستگاهی است و فقط مختص محیط زیست نیست. وزارت آموزش و پرورش از نظر آموزشی و تربیتی حرف در این زمینه دارد. همچنین عوامل تاثیرگذار در این تصمیم باید دیده شود به همین دلیل و به دلیل وجود پیچیدگی‌های موضوع فعلا کار به آینده موکول شده است اما هر تصمیمی که در این زمینه گرفته شود به تصویب مجلس نیاز دارد.

بطحائی ادامه داد: قانونی داریم که در آن شروع و پایان سال تحصیلی به تصویب نمایندگان رسیده است. بنابراین اگر بنا باشد که تغییری در آغاز یا پایان سال تحصیلی ایجاد شود مجددا به قانون جدیدی نیاز داریم همچنین هدف تعطیلی میان فصلی صرفا برای آلودگی هوا نیست. بنابراین آنچه که به تصویب می‌رسد برای کل کشور خواهد بود اما تاثیر آن در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: با یک ماه تعطیلی موافق نیستم ولی تعطیلات دو هفته‌ای بین دو فصل می‌تواند از حیث آثار تربیتی و آموزشی تاثیرات مثبتی در فرآیند آموزش و یادگیری داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بررسی اردوهای دانش آموزی نیز اشاره کرد و گفت: آخرین دستورالعمل مربوط به اردوهای دانش آموزی از جمله راهیان نور را ابلاغ کردیم که در این دستورالعمل به مدت سه ماه به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود. همچنین کلیه نکات و ملاحظات ایمنی را تا جایی که قابل پیش بینی بود در این دستورالعمل مورد توجه قرار دادیم. امیدوارم در پایان این سه ماه که پایان بهمن ماه خاتمه آن است این دستورالعمل مورد ارزیابی قرار گیرد و نظرات استان‌ها و همکاران در استان‌ها را دریافت کنیم و در صورت نیاز نظرات اصلاحی را اعمال و در نهایت این دستورالعمل نهایی را ابلاغ کنیم اما به نظر می‌رسد این دستورالعملی که به صورت آزمایشی ابلاغ شده است جامع و بی عیب و نقص باشد.

بطحائی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فضاهای آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه فضاهای آموزشی خصوصا در سال‌هایی که شهرها از حیث ارتفاع رشد کرده‌اند مورد کم اقبالی قرار گرفت و لذا امروز در بسیاری از شهرهای پر جمعیت به شدت با مشکل فضاهای آموزشی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ‌در لایحه‌ای که دولت برای بودجه سال ۹۷ به مجلس داده است و مساعدتی که نمایندگان در این زمینه داشته‌اند گشایش‌های خوبی پیش بینی شده است. از جمله این گشایش‌ها می‌توان به همکاری شهرداری برای تبدیل کاربری املاک و هموار کردن مسیر مقررات و ضوابط تغییر کاربری‌ها اشاره کرد. بنابراین امیدوار هستم در سال ۹۷ اگر این لایحه به تصویب برسد خیز بلندی برای کیفی سازی فضای آموزشی در شهرهای پر جمعیت داشته باشیم.

مقاوم سازی مدارس فرسوده

بطحائی اظهار کرد: بخشی از فضاهای آموزشی ما از حیث ایمنی مناسب نیستند. در بودجه سال ۹۷ مکانیزم‌های خوبی پیش بینی شده اما این بودجه هنوز به تصویب نرسیده است. بنابراین اگر این قابلیت که به تصویب کمیسیون تلفیق هم رسیده در صحن علنی مجلس به تصویب برسد در سال ۹۷ گام بلندی برای مقاوم سازی و بازسازی فضاهای نا ایمن خواهیم برداشت.

بازنشستگی زنان معلم

وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس قانون زنان معلمی که بیش از ۲۵ سال سابقه و بدون سنوات ارفاقی باشند می‌توانند درخواست بازنشستگی دهند و حتما در مناطقی که به استمرار آن همکار زن احتیاج نداشته باشیم یعنی مازاد نیرو در آن منطقه وجود داشته باشد با خروج آن از آموزش و پرورش موافقت خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های پیش رو به شدت نیازمند نیرو هستیم. بنابراین احتمالا با درخواست معلمانی که به هر دلیلی می‌خواهند پیش از موعد ۳۰ سال بازنشسته شوند نمی‌توان موافقت کرد مگر مواردی که آن منطقه مازاد نیرو داشته باشد و با خروج آن فرد از آموزش و پرورش مشکلی ایجاد نشود زیرا فرآیند جذب نیرو فرآیندی زمان بر است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین