|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۹۷۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵
نمایندگان اتحادیه اروپا می‌گویند برجام خوب است و باید حفظ شود ولی بحث ناآرامی‌های اخیر ایران نباید فراموش شود و یکی از راه‌های حمایت از «مردم کف خیابان» اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است.
 پارلمان اروپا چند هفته پس از پایان یافتن آشوبی که در چند شهر ایران جرقه خورده بود، نشستی با موضوع بررسی این ناآرامی‌ها برگزار کرد.

در این نشست ابتدا «یوهان هان» کمیسیونر مذاکرات گسترش اتحادیه اروپا سخن گفت.

این دیپلمات اتریشی با تکیه بر گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، به پایبند ماندن ایران به مفاد برجام اشاره کرد و گفت: «اتحادیه اروپا موضع روشنی در قبال برجام دارد و همه 28 وزیر خارجه اتحادیه، این موضع را اعلام کرده‌اند؛ ما به برجام متعهد هستیم.»

وی در ادامه گفت که موضوع ناآرامی‌های اخیر باید خارج از برجام بررسی شود.

یوهان هان به فیلتر شدن موقت شبکه‌های اجتماعی مبلغ خشونت هم واکنش نشان داد و گفت: «باید شرایط اعتراض صلح‌آمیز هم در کف خیابان‌ها و هم در فضای مجازی، برای ایرانیان فراهم شود.

یوهان هان به خواسته غرب از ایران برای اجرای برنامه اقدام تجویز شده از جانب «ستاد اقدام مالی» یا همان FATF هم پرداخت و گفت که اگر این کار انجام شود «توزیع ثروت بین ایرانیان عادلانه‌تر خواهد شد و این همان خواسته‌ای است که ایرانیان در جستجویش به خیابان‌ها آمده بودند.»

در ادامه «کنوت فلکن‌اشتاین» از اعضای پارلمان اروپا و عضو حزب سوسیال دموکرات آلمان سخن گفت. فلکن‌اشتاین به سخنان «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران در خصوص لزم شنیده شدن صدای مردم پرداخت و گفت: « ... ولی تحولات اخیر این کشور بر خلاف این گفته‌هاست.»

فلکن‌اشتاین به زعم خود به ریشه‌یابی اغتشاشات پرداخت و گفت: «مردم ایران از همه طبقات اجتماعی به خیابان‌ها آمدند تا علیه فساد حاکم و زیر پا گذاشته شدن حقوقشان و خرج شدن مالیاتشان در سوریه، عراق و یمن اعتراض کنند.

«ماریتجه شاکه» از اعضای هلندی پارلمان اروپا گفت که ایران در سوریه نقشی مخرب دارد و اینکه اروپا و ایران هدف مشترکی در نابودی داعش دارند، دلیل بر اشتراک منافع نیست.

«باربارا لوخبیهلر» از نمایندگان آلمانی پارلمان گفت که افراد دخیل در ناآرامی‌ها، بر خلاف گفته مسئولان ایرانی، «عوامل خارجی‌ها» نبوده‌اند «بلکه نمایندگان اتحادیه‌های خصوصی هستند که برای حقوق بشر مبارزه می‌کنند.»

«اودو وُیگت» از دیگر اعضای آلمانی پارلمان نظر کاملاً متفاوتی داشت.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین